• Anonym (?)

Räknas trettondagsafton som en lördag?

Ni som jobbar är ni lediga både trettondagsafton på tisdag och trettondagen på onsdag den 6 jan? I min kalender är bara den ena rödmarkerad, verkar inte som aftnar står med längre?

Är man normalt ledig även Trettonafton den 5 jan om man jobbar på kontor tex?

• Svar på tråden Räknas trettondagsafton som en lördag?
  • Fjäril kär

Nej det är en vanlig arbetsdag. Jag jobbar full tid och har alltid gjort oavsett vad jag haft för yrke. Trettondagsafton är som dagen före vår nationaldag.

• Anonym (ppp)
    Anonym (?) skrev 2021-01-03 13:22:58 följande:

Ni som jobbar är ni lediga både trettondagsafton på tisdag och trettondagen på onsdag den 6 jan? I min kalender är bara den ena rödmarkerad, verkar inte som aftnar står med längre?

Aftnar har väl aldrig varit röda i kalendern. 

Men här kanske är något som kan hjälpa dig lite när du funderar? Det kanske inte är rätt bransch men det är nog hyfsat lika i flera branscher: 

www.byggnads.se/medlem/lon/helglon/
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2021-01-03 13:22:58 följande:

Olika, i vissa fall halvdag. Du får kolla dina avtal.

På mitt jobb har vi inga halvdagar enligt avtal. Istället har vi får timmar att ta ut när vi själva vill.

Detta är en gammal kvarleva från när bara  vi enbart var lediga på helgdagar, t ex söndag, långfredag, juldagen, dvs inte lördagar- Dag före helgdag var det 4 timmars arbetdag som gällde. Normen var 44 tim/vecka.

När vi gick över till 40 tim/vecka blev lördagar lediga. Övriga dagar före helgdag, tex skärtorsdagen, trettondagafton blev i många fall kvar som 4 timmars dagar. Det har mer och mer börjat omförhandlats i olika avtal.
  • Anonym (Halv)

På min arbetsplats är det halvdag.

• Anonym (C)

Som du nu förstått så får du kolla med ditt företag vad som gäller när det är dag före röd dag - och som är en arbetsdag. På mitt företag får vi precis som en annan här i tråden timmar som vi kan ta ut när vi vill istället. På vissa företag gäller att man bara behöver jobba halvdag en sån dag och vissa företag har inget alls.

• Anonym (I)

Är väl bara onsdagen som är röd dag. Då borde man väl inte vara ledig då. Har ju varit jätte mkt ledigt nu

• Anonym (I)
    Anonym (I) skrev 2021-01-03 15:17:08 följande:

Är väl bara onsdagen som är röd dag. Då borde man väl inte vara ledig då. Har ju varit jätte mkt ledigt nu

Då borde man väl inte vara ledig tisdag menar jag. 
  • Anonym (Oljebyte)

Beror väl på inom vilken bransch du jobbar. Butiker/affärskedjor har öppet som vanligt dagen före men har i regel helt stängt på trettondagen

På vissa företag kan det variera helt beroende på vem du är. Chefer kan vara lediga på trettondagsafton, övrigt kontorsfolk halv dag och folk i produktion/tillverkning jobbar som vanligt...

Så allt handlar om vad du jobbar med och vilket avtal ni har.

Svar på tråden Räknas trettondagsafton som en lördag?