• Linda2021

    IVF vid 44 år?

    Någon som vet någon klinik som utför ivf när man är

    44 år? Vet att Falun inte gör det men tycker det borde finnas någon klinik i Sverige som gör det. Tacksam ifall det är någon som vet:)

  • Svar på tråden IVF vid 44 år?
  • Linda2021

    Tack för det. Pratade med Livio i Falun för 2 veckor sedan och du måste vara under 43 år för att göra IVF med egna ägg. 46 år gäller för äggdonation, vill göra med egna ägg, Försökt att googla men får inte upp någon men högre gräns, men borde finnas?!

  • Jag är bara jag

    Nej, inte i Sverige för chansen anses för låg för att genomgå nåt så jobbigt och dyrt. Danmark har gräns på 45. Återstår ÄD som är mycket högre chans att bli gravid. 55% chans med 2 blastocyster.

  • Linda2021

    Trist! Så o onödigt att måsta åka till Danmark. Borde vara individuellt. Blev gravid via ivf vid 40 och 42, vid första försöket, men sugen på en nr 3 nu:) Vet att fertiliteten sjunker mycket vid den här åldern men har bra äggreserv. Har flera kompisar som blivit gravida vid 44 år, dock naturligt. Får forska vidare!

  • Jag är bara jag

    Chansen att bli gravid sjunker snabbt efter 40. Oavsett hur många ägg man än har kvar börjar äggkvaliteten bli usel runt 45. De allra flesta kan öht inte bli gravida med egna ägg i den åldern. Chansen ligger på ca 0,5% spontant och max kanske 5% med IVF. Av det skälet säger Sverige nej. Och vad gäller Danmark tycker jag personligen de har för hög gräns, men de vill tjäna pengar. Vet en som gjorde 16 IVF.er varav de flesta i Danmark och instättning varje gång och aldrig blev gravid! Första ÄD hon gjorde fick hon barn.

  • Linda2021

    Ja så är det absolut men samtidigt så är det väldigt individuellt. Blev ju gravid 2 gånger som 40 plus på första försöken med ivf vilket resulterat i två barn:) Och har två st kompisar som är 44 år och är gravida nu, en i vecka 30 och en i vecka 8:) skulle ha velat prova en gång med egna ägg för att se hur det går och annars köra på äggdonation.

  • Jag är bara jag

    Jo, men bara för att vissa blir spontant gravida tom vid 50 innebär det ju inte att man kan prova göra IVF på alla över 44 ändå. För statistiskt är chansen mycket liten. Det blir slöseri med tid, pengar, energi, mediciner, hopp och läkarinsatser. Jag känner många som fått barn efter 40. Både 1,2 och 3 barn spontant. Äldsta var 47. Betyder det att det är lätt att få barn då för jag känner så många? Nej, självklart inte. Jag känner ännu fler som inte blivit gravida. Många som satsat i onödan på IVF och kastat bort tiden. Och när de gjort ÄD lyckats. Dit hör även jag. 

    Antingen får du vara nöjd med dina 2 barn eller åka till Danmark eller göra ÄD. 

  • Linda2021

    Statistiskt sätt så ja är det ju dåliga odds men samtidigt så är det ju individuellt. Skulle jag inte tro att det skulle lycka så skulle jag gå på äd direkt.

    Blev ju gravid via ivf vid 42 år och fick höra att oddsen var dåliga redan då.Tycker man borde få chansen att bestämma själv ???? det är ju upp till var och en, man betalar ju mycket pengar för läkartid osv. Bara man får veta innan vilka förutsättningar som finns.

Svar på tråden IVF vid 44 år?