• Swedman

Är detta sant?

Av en slump hittade jag en video på Youtube som fick mig att börja fundera.. Eftersom jag är medelålders och har upplevt både det ena o det andra så finns livsåskådningsfrågor kvar att grotta ner sig i SAMT personlighetsutveckling. Jag sväljer inte allt som sägs rörande vårt ursprung och evolutionen. De hittar några benrester i Afrika och sen har hela mänsklighetens utveckling ställts på ända. Är vi på rätt spår? Vet vi vad vi pratar om?

Denna unga kvinna fick mig att lyssna mer och jag är nyfiken på era tankar runt det hon berättar.  Själv är jag ingen som säger "aldrig". Jag har ett öppet sinnelag. 

Länk till videon som jag lyssnade på:

">

Länk till hennes hemsida:
    https://www.lightatthecenter.com/om-light-at-the-center

Hon har ett gäng med videos på Youtube. En grupp är på svenska. En annan på engelska. 

• Svar på tråden Är detta sant?
  • flygrl
    Anonym (Ugglan) skrev 2021-01-04 17:20:15 följande:

För att du inte känner några biokemister? Det går att råda bot på rätt enkelt:

Lästips: Njutning- berättelser om kärlek, känslor och kemi, av Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds Universitet

Jag vet att man kan beskriva kärlek som biokemiska processer i hjärnan men för mig fångar det ändå inte helheten. Tycker det är rätt förmätet tro att det där säger allt om kärleken.
    Anonym (Jesus) skrev 2021-01-04 17:26:49 följande:

flygrl - måste vara skönt att få svar på sina frågor. Nu slipper fundera och kan även lämna din religon.

Fortsätt du med din föraktfulla, självgoda attityd om det roar dig. Den tro jag fått med mig från min uppväxt är en tro som skänkt styrka och hopp till generationer före mig som levt i slaveri i Latinamerika (mina föräldrar och alltså även jag är ättlingar till dom afrikanska slavarna där). Och den fortsätter va relevant i mitt liv trots att även jag kämpar med tvivel och livets jävlighet.
    Steven01 skrev 2021-01-04 17:38:59 följande:

Ok jag förstår. Man tror på något tills man blir överbevisad tex skapelseberättelsen. Men är inte homosexualitet samt att äta skaldjur också en synd? Eller har vi släppt på det också? Är kanske hela bibeln bara en massa hittepå?

Jag skrev att tro och naturvetenskap beskriver olika sidor av tillvaron och därför inte nödvändigtvis står i motsats till varandra. Inget annat.

Och jag vet visserligen inte exakt hur Gud resonerar men vill tro att homosexualitet är lika ok som heterosexualitet ur Guds perspektiv. Skaldjur ser jag inte heller några problem att käka. Som sagt, Bibeln är en komplicerad bok som måste läsas och tolkas utifrån sin kontext. Men om du föredrar att tolka den bokstavligt är det ju upp till dig. Whatever.
  • Iarwain
    Swedman skrev 2021-01-04 12:06:11 följande:
    Jag behöver inte ha nån Vetenskap som bedömer mig. Hela tråden handlar om vad man tror och vilken känsla man har som är mest rätt. Evolutionen är bara en av flera teorier - som dessutom ändrar sig. 
    Varför du blandar in Nobelpriset vet jag inte. 
    På vilket sätt menar du att Evolutionsteorin (eller Evolution genom naturligt urval) har ändrat sig?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (ooo)
    Steven01 skrev 2021-01-04 17:38:59 följande:
    Ok jag förstår. Man tror på något tills man blir överbevisad tex skapelseberättelsen. Men är inte homosexualitet samt att äta skaldjur också en synd? Eller har vi släppt på det också? Är kanske hela bibeln bara en massa hittepå?
    Givetvis är det hittepå! Herregud (men så får man väl inte skriva, haha hädelse) 

