• fundersam77

Tankar om dessa namn

Hej 

Satt o fikade med min moster o hon frågade vilka pojknamn jag o min sambo funderade på. Jag svarade: Giraud, Girhad eller Mikkel varpå hon sa att det var fula namn o att man absolut inte får heta så i sverige. 

Jag blev jättearg men visade det inte Gråter 

Hur tycker ni kring dessa namn? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-04 14:16
    Tack för era åsikter. Håller med om att detta inte är de vanligaste namnen. Föredrar ni Girmund över Girhad/Giraud?

• Svar på tråden Tankar om dessa namn
  • Anonym (Jag)

Jag håller med henne. Men det är ju upp till er. Tycker ni att de är fina så kör på.

• Anonym (Q)

Jag tänker att det viktiga här är vad NI tycker om namnen. Ni tycker troligtvis om dessa namn eftersom att ni funderat på dem och det är det som är det viktiga, inte vad andra människor tycker och tänker.

Jag förstår att du blev ledsen men samtidigt så tycker jag att du ska skaka av dig det hela och att du och din partner ska välja det namn NI tycker är fint och skita fullständigt i vad moster, mamma, farfar eller random person på FL tycker. 

• nnnnnnnn

Ni ska ta namn som ni själva gillar och är bekväma med.
    Sen bör ni vara beredda på att rätta uttalet med ett leende och utan att bli sura när folk ändå uttalar det fel.
    De två första namnen är väldigt lika Gerhard som är ett etablerat namn, om än ovanligt.
    Det sista namnet är väldigt likt Mikael, som är etablerat och vanligt i äldre generationer tex dagens föräldrar och far/morföräldrar.

Så välj namnen om ni är OK med att barnet kommer att kallas för Gerhard eller Mikael.

• Anonym (Ghost)

De två första är inte namn i mina ögon och det tredje är ett gammalt namn för räv, ett negativt sånt dessutom eftersom rävar historiskt setts som skadedjur som river hönor mm.

Välj ett normalt namn, för barnets skull.

• Kusinen

De första två namnen kan nog skapa uttalsproblematik. Jag kan inte spontant säga hur de ska uttalas. Så är de svåruttalade så kan de ju vara svårare att ha som namn, särskillt om korrekt uttal är viktigt för er.

Mikkel funkar väl även om det är lite sagobokskaratär på namnet på svenska (Mickel Räv) och att stavningen inte är typisk svensk. Men känns enkelt att uttala och så.

Men din moster lär ha fel att man inte sku,le FÅ heta så i Sverige. Kan inte se att namnen skulle kunna nekas av Skatteverket.

• Anonym (n)

Mikkel tycker jag är helt okej, grabben i den tyska serien Dark heter ju så så det namnet känns bekant. De andra två är jag osäker på hur jag ska uttala och därför krångliga (iaf för mig).

• BuoBä

Giraud är ett efternamn så det kan hända att Skatteverket sätter stopp, plus att uttalet är väldigt svårt för svensktalande.

Girhad låter som fantasy eller en felstavning av Gerhard.

Mikkel är rätt sött tycker jag. Även om dubbel-k inte används i Sverige kommer det inte ställa till några större problem.

• Anonym (Sofia)

Otroligt märkliga namn, jag håller faktiskt med din moster. Valet är ju ert men jag hoppas att er sons framtida bemötande tas hänsyn till.

• Anonym (Please)

Mikkel förekommer ju en del i både Danmark och Finland, tror jag. De båda andra är ju tramsnamn.

Svar på tråden Tankar om dessa namn