• linnean21

    Svårt att bli gravid med andra barnet?

    Hej.

    Vi har försökt i snart 6 månader med ett syskon men lyckas inte och frustrationen tär på mig. Är det fler som känner igen sig och kanske kan ge mig en solskenshistoria? Just nu känner jag att jag aldrig kommer bli gravid igen och behöver höra liknande och förhoppningsvis finns tröst i att det en dag bara går.

    Jag vet att de kan ta lång tid och att 6 månader kan verka kort men det här är min historia och det känns som en evighet..

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid med andra barnet?
  • Carolaline

    Jag känner precis som du. Vi försöker också med syskon och idag fick jag mensen som så gör det till sex månaders misslyckade försök. Så jävla besviken så det finns inte. Varför varför varför ska barn nummer två också ta tid, räcker det inte med att första barnet tog tid. Jag ska höra av mig om spolning av äggledare när de öppnar kliniken för året. Med min historik har jag fått igenom det ganska enkelt.

    Tyvärr ingen solskenshistoria här men kanske lite stöd i att vi är fler <3

    Lycka till!

  • Ladylufsen

    Jag hade samma utmaning som ni och känner så med er... Hade ett barn som kom till hyfsat utan problem men det tog tvärstopp när vi försökte få syskon. Under den tid vi försökte - två år vilket också är kort tid i jämförelse med andras historier och sett ur backspegeln men där och då var det helt fruktansvärt och fullt av sorg och ångest - och förstas hopp däremellan. Vi, och framför allt jag, försökte med typ allt, dieter, tillskott, akupunktur, zonterapi, googla, be till gud osv samt IVF men inget funkade.

    Jag hittade en tråd här på familjeliv som heter vi som blivit gravida i Aten eller liknande då jag hade börjat misstänka problem med mitt immunförsvar. Dels har jag en autoimmun sjukdom som jag tänkte kunde ställa till det och dels hade jag hört nånstans att immunförsvaret kan ställa om efter en första graviditet och förväxla foster med sjukdom så att kroppen istället bekämpar graviditeten. På den tråden finns iaf många med liknande utmaningar som har sökt sig till grekland eller andra länder som jobbar med att ge vård åt kvinnor där man befarade att immunförsvaret aktiverades på felaktigt sätt.

    Jag tog kontakt med denna läkare över Skype som trodde att jag kunde ha någon form av utmaning med detta (Fertilitetsläkaren på ivf-kliniken i Sverige hade pckså medgett att det var något skumt med hur mina äggceller delade sig men kunde inte svara varför det var så. Han trodde dock ABSOLut inte på immunförsvarteorin, som han beskrev drevs på av charlataner).

    Hursom, lång historia försökt att göra kort, jag tog blodtester som skickades till usa och som pekade på att jag hade aktiverat immunförsvar och därefter gick jag i behandling med greken (på distans, jag gjorde allt hemifrån Sverige). Grekiske läkaren rekommenderade även mig att göra en hysteroskopi för att det sägs boosta fertiliteten (vilket även den svenska läkaren som utförde den bekräftade, varför vet man inte) - dock inte för att han trodde att de skulle upptäcka något men nu gjorde man det: Jag hade en hjärtformad livmoder som enkelt kunde åtgärdas under hysteroskopin. Det kan tydligen också försvåra graviditet.

    Så om det var hysteroskopin eller immunbehandlingen som gjorde att jag månaden efter direkt blev gravid (på naturlig väg) och denna gång kunde behålla graviditeten vet jag inte men jag tror det var en kombination. Ut kom hon iaf, en underbart fin dotter som nu är 2,5 år och busar med sin storasyster hela dagarna!

    Nu vet jag inte om ni har någon av dessa utmaningar, de är väl inte supervanliga kan jag tänka men kanske kan hysteroskopi (alltså undersökning med kamera i livmodern) vara ett tips, kolla in tråden eller andra trådar har för att hitta andra som kan ha tips. Om inte annat kanske det kan vara en solskenshistoria som efterlystes... Ni är välkomna att DMa mig om ni har frågor.

    Stor stor kram till er båda, hoppas det kan hjälpa något.

  • Carolaline

    Tusen tack för så utförligt och sympatiskt svar! Jag känner verkligen med dig och är så glad att det till slut ordnade sig! Jag ska definitivt kolla upp detta! Tusen tack!

  • Cornellia

    6 månader är som du säger ingen tid i sammanhanget. För oss tog det 4 år från att vi började försöka. 


    Så här i efterhand är jag dock glad för det. Det är så skönt att dom är i olika åldrar och kräver olika saker, man har mer möjlighet att tillgodose bådas behov, men fortfarande älskar dom ju varandra och leker mycket tillsammans (5,5 år mellan dem). 

  • Anonym1891

    Vi fick vår dotter i december 2018, efter det skyddade vi oss inte så vi ville ha syskon tätt. Blev gravid i november 2019 men fick missfall i januari 2020.

    Sen tog det till juni i år innan jag blev gravid igen och är nu i vecka 32.

  • viljaa
    linnean21 skrev 2021-01-11 10:54:23 följande:

    Jag blev tydligen min egna solskenshistoria, för imorse +:ade vi! <3


    Grattis! Gick det fort med första barnet???:)
  • Carolaline
    linnean21 skrev 2021-01-11 10:54:23 följande:

    Jag blev tydligen min egna solskenshistoria, för imorse +:ade vi! <3


    Stort grattis!!!!
  • linnean21

    Tack snälla ni! Jag vet inte för han var inte planerad som andra nu. Men hade Natural Cycle och jag kan iallafall enligt appen säga att de inte gick på första försöket men kanske 3-4.

Svar på tråden Svårt att bli gravid med andra barnet?