• Anonym (Varför?)

Så tröttsamt med folk som inte låter sina barn få en mobiltelefon,

Jag fattar inte människor som tvingar sina barn att ligga så efter den tekniska utvecklingen och som vägrar mobiler. Barn som är 8-9-10 år och inte går att ringa till. Sonen har kompisar från skolan som han kan prata med över tvspelskonsolen men inte ringa till. Hur komplicerat som helst varje gång de ska bestämma att ses, då måste de samtidigt vara inloggade på konsolen istället för att bara kunna skicka sms. 

Och om de ska träffas någonstans, som tex på fotbollsplanen, går det inte att ringa den andra och säga att man är försenad eller vad som helst.

Varför gör man det så komplicerat? Våra barn fick mobiler när de fyllde åtta år, då var de i den åldern att de började bestämma att leka med kompisar utan att föräldrar behövde tillfrågas, eller börjar röra sig mellan hem och skola på egen hand osv. 

Och det går inte att hävda att vi inte hade mobiler som små, nej men då hade alla hemtelefoner som också stod listade i telefonkatalogen... 

• Svar på tråden Så tröttsamt med folk som inte låter sina barn få en mobiltelefon,
  • Anonym (:))

Ni mammor vars barn umgås med ni kan väl byta nr? Men håller annars med:)

• Anonym (oj)

Herregud, vilken attityd ni har!

Har alla föräldrar ekonomi att köpa en mobil till sina barn?

• Zorrorro

Skillnad på telefon och smartphone.

Har barnet en smartphone så kan det leda till en del hemskheter. Nätpedofiler, mobbing, ätstörningar etc. Men kan man ge barnet en mobil utan internettillgång så bode det bara vara bra och praktiskt. Jag har sett i mitt jobb med utsatta unga vad mobiler kan skapa för problem.

Man såg en tydlig ökning för depression hos unga som börjar exakt i samma år som smartphones började användas.

• Anonym (2 barns mor)

Tycker det är underbart att det finns föräldrar som inte känner behov av att sätta mobiler i handen på 8 åringar.
    Min yngste 12 år har 1 kompis utan mobil, funkar bra ändå.
    Vad gör de att man är 10 min sen till fotbollsplan eller inte går online samtidigt.

• Anonym (Veke)

1. Alla har inte råd

2. Alla kan inte hantera såna dyra saker

3. Risken är stor att äldre barn har sönder eller stjäl den

4. Skolan vädjar att mindre barn inte ska ha mobil till skolan pga rånrisk och förstörelse

5. Fritidsaktiviteter vädjar till föräldrarna att inte låta mindre barn ha med sig telefon till träningen pga stöldrisk och skadegörelse

6. Det är ett föräldraansvar att boka tider för hämtning och lämning av barn/kompisar etc så länge de är för små att tex åka buss själva. Boka en tid och så får barnen vänta på plats tills kompisar eller föräldrar kommer.

• Anonym (Lärare)

Svårt, jag förstår behovet när låg- och mellanstadiebarn ska ta sig till skola, träning själva.

Annars: bara skadlig. Gud vad jag hoppas på telefonförbjud på skolan! Elever i grundskolan kan inte hantera en så beroendeframkallade pryl. Varenda förbannade lektion går 5-15 min till att "Snälla, lägg undan telefonerna." Och varje individ störs som fxn för ytterliggare minst 15 min. När de får ett meddelande så MÅSTE de kolla, annars kan de inre fokusera. När lärarkåren försökte att vi tar telefonerna på morgonen, de får tillbaka efter sista lektionen blev föräldrarna rasande. För de MÅSTE nå barnet under en mattelektion. Inte alla förstås men ja, mamma ringer barnet under lektionstid!! Det är stöld och kränkning av elevers identitet att ta telefonerna säger många. Rektorn gör förstås det föräldrarna vill. Så det är fritt fram med mobiler, ingen bryr sig att det är skadligt för lärande, för det sociala, för mentala hälsa, ja på alla sätt o vis. Men bullshiten är att vi ska lära dem att handera deras telefoner på ett ansvarsfullt sätt. Jodå, tjena.

Och förstås tycker vissa föräldrar att vi lärare ska lösa mobbning via snap då den sker under skoltid.

All respekt till föräldrarna som inte köper mobiler åt sina barn.

• Anonym (K)

Smart phone kan de få när de är 15 och inte en dag innan. En vanlig telefon kanske vid 13.

Man behöver ingen mobil som barn, allt annat är skrämselpropaganda och dåligt insatta vuxna.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (:)) skrev 2021-01-02 11:51:44 följande:
    Ni mammor vars barn umgås med ni kan väl byta nr? Men håller annars med:)
    Vi umgås inte med några av föräldrarna till sonens kompisar i skolan eller idrottslaget osv. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (oj) skrev 2021-01-02 11:53:49 följande:
    Herregud, vilken attityd ni har!

Har alla föräldrar ekonomi att köpa en mobil till sina barn?
    Men alltså, det är ju inte mycket pengar att köpa en begagnad mobil. Man måste ju verkligen inte ha en smartphone.
  • Anonym (Varför?)
    Zorrorro skrev 2021-01-02 11:54:49 följande:
    Skillnad på telefon och smartphone.
    Har barnet en smartphone så kan det leda till en del hemskheter. Nätpedofiler, mobbing, ätstörningar etc. Men kan man ge barnet en mobil utan internettillgång så bode det bara vara bra och praktiskt. Jag har sett i mitt jobb med utsatta unga vad mobiler kan skapa för problem.
    Man såg en tydlig ökning för depression hos unga som börjar exakt i samma år som smartphones började användas.
    Jag har inte sagt ett ord om smartphone, jag pratar om en mobil man kan ringa och sms:a till. 
Svar på tråden Så tröttsamt med folk som inte låter sina barn få en mobiltelefon,