• Frippe34

    Covid & 12 årings vilja

    Hej!

    Är väldigt fundersam på hur ni andra gör när det gäller barn och hur dom får umgås med kompisar i dessa Corona tider.

    Jag har valt att dottern får träffa enstaka vänner på fritiden med undantag för övernattning.

    Vi som vuxna träffar ingen utöver oss i familjen.

    Den andra föräldern (Fd partner) är av annan åsikt och tycker det är fritt fram med att sova över som man vill hos kompisar.

    Tycker det saknas diskussion om detta ämne och hittar inga riktlinjer direkt heller.

  • Svar på tråden Covid & 12 årings vilja
  • moaguuun

    Är de utomhus tycker jag det är fritt fram. De träffar ju massa barn i skolan och trängs i korridorer.. Om de ska till folks hem kan det väl begränsas. Snart är folk vaccinerade så vi slipper prata om denna skit

  • Mortiscia80

    Som jag sett i nyheterna finns det väldigt tydliga riktlinjer. Man ska inte umgås inomhus med personer man inte bor tillsammans med, inte ens kollegor eller skolkompisar. Ute med avstånd är ok.

  • Frippe34

    Visst det finns direktiv men känns som man undantagit barn ungdom i verkligheten. Talar av egen erfarenhet med andra föräldrar till barn i dessa åldrar. Att inte barn smittar stämmer ju inte då den största smittkällan som konstaterats i december var i grundskolan.

    Vill gärna ha svar från föräldrar i samma situation med barn i ålder 10 och upp hur ni gjort?

  • lövet2

    Nu är ju min 16 och har tillgång till egen dator och mobil, så hon tyckte inte det var så illa från början. Hon började gymnasiet i höstas och träffade alla under skoltid, och på kvällarna pratade de via någon sorts teknik med kamera, mick och hörlurar (jag vet egentligen inte om hon använder Skype eller vad hon har för något).
    Nu har hon gått på distans sedan Lucia, så nu börjar det vara jobbigt. Ett par dagar före jul struntade hon i restriktionerna och träffade bästa kompisen på en pizzeria, för att önska god jul och byta julklappar. Fullt förståeligt att hon inte orkade vara förståndig och ansvarsfull precis hela tiden, men naturligtvis blev hon sjuk några dagar senare. Verkar inte vara Corona, men det kunde ha varit.

    Det är jobbigare för de yngre egentligen. Jag träffar folk varenda vardag, på jobbet. Jag handlar också och ser människor även om vi kanske inte pratar en massa. Skolbarn som inte är i skolan, de träffar inte en kotte utanför familjen. Klart att de inte orkar ha det så! De behöver nog kunna umgås med ett par utvalda vänner för att orka med hela Corona-krisen.

Svar på tråden Covid & 12 årings vilja