• Anonym (TS)

Uppsagd under fl, visstidsanställning.

Jag är gravid i vecka 32 och har gått på graviditetspenning. Jag jobbar som personlig assistent, visstidsanställning så länge uppdraget varar och fick idag reda på att min brukare har avlidit vilket betyder att uppdraget inte finns längre.

Är det någon som vet vad som händer då iom att jag är föräldraledig/på graviditetspenning? Vad bör jag göra nu?

Har inte möjlighet att fråga min chef just nu och väntar på att facket ska ringa upp...

• Svar på tråden Uppsagd under fl, visstidsanställning.
  • Anonym (G)

Beroende på hur du arbetat så är din sgi skyddad 6 månader före bf.

Men om jag var du så skulle jag skiva in mig på atbetsförmedlongwn

• Sockerikaffet

Jag tror att din anställning kommer fortgå och din uppsägningstid börjar räknas när du kommer tillbaka från föräldraledigheten.

• Anonym (G)

Och om du anställning avslutas kommer du naturligtvis inte kunna fortsätta på gravpenning.

Två månader före bf kan du börja plocka föräldreapenning. Annars är det a-kassa som gäller

• Anonym (G)
    Sockerikaffet skrev 2021-01-04 11:24:07 följande:

Jag tror att din anställning kommer fortgå och din uppsägningstid börjar räknas när du kommer tillbaka från föräldraledigheten.

Det är vad som gällt om ts varit tillsvidareanställd. Nu vet vi heller inte om ts har uppsägningstid alls på sin anställning.

Och jag är också osäker på om detta verkligen gäller vid gravpenning?
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2021-01-04 11:14:18 följande:

Beroende på hur du arbetat så är din sgi skyddad 6 månader före bf.

Men om jag var du så skulle jag skiva in mig på atbetsförmedlongwn

Arbetat där i 4 år så min SGI är skyddad, har uppsägningstid på en månad.

Fattar att graviditetspenningen försvinner. Kommer säkert kunna bli sjukskriven sista tiden då jag måste vara sängliggande tills bf, och i värsta fall får jag ta ut föräldradagar fram till bf.