• Empo

Förhöjt blodtryck

Gravid i v.37+0 idag och har sedan igår mått väldigt konstigt.

Mer illamående och mer vätskeansamling samt huvudvärk. Kollade blodtrycket som var lätt förhöjt (undertryck 82, har tidigare legat kring 70).

Min syster hade havandeskapsförgiftning med båda sina barn men hon mådde jättedåligt.

För mig är det ju bara lite inom samtliga symtom, så att säga.

Hur var det för er?

Någon som haft liknande detta där det visat sig att det INTE var havandeskapsförgiftning?

Är det bara att avvakta eller vad gör jag? Söndag och min BM är så klart inte tillgänglig idag.

• Svar på tråden Förhöjt blodtryck
  • Nini

Havandeskapsförgiftning kan vara lurigt och du behöver inte ha många symptom innan det blir farligt.

Jag hade havandeskapsförgiftning med första barnet, jag hade bara en konstig känsla i kroppen men då jag var i v 39+3 så trodde jag bara att det kanske var på gång med förlossning. Jag hade inget symptom annat än liiite förhöjt blodtryck, 138/86. Sen fick jag en liten blödning så förlossningen ville jag skulle komma in. Väl där visade det sig att jag hade +3 i protein (vilket är högt) och blodtrycket började skena. De bestämde för igångsättning men det hann bli lite dramatiskt under förlossningen men allt gick bra. Men sonen föddes fullgången med en vikt på 2450 gram och 47 cm lång. Han hade inte ett uns fett på kroppen och var tillväxthämmad.

Jag råder dig att ringa till förlossningen och fråga hur de vill att du ska göra.

• Empo

Tack för att du tog dig tid att svara :)

Är tillväxthämningar på barnet ett ?symtom??

Gjorde nämligen en viktskattning förra veckan och då låg hon redan på 3 kg, vilket är +.

Ringer man till förlossningen för detta eller typ 1177?

Var 8 år sedan jag fick barn senast så jag har dålig koll.

• Nini

Vid havandeskapsförgiftning så blir det typ en förträngning i navelsträngen. I mina följande graviditeter har de gjort flödeskontroll och tillväxtultraljud var 3 vecka.

Du hör till förlossningen, du kan alltid ringa och kolla säger de att du ska avvak så har du iallafall fått prata med en barnmorska

• Anonym (Sofia)

Det kan gå väldigt snabbt. Jag hade havandeskapsförgiftning som gick över till eklampsi, en förlossning var alltså inte nog för att bota hur sjuk jag blev. Så det blev intensivvård för mig och bebis fick vara hos pappa. Två veckor senare kunde vi åka hem. Allt startade med vätskeansamling och svullnad, sen kom blodtrycket, sen protein i urinen (nivån av protein har inget att göra med hur sjuk man är) och sen jävlar gick det snabbt till att jag började krampa. Hade jag varit hemma då.. det vågar jag inte ens tänka på.

Jag tycker du ska ringa förlossningen och meddela om ditt blodtryck. De kommer säkert be dig att ta blodtrycket under kvällen, kommer det stiga får du åka in. Vill inte skrämmas alls, men man ska inte ta för lätt på det heller.

Lycka till!

• Linhan89
    Empo skrev 2021-01-03 14:16:06 följande:

Gravid i v.37+0 idag och har sedan igår mått väldigt konstigt.

Mer illamående och mer vätskeansamling samt huvudvärk. Kollade blodtrycket som var lätt förhöjt (undertryck 82, har tidigare legat kring 70).

Min syster hade havandeskapsförgiftning med båda sina barn men hon mådde jättedåligt.

För mig är det ju bara lite inom samtliga symtom, så att säga.

Hur var det för er?

Någon som haft liknande detta där det visat sig att det INTE var havandeskapsförgiftning?

Är det bara att avvakta eller vad gör jag? Söndag och min BM är så klart inte tillgänglig idag.

Hur har det gått har du fått tag i din BM ?
Svar på tråden Förhöjt blodtryck