Inlägg från: Anonym (OrkarI) |Visa alla inlägg
  • Anonym (OrkarI)

Hjälp!!

Jag skulle behöva ha tips på hur jag blir av med min hetsätning. Utan professionell hjälp. Jag vill testa en gång för alla igen. Själv.

Allt som är gott, kolhydrater hetsäter jag oftast . Utan att spy! Och nu efter jul är magen helt kaos men hjärnan vill bara käka på.

Det är allt eller inget . En normal tallrik med mat ser jag som värdelös.

Jag är vuxen , har barn och ingen i familjen vet. Inget vet att jag konstant tänker på vad jag ska äta ikväll. Kontant tänker på hur jag ska svälta dagen efter.

Har ni några bra tips?

Jag är så trött och orkar inte mer

• Svar på tråden Hjälp!!
  • Anonym (OrkarI)
    Anonym (I) skrev 2021-01-03 11:35:41 följande:

Det skulle inte gå att byta ut mot typ en massa vindruvor. Vet inte hur hetsätning funkar dock 

All socker / fruktsocker triggar mig dessvärre.

Iallafall just nu
  • Anonym (OrkarI)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-03 11:48:44 följande:

Varför är du emot professionell hjälp?? Du kommer inte klara det där på egen hand för det handlar om att bryta tankemönster, och om du hade klarat det själv hade du väl redan gjort det men tydligen vet du ju inte hur du ska hantera dina tankar kring mat.

Sök hjälp hos din vårdcentral, be om att få gå i terapi för dina problem.

Barnen, livet och allt har tid plats och tid . Därav vill jag testa på egen hand först.
  • Anonym (OrkarI)

Hade jag spytt eller svultit mig själv då lär jag fått hjälp. Men är du en lätt överviktig person i 30 års åldern lär man väl inte få hjälp på vc?

Har dock fått psykiskt ohälsa av detta och vill inte träffa folk / prata med

folk utöver familjen längre så det kanske man kan trycka på.

Min mammaledighet är slut och jag har valt att plugga på distans för att jag inte klarar av folk just nu. Fast att jag har ett socialt 100 % jobb.

• Anonym (OrkarI)

Någon som vet om man får psykolog via vc eller får fixa det själv? Har svårt att se vad en läkare på vc kan göra åt detta. Kanske bara jag som haft dålig erfarenhet av vc läkarna i min lilla stad

• Anonym (OrkarI)

Då känns det mer okej.

Jag vill tacka för alla svar. Jag har ju som sagt inte pratat med någon om detta. Så det känns lite lättare nu . Tack

• Anonym (OrkarI)
    Anonym (Hetsätare) skrev 2021-01-03 13:14:42 följande:

Jag hetsäter också. I somras började jag äta en REJÄL portion havregrynsgröt varje dag. Håller mig mätt länge faktiskt. Sedan försöker jag att äta så att jag känner mig mätt, men med nyttigare mat. Det är när jag är hungrig, eller svälter mig, som hetsätningen triggas. Nu i jul när jag tappade rutinerna hamnade jag dock i hetsätning igen. Klarar uppbarligen inte bröd, godis etc. Ska försöka komma tillbaka till min tråkiga lösning imorgon. Kan inte fortsätta såhär.

Låter precis som mig. Bröd eller pasta får mig att hetsäta.

Äta regelbundet hjälper om det är något nyttigt . Men så fort jag glömmer tiden och det går för långt mellan blir det hetsätning igen.

Även att gå bort till folk på middag . Då blir det alltid hetsätning på kvällen hemma sen.

Jag ska testa havregrynsgröt på morgnarna nu
  • Anonym (OrkarI)
    Anonym (Hetsätare) skrev 2021-01-03 14:22:58 följande:

Skrattar nästan, precis så är det för mig också. Hetsäter ALLTID efter middagar ute/hos folk.

Låter fånigt, men för mig har det gjort enorm skillnad.

