• Anonym (bea)

Köpa hus i Stockholm eller nära Stockholm. "billigt" och bra område?

Godkväll! Sitter här och drömmer mig bort till att köpa hus. Finns det något/några områden i Stockholm eller nära Stockholm som ligger lite lägre i pris?? området ska vara tryggt och trevligt för en barnfamilj.

blir tacksam för svar

• Svar på tråden Köpa hus i Stockholm eller nära Stockholm. "billigt" och bra område?
  • PH76

Billigt och bra får ju sällan hand i hand, men kolla upp Nykvarn eller Gnesta (väldigt bra kommunikation).

• Anonym (Mia)

Hur mycket har ni tänkt köpa för? Så jag vet ungefär vad jag ska tipsa om.

• Anonym (bea)
    Anonym (Mia) skrev 2021-01-03 21:31:48 följande:

Hur mycket har ni tänkt köpa för? Så jag vet ungefär vad jag ska tipsa om.

hej! hade tänkt ca 4000000 =) 
  • Anonym (bea)
    PH76 skrev 2021-01-03 21:29:34 följande:

Billigt och bra får ju sällan hand i hand, men kolla upp Nykvarn eller Gnesta (väldigt bra kommunikation).

tack för tips. ska kika på områdena. mvh bea
  • Anonym (bea)
    Anonym (Hej) skrev 2021-01-03 21:46:11 följande:

Huddinge

tack för svar. har du något tips om några särskilda områden som är extra barnvänliga? Vilka områden man ska akta sig för? mvh bea
  • Anonym (Mia)
    Anonym (bea) skrev 2021-01-03 22:01:06 följande:

tack för svar. har du något tips om några särskilda områden som är extra barnvänliga? Vilka områden man ska akta sig för? mvh bea

för 4 miljoner kommer du inte långt i Huddinge tyvärr (om du ska hålla dig till mer lugna områden) men kanske det nybyggda området i Länna där det är mer parhus/radhus.
  • Anonym (Bygg eget)

Hej, det bästa är nog att hitta en gård med en avstyckbar del i en kommun på pendlingsavstånd, t ex Vallentuna el Ekerö. Sedan styckar ni av gården och säljer den och bygger hus på tomten ni behållt.

• AndreaBD

Tyresö, Krusboda. Radhusområde, mycket lugnt. Andra delar av Tyresö är värre, men där ute i Krusboda händer aldrig något, och det är mycket trevligt för barn. . 

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Mia) skrev 2021-01-03 22:52:34 följande:

för 4 miljoner kommer du inte långt i Huddinge tyvärr (om du ska hålla dig till mer lugna områden) men kanske det nybyggda området i Länna där det är mer parhus/radhus.

Får väl knappt ett radhus för den summan. Vårt radhus ligger i lugnt område i Huddinge. Det värderades till 4,5 milj för ca 10 år sen.

Tror man får titta långt utanför Stockholm om man ska hitta hus i den prisgruppen, alternativt välja mindre bra problemområden.
  • Anonym (Västerås)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2021-01-04 00:48:15 följande:
    Får väl knappt ett radhus för den summan. Vårt radhus ligger i lugnt område i Huddinge. Det värderades till 4,5 milj för ca 10 år sen.

Tror man får titta långt utanför Stockholm om man ska hitta hus i den prisgruppen, alternativt välja mindre bra problemområden.
    I Västerås kan man få ett hus för fyra miljoner men inte i de bättre områdena. I de bättre områdena i Västerås kan man nog få ett äldre radhus för den summan. 
  • Anonym (Jag)

Låter svårt med den budget, men eventuellt längs nån pendellinje, möjligen i Handen eller däromkring. Annars finns ett otroligt vackert beläget område vid vattnet nedanför Vårberg (vilket är ett mycket stökigt område) men där jag tror alla har bil och barnen i skola i stan typ. Där finns faktiskt fina prisvärda hus ibland, med viss sjöutsikt till och med. Det är kanske 20 min promenad till Vårberg så känns inte som riktigt som en del av det. Skulle även kunna finnas (rad)hus i din prisklass i området mellan Bredäng och Sätra (som också är två stökiga områden)

Fyra miljoner räcker inte långt till nånting i Stockholm trotsat tyvärr... Eventuellt Järna eller åt det hållet, undrar om inte Jörns är billigare än Gnesta som blivit mycket populärt på sistone (men där är du ju strängt taget inte alls i Stockholm längre, det är en bit förbi Södertälje)

Kanske om du tittar på nån (annan) Mälarstad? Mariefred kanske?

• Anonym (Bålsta)

Bålsta, där finns hus för 4 miljoner och pendeltåg.

• Kvittning

En sökning på hemnet med maxpris på 4 miljoner gav 88 villor just nu där Ekerö och Åkersberga verkar vara de kommuner där det inte var radhus (ibland ligger radhus som villa i sökningen), sommarstugeområde eller bara enstaka billigare hus.

Sedan så gissar jag att det även finns i Gnesta, Bålsta, Norrtälje och norra delarna av vallentuna även om det kanske inte ligger så mycket ute där just nu.

• Glinda från Oz

Med en så liten budget får du ta vad som finns, du kan inte sitta och välja och vraka. Det första du ska göra är att leta efter radhus inte en villa sen får du fundera på vad som är viktigt. Behöver ni kunna åka kommunalt t.ex Det finns hyfsat billiga hus i Bålsta men på många ställen finns det ingen buss så det går att ta sig till pendeltåget. 

• Anonym (X)
    Anonym (bea) skrev 2021-01-03 21:19:50 följande:

Godkväll! Sitter här och drömmer mig bort till att köpa hus. Finns det något/några områden i Stockholm eller nära Stockholm som ligger lite lägre i pris?? området ska vara tryggt och trevligt för en barnfamilj.

blir tacksam för svar

Ja det kan du ju drömma om med 4mil i budget.

Villa = Nix.
    Radhus = Kanske

Undvik områden som börjar på R, Rinkeby, Rissne, Ronna, Rågsved etc.

Din bästa chans är något utmed pendeltågslinjen.
    Västerhaninge, Ösmo, Gnesta, Bålsta, mm. Finns även Norrtälje och busslinjerna
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Bålsta) skrev 2021-01-04 08:06:06 följande:

Bålsta, där finns hus för 4 miljoner och pendeltåg.

Ligger det i Uppsala?
  • Anonym (T)
    Anonym (Frågande) skrev 2021-01-13 16:44:06 följande:

Ligger det i Uppsala?

Det ligger mot Enköping /Västerås. Kolla längs med pendeln och längs med tåglinjerna. Bålsta, Enköping, Västerås. Roslagsbanan, Vallentuna kanske? Järna, Nykvarn, Gnesta. Märsta, Norrtälje (buss). Haninge, Västerhaninge, Nynäshamn.

Sök på Hemnet och bilda dig en uppfattning om läget.
  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2021-01-13 16:55:50 följande:

Det ligger mot Enköping /Västerås. Kolla längs med pendeln och längs med tåglinjerna. Bålsta, Enköping, Västerås. Roslagsbanan, Vallentuna kanske? Järna, Nykvarn, Gnesta. Märsta, Norrtälje (buss). Haninge, Västerhaninge, Nynäshamn.

Sök på Hemnet och bilda dig en uppfattning om läget.

Glömde Mariefred, Strängnäs och Nykvarn. Där har jag haft kollegor som bott som varit supernöjda.
Svar på tråden Köpa hus i Stockholm eller nära Stockholm. "billigt" och bra område?