Anonym (ana) skrev 2021-01-07 00:24:03 följande:
Jag förstår viljan att vilja vet exakt hur långt man har kvar, finns nog många människor som skulle vilja få förutspå sin dödsdag. Men det är knappast en realistisk önskan. Vad hade du tänkt göra med den informationen i ett hypotetiskt universum isåfall?
Väldigt bra fråga... jag vet inte riktigt... känns bara som att det skulle bli lättare att hantera allting om jag liksom kunde lägga upp en plan, eller vad man ska säga. Men egentligen vet jag inte riktigt vad jag vill med den informationen. Ibland ställer jag frågor innan jag riktigt tänkt igenom varför; jag bara vet att jag vill veta.
Fast oavsett hur du mår nu tror väl du knappast att du står över fysikens/biologins lagar? Att du bara kan svälta kroppen på det den behöver i all oändlighet utan konsekvenser?
Njaeao... jo, det är väl det jag tror. På ett känslomässigt plan. Rent logiskt fattar jag ju att jag inte står över naturen, men jag har svårt att koppla ihop den intellektuella förståelsen med den känslomässiga. Och det är ju tyvärr den känslomässiga snarare än den rationella delen som styr...
Det finns vissa anorektiker som får väldigt många och/eller allvarliga konsekvenser väldigt tidigt i sjukdomen, vissa som dör inom ett kort tag och sedan finns det vissa som lyckas överleva och "må bra" otroligt länge. Eugenia Cooney förbryllar väldigt många t.ex. eftersom hon lyckats överleva så länge i hennes tillstånd utan allvarligare biverkningar.
Ja men precis, och eftersom det är för mig som för EC så blir det ju så mycket lättare att tänka att "äsch, det händer inte mig", och bara fortsätta i samma spår. Egentligen var nog en av anledningarna till att jag startade den här tråden att jag vill sätta de känslomässiga resonemangen på plats och stärka upp den rationella delen av mig. Men för att den rationella delen ska vinna kraft behöver den bra och detaljerade argument och hållbara motargument till det känslomässiga argumentet att det ju inte kan vara nån fara eftersom jag, till skillnad från de allra flesta andra som haft sjukdomen lika länge som jag, inte har några tecken på att kroppen tagit eller tar stryk. Och jag har fått många bra svar - som t ex detta:
Sedan är det inte så att alla olika sjukliga tillstånd eller biverkningar bara sker från en natt till den andra. Det är något som gradvis sker i kroppen utan att du märker det eller läkare kan se i standardtester. Jag vet inte riktigt hur mer jag kan förklara detta för dig för jag förstår nog inte var det brister i förståelsen för dig.
Du behöver inte förklara det mer - detta är ju en av de saker jag tagit till mig av den här tråden! Sen att det *ändå* är svårt att övertygas på ett känslomässigt plan är ju som det är...
Tankesättet att "jag känner mig bra just nu så hur kan det vara farligt för just mig?" är så underligt.
Varför det? Det är väl en rätt vanlig reaktion att om man inte märker av några problem så tenderar man att förminska allvaret? Samma resonemang hör man ju överallt: "Jag har minsann rökt sen jag var 10, och inte har jag fått lungcancer för det!" "Han började dricka i tidiga tonåren, och inte är han alkoholist för det!" "Jag fick stryk när jag gjorde nåt fel som barn, men inte har jag tagit skada av det!" osv osv.
Är det en del av dig som nästan önskar att du hade mer effekter som ett bevis, en bekräftelse, på att du gör något "rätt" och faktiskt har anorexi?
Jag förstår hur du menar, för det där är ju en vanligt förekommande reaktion... samma som när man är inlagd, och alla tar efter varandras beteende, även om man inte hade det från början, för att visa att man minsann är ätstörd på riktigt. Det är dock väldigt, väldigt längesen jag var i det stadiet. Så nä, det är inte det det handlar om. Däremot hade det så klart på sitt sätt varit mycket bättre om jag faktiskt fick regelrätta fysiska problem som kunde få mig att lyssna mer på den rationella delen av min hjärna...