• MariaCin

Akne

Hej!

Är gravid i vecka 11 och min hy har börjat bråka. Fått stora finnar (bölder) som gör ONT på flera ställen i ansiktet och så fort någon försvinner dyker en ny upp. Fram tills för ungefär två veckor sedan har min hy varit bättre än vanligt (har vanligtvis problemhy med finnar särskilt vid ÄL), men nu verkar det alltså ha vänt. Hur ser/såg det ut för andra gravida som vanligtvis har problemhy? Är det kört nu eller kan det vända igen och hyn bli bättre? Vet att det är olika för alla men vore kul att höra lite hoppfulla historier.

• Svar på tråden Akne
  • Seven Costanza

I min förra graviditet (med en son) minns jag det som att min hy var väldigt fin, men jag kommer inte ihåg om den var det redan från början eller om den blev det senare (vet att i vecka 18 var den fin). Går in i vecka 11 imorgon och hyn blev bättre först men nu är den sämre igen - små utslag i ansiktet men större på halsen - detta har jag tyvärr haft sedan i början av förra året men jag hoppades att det skulle försvinna med graviditeten. Har rosacea men det brukar inte sätta sig på halsen. Kanske väntar en flicka den här gången - det sägs ju att det är vanligare med dålig hy när man är gravid med ett flickfoster. Dock ska sägas att jag egentligen vet att min hy blir sämre av mjölkprodukter och jag har inte skärpt mig på sistone utan det har blivit en del choklad, knäck som ju innehåller grädde, mandelmusslor med grädde, risgrynsgröt osv så jag slutade med detta tror jag att hyn skulle bli bättre igen.

Svar på tråden Akne