• Anonym (Fundersam)

    Skilsmässa

    Min man äger ett hus tillsammans med sin far som de finns ett äktenskapsförord på som jag då inte äger något alls av. I huset bor nu jag min man o våra gemensam barn. Jag har betalat en del varje månad för löpande utgifter men inget som är mer än en muntlig överenskommelse. Pga ett illa sista är där vi mest bråkar har jag larmat om att jag vill flytta. Han säger att att jag har 3 månaders uppsägning och ska då betala den del jag brukar betala. Vad gäller? Jag äger inte huset och vi har inget kontrakt mellan oss.

  • Svar på tråden Skilsmässa
  • Anonvm
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 20:14:23 följande:

    Jag har betalat en del varje månad för löpande utgifter men inget som är mer än en muntlig överenskommelse.


    Det är väl fullt rimligt att du även under denna "uppsägningsperiod" betalar en del av de löpande utgifterna om du fortfarande bor där?

    Eller förstår jag frågan fel?
  • Anonym (Fundersam)

    Det jag menar är att det ska finnas en regel på 3 månader.... som han hävdar finns den?

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 20:44:08 följande:

    Det jag menar är att det ska finnas en regel på 3 månader.... som han hävdar finns den?


    Ja det finns det. Du kanske kan flytta snabbare och om han då är schysst och låter dig slippa betala så är det väl bra, men det kanske han inte vill. Regeln finns väl för att man ska kunna bli av med en person som vägrar flytta. 
  • Långbenopluto
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 20:44:08 följande:
    Det jag menar är att det ska finnas en regel på 3 månader.... som han hävdar finns den?
    Ja, den regeln finns.
  • Anonvm
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 20:44:08 följande:

    Det jag menar är att det ska finnas en regel på 3 månader.... som han hävdar finns den?


    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 20:14:23 följande:

    Min man äger ett hus tillsammans med sin far som de finns ett äktenskapsförord på som jag då inte äger något alls av.


    Du bor alltså nu i ett hus som någon annan äger, nu vill denna någon skilja sig ifrån dig och ger dig 3 månader på dig att flytta ut......

    Spelar det nån roll om det finns någon regel eller inte?  Känner du att skulle ha någon rätt att bo kvar mot dennes vilja? Har du någon lust med det?

    Lägg denna energi på att finna ett nytt boende istället.
  • Anonym (Nej)

    Nej, det finns ingen "sån regel" i det sammanhang du beskriver. Om du varit hyresgäst (som ingått ett sådant avtal) hade det funnits det, men så är ju inte fallet. Det här blir mer att jämföra med inneboende. Och då finns ingen juridisk uppsägningstid.

    Så hittar du något till om typ en månad är det bara att flytta ut. Du behöver inte betala hans kostnader (såvida det inte är kostnader du "själv bidragit till", såklart. Att inte göra det vore ju omoraliskt).

  • Anonym (....)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 20:44:08 följande:

    Det jag menar är att det ska finnas en regel på 3 månader.... som han hävdar finns den?


    Stämmer bra det. Om tre månader kan han helt lagligt vräka dig från bostaden med handräckning. Så ett tios är att börja leta bostad.
  • Anonym (Fundersam)

    Det är jag som vill flytta ut, han vill att jag stannat kvar. Jag letar efter annan bostad och en av dem har tidigt tillträde men jag har inte råd med dubbla hyror därav min fundering. Jag är som en inneboende i han och pappans hus. Men vi har gemensamma barn.....

  • Anonym (S)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 20:14:23 följande:

    Min man äger ett hus tillsammans med sin far som de finns ett äktenskapsförord på som jag då inte äger något alls av. I huset bor nu jag min man o våra gemensam barn. Jag har betalat en del varje månad för löpande utgifter men inget som är mer än en muntlig överenskommelse. Pga ett illa sista är där vi mest bråkar har jag larmat om att jag vill flytta. Han säger att att jag har 3 månaders uppsägning och ska då betala den del jag brukar betala. Vad gäller? Jag äger inte huset och vi har inget kontrakt mellan oss.


    Ni är gifta, du är inte hans hyresgäst. Så nej, även om han äger huset, så kan han inte slänga ut er på gatan. Naturligtvis betalar du din del så länge du bor kvar, men flyttar du om  2 månader så betalar du inte mer.


  • Anonym (S)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 21:30:38 följande:

    Det är jag som vill flytta ut, han vill att jag stannat kvar. Jag letar efter annan bostad och en av dem har tidigt tillträde men jag har inte råd med dubbla hyror därav min fundering. Jag är som en inneboende i han och pappans hus. Men vi har gemensamma barn.....