Tråkigt att det finns fler men ändå skönt att jag inte är ensam
  • Anonym (OrkarI)
    nnnnnnnn skrev 2021-01-03 14:33:25 följande:

Har inte exakt samma problem, men har ätit mej till en rejäl övervikt under ett antal år pga för mkt godis, snacks, bröd mm. De där goda kolhydraterna...

Nu under 1 års tid har jag följt Lifesum-appen, som jag laddade ner efter tips härifrån. Den är gratis och räcker gott och väl för att se att man äter nyttigare och går ner eller står still i vikt, vilket man nu vill.

Jag ser till att äta PROTEIN varje dag, så att det räcker enligt appen. Då blir jag mätt och håller mej lugn, det blir inga kolhydratfrossor eftersom det inte är så mycket kolhydrater som får plats på tallriken när jag kämpar med att få i mej tillräckligt med protein.

Jag har lagt om kosten mycket nu, ett steg i taget - under ett helt år = nu märks det stor skillnad på före och efter i kost.

Jag äter havregrynsgröt med + kanel + pyttelite mjölk.

Förmiddagsfika om jag äter sen lunch: 2 dl kvarg (oftast naturell med frysta hallon i eller sockerfri som tyvärr innehåller sötningsmedel).

Lunch: Något kött/fisk/kyckling + Sallad + keso med kryddning tex lite pesto eller ajvar i = "salladsdressing" som ger proteintillskott

Eftermiddagsfika blir det bara om jag äter tidigare lunch och då blir det kvarg.

Middag: Vanlig "familjemiddag" men alltid sallad + keso till och jag tar lite av det som är onyttigare tex falukorv och liknande, är det pasta så tar jag väldigt lite av det.

Kväll: Vi äter middag tidigt så på kvällen tar vi ett lättare mål, då tar jag det som appen "tillåter" tex ett kokt ägg, en frukt, knäckemacka osv. Är det mycket protein som behövs så blir det kvarg igen...

Eftersom det blir så att jag äter regelbundet, maxar proteinet och håller nere på kolhydraterna utan att skippa dem helt, så blir jag jämnt mätt.

Såklart lite trist att hela tiden logga maten, men jag gör det i smyg så barnen inte ser det, helst i förväg tex när jag lagar maten så jag vet hur mkt jag ska ta när det är dags att äta.

Så mitt tips är:

testa en app tex Lifesum och se till att få i dej protein och att inte äta mer än appen tillåter varje dag. (Koppla din stegräknare till appen så du kan "tjäna" extrakalorier genom att gå eller träna)

Du kommer må bättre då!

Tack för alla tips : ) upplaget låter bra då det ÄR kolhydrater som hetsar mig.

Jag har haft Lifesum förut men sen valde jag lchf där och sen blev det fel typ.

Hur mycket protein bör jag äta varje dag? Vet att min brorsa kör mycket protein kost.
  • Anonym (OrkarI)

Tussen tack för tips. : )

Jag kommer lägga till mer protein, skippa höga kolhydrater och socker och gå promenad på en timma varje dag. Försöka nå 10.000 steg . Äta ofta , så rent som möjligt . Utan sötningsmedel. Börjar jag väga mat, räkna på och av . Massa light , sötat och väga mig ofta leder det till hetsätning .

Så det får jag hoppa just nu .

• Anonym (OrkarI)
    Anonym (Hetsätare) skrev 2021-01-03 15:38:29 följande:

Ja verkligen tråkigt, men absolut skönt att inte vara ensam. Det är ett helvete. Jag pendlar mellan strikta rutiner och okontrollerat hetsätande. Kommer nog aldrig att ha ett naturligt förhållande till mat.

Samma här! Har du sökt hjälp någon gång?

Har vikten påverkat dig? Du behöver inte svara om du inte vill. Bara intressant då jag aldrig har pratat med någon med hetsätning.

Just nu skiter jag i vikten . Största önskningen är att jag bara vill bli av med hetsätningen och må bra. Vikten får komma antingen under tiden eller efter. Om jag någonsin lyckats ta mig ut detta. Jag har ju faktiskt hetsätit sen jag var barn .
Svar på tråden Hjälp!!