• Mammassmå

    Stetoskop gör ont i öronen, tips?

    Som rubriken lyder. Har ett som trycker väldigt hårt in i öronen, någon som har tips på en modell som inte gör det? Max runt 300.

  • Svar på tråden Stetoskop gör ont i öronen, tips?
  • Mammassmå
    Mortiscia80 skrev 2021-01-03 11:55:08 följande:

    Fråga dina kollegor, det borde ju finnas fler med trånga örongångar :)


    Har ingen att fråga och det är inte örongångarna som är problemet, det är själva metalldelen som är för tajt så det trycker för hårt.
  • FtS70

    Stetoskop för så liten peng skulle jag aldrig rekommendera, det är dyrt att köpa billigt. Över huvud tycker jag inte att stetoskop behövs i någons husapotek.

  • nnnnnnnn

    Du kan börja ut så att trycket mot öronen minskar.
    Böj utåt försiktigt och lite i taget tills den inte går ihop med lika stor kraft som tidigare.

    Gör hellre lite för lite böjning i början än att ta i så att det går sönder.

  • Fliselisan

    Kolla också så du inte har en massa vax i öronen, då kan man få känslan av att det gör ont när man använder stetoskop.

  • Mammassmå
    nnnnnnnn skrev 2021-01-03 14:17:07 följande:

    Du kan börja ut så att trycket mot öronen minskar.

    Böj utåt försiktigt och lite i taget tills den inte går ihop med lika stor kraft som tidigare.

    Gör hellre lite för lite böjning i början än att ta i så att det går sönder.


    Jag har försökt det, men lyckas inte böja den alls.. Vet inte om det är jag som är för rädd för att ta i eller om det verkligen inte går.
  • Mammassmå
    FtS70 skrev 2021-01-03 13:28:00 följande:

    Stetoskop för så liten peng skulle jag aldrig rekommendera, det är dyrt att köpa billigt. Över huvud tycker jag inte att stetoskop behövs i någons husapotek.


    Behöver inget märkvärdigt, det billiga vi har nu har vi haft i flera år, men jag kan inte tänka mig att det är normalt att det ska trycka så. Måste ju finnas något som är bättre än det här.
Svar på tråden Stetoskop gör ont i öronen, tips?