Inlägg från: Anonym (Hetsätare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hetsätare)

Hjälp!!

Jag hetsäter också. I somras började jag äta en REJÄL portion havregrynsgröt varje dag. Håller mig mätt länge faktiskt. Sedan försöker jag att äta så att jag känner mig mätt, men med nyttigare mat. Det är när jag är hungrig, eller svälter mig, som hetsätningen triggas. Nu i jul när jag tappade rutinerna hamnade jag dock i hetsätning igen. Klarar uppbarligen inte bröd, godis etc. Ska försöka komma tillbaka till min tråkiga lösning imorgon. Kan inte fortsätta såhär.

• Anonym (Hetsätare)
    Anonym (OrkarI) skrev 2021-01-03 13:48:02 följande:
    Låter precis som mig. Bröd eller pasta får mig att hetsäta.
    Äta regelbundet hjälper om det är något nyttigt . Men så fort jag glömmer tiden och det går för långt mellan blir det hetsätning igen.
    Även att gå bort till folk på middag . Då blir det alltid hetsätning på kvällen hemma sen.

Jag ska testa havregrynsgröt på morgnarna nu
    Skrattar nästan, precis så är det för mig också. Hetsäter ALLTID efter middagar ute/hos folk.

Låter fånigt, men för mig har det gjort enorm skillnad.
  • Anonym (Hetsätare)
    nnnnnnnn skrev 2021-01-03 14:33:25 följande:

Har inte exakt samma problem, men har ätit mej till en rejäl övervikt under ett antal år pga för mkt godis, snacks, bröd mm. De där goda kolhydraterna...

Nu under 1 års tid har jag följt Lifesum-appen, som jag laddade ner efter tips härifrån. Den är gratis och räcker gott och väl för att se att man äter nyttigare och går ner eller står still i vikt, vilket man nu vill.

Jag ser till att äta PROTEIN varje dag, så att det räcker enligt appen. Då blir jag mätt och håller mej lugn, det blir inga kolhydratfrossor eftersom det inte är så mycket kolhydrater som får plats på tallriken när jag kämpar med att få i mej tillräckligt med protein.

Jag har lagt om kosten mycket nu, ett steg i taget - under ett helt år = nu märks det stor skillnad på före och efter i kost.
    Jag äter havregrynsgröt med + kanel + pyttelite mjölk.
    Förmiddagsfika om jag äter sen lunch: 2 dl kvarg (oftast naturell med frysta hallon i eller sockerfri som tyvärr innehåller sötningsmedel).
    Lunch: Något kött/fisk/kyckling + Sallad + keso med kryddning tex lite pesto eller ajvar i = "salladsdressing" som ger proteintillskott
    Eftermiddagsfika blir det bara om jag äter tidigare lunch och då blir det kvarg.
    Middag: Vanlig "familjemiddag" men alltid sallad + keso till och jag tar lite av det som är onyttigare tex falukorv och liknande, är det pasta så tar jag väldigt lite av det.
    Kväll: Vi äter middag tidigt så på kvällen tar vi ett lättare mål, då tar jag det som appen "tillåter" tex ett kokt ägg, en frukt, knäckemacka osv. Är det mycket protein som behövs så blir det kvarg igen...

Eftersom det blir så att jag äter regelbundet, maxar proteinet och håller nere på kolhydraterna utan att skippa dem helt, så blir jag jämnt mätt.
    Såklart lite trist att hela tiden logga maten, men jag gör det i smyg så barnen inte ser det, helst i förväg tex när jag lagar maten så jag vet hur mkt jag ska ta när det är dags att äta.

Så mitt tips är:
    testa en app tex Lifesum och se till att få i dej protein och att inte äta mer än appen tillåter varje dag. (Koppla din stegräknare till appen så du kan "tjäna" extrakalorier genom att gå eller träna)
    Du kommer må bättre då!

När det gäller hetsätningsproblematik har jag lite svårt för konceptet att "tjäna extrakalorier". Även om det naturligtvis är bra för hälsan att röra på sig, så kan det leda till att man "hetstränar". Har själv gått miltals efter hetsätning just för att kompensera (istället för att försöka spy). Att hålla på att räkna de kalorier man förbränner genom motion via appar kan bli ytterligare en trigger. Bara en tanke. Annars håller jag helt med om att motion är toppen för hälsan, både den psykiska och fysiska. Solig
  • Anonym (Hetsätare)
    Anonym (OrkarI) skrev 2021-01-03 14:59:27 följande:
    Tråkigt att det finns fler men ändå skönt att jag inte är ensam
    Ja verkligen tråkigt, men absolut skönt att inte vara ensam. Det är ett helvete. Jag pendlar mellan strikta rutiner och okontrollerat hetsätande. Kommer nog aldrig att ha ett naturligt förhållande till mat.
  • Anonym (Hetsätare)
    Anonym (OrkarI) skrev 2021-01-03 22:21:43 följande:
    Samma här! Har du sökt hjälp någon gång?
    Har vikten påverkat dig? Du behöver inte svara om du inte vill. Bara intressant då jag aldrig har pratat med någon med hetsätning.

Just nu skiter jag i vikten . Största önskningen är att jag bara vill bli av med hetsätningen och må bra. Vikten får komma antingen under tiden eller efter. Om jag någonsin lyckats ta mig ut detta. Jag har ju faktiskt hetsätit sen jag var barn .
    Jag struntar också i vikten just nu, utan fokuserar på att få ett bättre förhållande till mat. Det är prio ett. Men märkte förstås under det dryga halvår som jag klarade mig från hetsätning att jag gick ner ganska mycket.

Nej jag har inte sökt hjälp för hetsätning, men för andra saker. Hetsätning är dock något jag skäms så otroligt för. Bara tanken att prata om det gör mig alldeles ångestfylld. Sedan tänker jag någonstans att praktiska åtgärder kanske funkar bättre. Men svårt att säga eftersom jag aldrig testat.
Svar på tråden Hjälp!!