    Så han vill bara jävlas med dig. Har ni ett  kontrakt? 
  • Anonvm
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 21:30:38 följande:

    Det är jag som vill flytta ut, han vill att jag stannat kvar. Jag letar efter annan bostad och en av dem har tidigt tillträde men jag har inte råd med dubbla hyror därav min fundering. Jag är som en inneboende i han och pappans hus. Men vi har gemensamma barn.....


    Men herregud, detta är väl inget att fundera på?

    Det är ju bara att du flyttar ut o slutar betala efter att du inte bor där längre?

    Finns inte ens en liten chans att han på rättslig väg kan kräva dig på "hyra" någon viss period...

    Du verkar ha grundläggande dålig koll på juridiken kring äktenskap, jag skulle råda dig till att ta en timmes rådgivning hos en familjejurist.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (S) skrev 2021-01-02 21:39:21 följande:

    Så han vill bara jävlas med dig. Har ni ett  kontrakt? 


    Nej inget kontrakt om hyra eller vad summan ska vara.
  • Tomelilla15
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 21:30:38 följande:

    Det är jag som vill flytta ut, han vill att jag stannat kvar. Jag letar efter annan bostad och en av dem har tidigt tillträde men jag har inte råd med dubbla hyror därav min fundering. Jag är som en inneboende i han och pappans hus. Men vi har gemensamma barn.....


    Meddela honom att du ser dig som inneboende och du flyttar ut och betalar inget mer efter det. Jag kan inte exakt juridiken kring detta men låt det bli hans huvudvärk. Tycker han att du ska betala efter att du flyttat så får han väl stämma dig och argumentera för hur han kommit fram till ett specifikt belopp. Utan kontrakt blir det ju svårt antar jag. Vill han jävlas med dig så hittar han ju sätt att göra det även om du betalar fortsatt hyra, då hittar han säkert på andra saker. I bästa fall orkar han inte ta striden om hyran.
  • Tom79

    Alltså TS - du måste förstå att är man gifta gäller särskild juridik. Man är alltså då inte - oavsett vem som äger fastigheten - en "hyresgäst", som därmed kan säga upp bostaden eller bli vräkt. Du hör ju själv - du kan väl inte tro att en man kan vräka sin hustru? Din man har alltså inget belägg för vad han pratar om.

    Men som någon skrev i tråden - kontakta en jurist. Det är enda sättet att på att bra sätt ta ansvar för situationen. Vad folk skriver härinne har ju ingen bäring.

  • Anonym (Besserwisser)
    Tom79 skrev 2021-01-03 13:15:05 följande:

    Alltså TS - du måste förstå att är man gifta gäller särskild juridik. Man är alltså då inte - oavsett vem som äger fastigheten - en "hyresgäst", som därmed kan säga upp bostaden eller bli vräkt. Du hör ju själv - du kan väl inte tro att en man kan vräka sin hustru? Din man har alltså inget belägg för vad han pratar om.

    Men som någon skrev i tråden - kontakta en jurist. Det är enda sättet att på att bra sätt ta ansvar för situationen. Vad folk skriver härinne har ju ingen bäring.


    Eftersom en jurist kostar pengar tycker jag TS först ska flytta och sluta betala. TS kan vänta med att kontakta jurist tills maken har agerat med stämning eller liknande.
  • Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-02 20:14:23 följande:

    Min man äger ett hus tillsammans med sin far som de finns ett äktenskapsförord på som jag då inte äger något alls av. I huset bor nu jag min man o våra gemensam barn. Jag har betalat en del varje månad för löpande utgifter men inget som är mer än en muntlig överenskommelse. Pga ett illa sista är där vi mest bråkar har jag larmat om att jag vill flytta. Han säger att att jag har 3 månaders uppsägning och ska då betala den del jag brukar betala. Vad gäller? Jag äger inte huset och vi har inget kontrakt mellan oss.


    Detta här är mer en moralisk fråga än en juridiskt. Det kommer med största sannolikhet aldrig hamna i domstol.

    En viktig sak är vilken relation ni vill ha med varandra efter skilsmässan. Då ni har  barn tillsammans är mycket vunnet om ni kan vara hyfsat sams i framtiden.

    Om du helt slutar betala till honom är det inte mycket han kan göra. Däremot kan han bli rejält sur. Räkningar, abonnemang mm som du står på bör du nog överväga att betala och sen avsluta. Ha också lite koll på dina konton och kort.

    Ta också och boka en träff med familjerätten så ni kan ha en plan kring barnen.

    Finns det stora tillgångar som ska bodelas och ni är osams bör du ta hjälp av någon som kan.
Svar på tråden Skilsmässa