• Anonym (TS)

Uppsagd under fl, visstidsanställning.

Jag är gravid i vecka 32 och har gått på graviditetspenning. Jag jobbar som personlig assistent, visstidsanställning så länge uppdraget varar och fick idag reda på att min brukare har avlidit vilket betyder att uppdraget inte finns längre.

Är det någon som vet vad som händer då iom att jag är föräldraledig/på graviditetspenning? Vad bör jag göra nu?

Har inte möjlighet att fråga min chef just nu och väntar på att facket ska ringa upp...

• Svar på tråden Uppsagd under fl, visstidsanställning.
  • Anonym (G)

Beroende på hur du arbetat så är din sgi skyddad 6 månader före bf.

Men om jag var du så skulle jag skiva in mig på atbetsförmedlongwn

• Sockerikaffet

Jag tror att din anställning kommer fortgå och din uppsägningstid börjar räknas när du kommer tillbaka från föräldraledigheten.

• Anonym (G)

Och om du anställning avslutas kommer du naturligtvis inte kunna fortsätta på gravpenning.

Två månader före bf kan du börja plocka föräldreapenning. Annars är det a-kassa som gäller

• Anonym (G)
    Sockerikaffet skrev 2021-01-04 11:24:07 följande:

Jag tror att din anställning kommer fortgå och din uppsägningstid börjar räknas när du kommer tillbaka från föräldraledigheten.

Det är vad som gällt om ts varit tillsvidareanställd. Nu vet vi heller inte om ts har uppsägningstid alls på sin anställning.

Och jag är också osäker på om detta verkligen gäller vid gravpenning?
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2021-01-04 11:14:18 följande:

Beroende på hur du arbetat så är din sgi skyddad 6 månader före bf.

Men om jag var du så skulle jag skiva in mig på atbetsförmedlongwn

Arbetat där i 4 år så min SGI är skyddad, har uppsägningstid på en månad.

Fattar att graviditetspenningen försvinner. Kommer säkert kunna bli sjukskriven sista tiden då jag måste vara sängliggande tills bf, och i värsta fall får jag ta ut föräldradagar fram till bf.

Men inom många yrken så börjar uppsägningstiden från när man skulle ha kommit tillbaka efter fl, men undrar lite vad som gäller vid en visstidsanställning.
  • Anonym (Kvinna)

Varför kan du inte ta det med din chef?

• Anonym (TS)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-01-04 11:57:12 följande:

Varför kan du inte ta det med din chef?

Ska såklart prata med min chef så fort jag får möjlighet men iom att allt hände idag så har inte riktigt möjligheten funnits att prata med chefen än.
  • Anonym (G)

Grejen är att detta räknas från när din ledighet tar slut. Om du inte ansökt om föräldraledigt from bf redan så bör Isf uppsägningen börja löpa från det datum din gravpenning är slut.

Men jag är som sagt fundersam på om gravpenning verkligen går under samma regelverk som föräldraledighet.

Jag tror du får bäst svar av facket och inte av arbetsgivaren

• Anonym (Måns)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-04 11:52:42 följande:

Arbetat där i 4 år så min SGI är skyddad, har uppsägningstid på en månad.

Fattar att graviditetspenningen försvinner. Kommer säkert kunna bli sjukskriven sista tiden då jag måste vara sängliggande tills bf, och i värsta fall får jag ta ut föräldradagar fram till bf.

Men inom många yrken så börjar uppsägningstiden från när man skulle ha kommit tillbaka efter fl, men undrar lite vad som gäller vid en visstidsanställning.

Vilket kollektivavtal omfattas du av? Det finns ju flera inom personlig assistans.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Måns) skrev 2021-01-04 13:03:15 följande:

Vilket kollektivavtal omfattas du av? Det finns ju flera inom personlig assistans.

Kommunal.
Svar på tråden Uppsagd under fl, visstidsanställning.