• Sun 3 Jan 2021 18:49
    295 visningar
    1 svar
    1
    295

    Bryta mönster

    Vet inte hur jag ska börja denna texten..

    Men iaf är det såhär att jag måste bryta mitt mönster i hur jag är som person.. Jag agerar väldigt argt när det blir bråk, går upp i affect, säger saker jag inte menar och trycker ner min pojkvän totalt..

    Detta har uppstått vid varje gång vi bråkat, även om det är en liten grej vi är osams om så förstorar jag alltid upp det och allt blir bara värre..

    Det har gått så långt att min pojkvän vill ha en paus.. Och att jag bevisa att jag kan hålla mina löften om att bli bättre i alla dessa situationer..

    Men hur bryter jag mönstret?

    Alla tips om hur man gör, tänker och agerar är välkomna..

    För jag vill såklart att allt ska bli bra mellan oss..

  • Svar på tråden Bryta mönster
  • Sun 3 Jan 2021 19:54
    #1

    Har ni testat att sluta prata/bråka när det startar och gå iväg och tänka igenom saken på var sitt håll och prata efter en stund istället? Är det lättare då efter du fått tid att lugna dig eller blir du lika arg?

    Det är oftast helt meningslöst att bråka genom att skrika. Du får inte fram ditt budskap. Ju högre man skriker desto mer övertygande kanske man tycker att man är men det fungerar normalt sett inte så (möjligen kan du skrämma din partner att lyda/ta din ståndpunkt men det är inte ett hållbart sätt att hantera osämjor på. Personen i fråga har ändå en annan ståndpunkt än dig). Är det lättare för dig att samla dig om du försöker tänka på det när känslorna kommer? Kanske även ta en liten paus och prata tillsammans efter en stund?

    Lugnar du ner dig om din sambo säger till? I sånt fall kanske han kan ta ansvar för att säga till när han märker att du börjar agera på det viset? Kan du då lyssna och ta en time-out och prata en stund senare?

    Kan det hjälpa om du, när ilskan kommer, i ditt huvud funderar på om din reaktion är berättigad eller ej och om proportionen av ilskan är befogad eller ej? Det är lite halvgalet att gapa och skrika idiot åt någon som tappat en vindruva på golvet.

    Var tror du denna ilska och agerande kommer ifrån? Gör du precis som dina föräldrar, före detta partners, syskon, andra släktingar? Inlärt beteende av den slentrianmässiga typen kan vara lättare att besegra (är min hypotes) än om det faktiskt är något psykologiskt/neurologiskt fel.

    Jag tänker ofta att ilska av den typen som går helt över styr egentligen grundar sig i något mycket djupare än den aktuella osämjan.

    Slutar din hjärna helt att tänka rationellt när ilskan tränger på? Då kanske du skulle dra nytta av KBT?

    Du ska självklart enbart besvara dessa frågor till sig själv och inte dela med dig här om det inte är nödvändigt för eventuella följdfrågor du själv har.

Svar på tråden Bryta mönster