Det är människor som skrivit bibeln, och under lång tid. Det har stötts och blötts vad som skulle få finnas med i Bibeln osv. Människor har bestämt vilka texter som slutligen fick finnas med. Det är ungefär som en chefredaktör som bestämmer vilka artiklar som får komma med i tidningen och vi vet alla att olika tidningar väljer att ta in olika texter eller vinklar dem lite utefter sin profilering. Det är verkligen läge att tänka på Bibeln på liknande sätt. 
  • Swedman
    Iarwain skrev 2021-01-04 18:22:05 följande:
    På vilket sätt menar du att Evolutionsteorin (eller Evolution genom naturligt urval) har ändrat sig?
    Det kanske är jag som använder ordet/orden fel. Kanske "människans härkomst" vore bättre passande ord. Hur som helst, oavsett Evolutionen och härkomst så finns det en del lösa trådar. Så uppfattar jag det jag läser.

Saxat ur en artikel:
    "Men bevisen för evolutionsteorin lyser, efter 150 år, fortfarande i stort sett med sin frånvaro."

• Anonym (Hold my beer)
    Swedman skrev 2021-01-04 19:35:06 följande:
    Det kanske är jag som använder ordet/orden fel. Kanske "människans härkomst" vore bättre passande ord. Hur som helst, oavsett Evolutionen och härkomst så finns det en del lösa trådar. Så uppfattar jag det jag läser.

Saxat ur en artikel:
    "Men bevisen för evolutionsteorin lyser, efter 150 år, fortfarande i stort sett med sin frånvaro."
    Det finns ju hur mycket bevis som helst för evolutionen. Vad de där personerna pratar om fattar jag verkligen inte.

Sedan en sak till, en kristen organisations hemsida är väl inte den stabilaste grunden om man ska citera. Man måste vara källkritisk.
  • Anonym (***))

Saxat ur en artikel:
    Källkritik?

Hur gammal är du?
  • Anna1234
    Swedman skrev 2021-01-04 12:06:11 följande:
    Jag behöver inte ha nån Vetenskap som bedömer mig. Hela tråden handlar om vad man tror och vilken känsla man har som är mest rätt. Evolutionen är bara en av flera teorier - som dessutom ändrar sig. 
    Varför du blandar in Nobelpriset vet jag inte. 
    Ullhårig noshörning har hittats i Sibirien (expressen.se)

Här är ett exempel på evolution, en noshörning som har förändrats under årens lopp för att anpassa sig till sin nya miljö. Tänker du att artikeln är osann eller ser du evolutionsteorin som något annat än vad den är?
  • Swedman
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-01-04 19:46:57 följande:
    Det finns ju hur mycket bevis som helst för evolutionen. Vad de där personerna pratar om fattar jag verkligen inte.

Sedan en sak till, en kristen organisations hemsida är väl inte den stabilaste grunden om man ska citera. Man måste vara källkritisk.
    Jag ger mig inte in i en diskussion om Evolutionen. Tråden, för min del, handlar inte om den.
    Jag har hört ett flertal videos av henne och tycker inte att det är en kristen organisation hon representerar. 'Gud' som hon nämner är snarare du själv och att du ingår i ett större "allt": Så tolkar jag henne. Däremot tar hon upp religionerna men i ett annat sammanhang.
  • Anonym (Hold my beer)
    Swedman skrev 2021-01-04 21:28:33 följande:
    Jag ger mig inte in i en diskussion om Evolutionen. Tråden, för min del, handlar inte om den.
    Jag har hört ett flertal videos av henne och tycker inte att det är en kristen organisation hon representerar. 'Gud' som hon nämner är snarare du själv och att du ingår i ett större "allt": Så tolkar jag henne. Däremot tar hon upp religionerna men i ett annat sammanhang.
    Du får tycka vad du vill. Enligt de själva är det iaf så :)
  • Trent

Saxat ur en artikel:

En artikel från kristen tankesmedja om evolution. Då antar jag att du hämtar din information om kristendomen från ateister och/eller religiösa som från andra religioner. Så det blir rättvist tänker jag.
Svar på tråden Är detta sant?