• JFE

    Clearblue advanced digital

    Jag använder mig i clearblue advanced digital. Får aldrig blinkade gubbe bara fast smiley.

    Testade igår och fick bara rund ring och idag fast gubbe och det är samma sak varje månad.

    Någon annan som också får såhär? Funderar på om min stegring är så hög att jag bara får fast gubbe men egentligen så har jag inte ÄL just då.. Man tänker ju mycket ????

  • Svar på tråden Clearblue advanced digital
  • Ericky

    Jag skulle tro att du börjat testa för sent i din cykel. Det står i instruktionerna på vilken dsg i just din cykel du ska börja testa. Detta är viktigt att följa eftersom det är där i början som testet läser av just dina hormoner och utgår sedan därifrån. Börjar du testa först kring dagarna för äl så har testet inget "noll-läge" att utgå från utan kan bara detektera lh-ökningen.

    Blinkande gubbe visar på ökade östrogennivåer och det är för den delen det är viktigt att du börjat innan nivåerna ökat.

    Så börja rätt dag i cykeln och testa fram tills du får en fast gubbe, då slutar du testa i den cykeln.

  • JFE

    Jag får fast gubbe på dag 10 alltså på 4e dagen efter mensen är slut. Då måste jag börja ta testet direkt samma dag som mensen tar slut då?

  • Anonym (Sofia)

    Jag får precis som du! Jag börjar testa runt mensens sista dag och framåt. Får alltid en cirkel och plötsligt en glad gubbe, aldrig en blinkande gubbe. Jag testar definitivt inte för sent utan från typ cykeldag 5 fram till ÄL som slår till kring dag 11-14. Jag tempar också så jag vet att jag har min berömda temperaturhöjning dessutom.

    Hade jag testat två gånger per dag, kanske kvällen innan ÄL, så kan det hända att det hade blinkat. Men lek på från tre dagar innan förväntas fast gubbe till och med en dag efter så spelar det egentligen ingen roll :)

    Lycka till!

  • Msofie

    Tempar du? Tänker att ÄL test är en bra vägvisare för om ÄL är på gång, men det är temp ökning som bekräftar ägglossning.

  • JFE

    Ja jag började nyss tempa så får hoppas på bättre resultat med hjälp av det. Men är det inte så att när man får temperatur stigning så har man redan haft sin ÄL? Eller är det på dagen med höjd temp som man har sin ÄL?

  • Anonym (Anonym)

    Det är helt normalt att inte ha blinkande gubbe på de där testerna men du har väldigt tidig ÄL så när äggen släpper är de antagligen inte tillräckligt mogna för att bli befruktade. Du behöver prata med sjukvården om hur ni kan hantera det så att du kan förskjuta ÄL lite grann, antagligen behöver du medicin.

  • Anonym (Anonym)
    JFE skrev 2021-01-05 09:06:49 följande:

    Ja jag började nyss tempa så får hoppas på bättre resultat med hjälp av det. Men är det inte så att när man får temperatur stigning så har man redan haft sin ÄL? Eller är det på dagen med höjd temp som man har sin ÄL?


    Ja det stämmer. När du får höjningen hade du ÄL dagen innan och måste i princip ha sex direkt eftersom ägget lever max ett dygn. Att tempa är alltså ingen jättebra metod för att bli gravid, däremot för att inte bli gravid.
  • JFE

    Dumt svar nu kanske men om man hade sex på själva ÄL dagen och temp höjningen är morgonen dagen efter så borde det räcka väl? Eller behöver man ha sex dagen efter ÄL också? ???? Vi brukar ha det men behövs det egentligen tro om man hade sex på ÄL dagen?

Svar på tråden Clearblue advanced digital