• Mimmiimimmii

Förlossning barnvakt jobbar hjälp

Hej

Vi har eg bara en som kan vara barnvakt åt vår kille som är 9 år när vi åker till förlossning. Hon har varit ledig 2v innan förlossning men jag har gått över o imon så jobbar hon. Det är barnets mormor o jag undrar hur man gör. Tänker på att vabba finns inte eller? Hon jobbar men barnet skulle ju varit hemma från skolan? Hon har en tajt ekonomi o vill inte att hon ska förlora inkomst

• Svar på tråden Förlossning barnvakt jobbar hjälp
  • Anonym (Ture)

Ni kan ju kompensera hennes inkomstbortfall, om hon tar obetald ledighet. Kan hon ta mer semester?

• Anonym (Jo)

Hon måste väl kunna vabba och så kompenserar ni henne ekonomiskt för mellanskillnaden om hon inte vill bjuda på den?

• Hyllemor

Mormor kan vabba! Om hon inte har vabbat tidigare så kan den ekonomiska ersättningen dröja, men i så fall kan ni ringa till FK så går det snabbare. De 20% som hon förlorar i inkomstbortfall får ju ni stå för i så fall.

Om man inte har någon i närheten som kan ställa upp, så fråga på förskolan till det äldre barnet hur man löser det hela. (jag och mina kolleger har löst situationer till desperata föräldrar utan familj många gånger.)

• Anonym (Sanna)

Man får ju ta ut VAB för ett barn där den ordinarie vårdaren inte kan, så hon borde ju kunna ta ut VAB. Får heller inte nekas av arbetsgivaren i så fall, till skillnad från semester. Men 9 år - när börjar skolan igen? Har ni tur kanske barnet kommer under skoltid+fritids, så kan din partner åka hem sedan, eller mormor hämta efter jobbet

Finns någon plan för när du sätts igång om det inte startar av sig självt?

Vi hade också lite struligt mot slutet när jag väntade trean. Ena barnvakten jobbade natt, andra skulle på affärsresa dagarna nära BF, en tredje blev sjuk och inlagd. Så vi pratade med grannarna, och de var 100 % okej med att komma över och passa om vi var tvugna att åka in när de andra inte kunde (om det föll sig så). Vi berättade också om dilemmat för förskolan, så där var man redo att dels ta emot barnen tidigare i några veckor, dels helt OK med en plötslig ändring i hämtningstid (för att passa nattjobbaren) om det blev så.

Nu blev det planerad igångsättning på optimal tid, så det blev aldrig några strul i vårt fall. Väntar nu 4an och det blir igångsättning igen, samma läge UNGEFÄR, men det löser sig...

Svar på tråden Förlossning barnvakt jobbar hjälp