• Gunilla Andersson

    Bör man hälsa i skolan?

    Jag har börjat snapa med en kille som går i min skola och vi skriver nästan varje dag. Han går i min skola och undrar om man bör hälsa när man går förbi varandra eller om det är konstigt? Vi har liksom aldrig snackat i verkligheten och därför känns det inte som en självklarhet och säga hej från ingenstans. Vad hade ni gjort i min situation? Hade ni sagt hej eller ska jag bara le mot honom istället.

  • Svar på tråden Bör man hälsa i skolan?
  • KittyK80

    När blev "skriver nästan varje dag" samma som "från ingenting". Det vore väl betydligt konstigare att INTE hälsa?

  • Gunilla Andersson
    KittyK80 skrev 2021-01-04 23:08:40 följande:

    När blev "skriver nästan varje dag" samma som "från ingenting". Det vore väl betydligt konstigare att INTE hälsa?


    Hahah jo förstår vad du menar men vi brukar mest skriva typ "vad gör du" och sånna saker. Mina kompisar tycker att jag bara borde le mot honom istället för att säga hej eftersom vi aldrig snackat i verkligheten. Är lite kluven på vad som är minst stelt hahaha. 
  • KittyK80
    Gunilla Andersson skrev 2021-01-04 23:18:54 följande:
    Hahah jo förstår vad du menar men vi brukar mest skriva typ "vad gör du" och sånna saker. Mina kompisar tycker att jag bara borde le mot honom istället för att säga hej eftersom vi aldrig snackat i verkligheten. Är lite kluven på vad som är minst stelt hahaha. 
    Hur gamla är ni? Kanske är andra regler som gäller för yngre generationer. Låter oerhört konstigt att inte hälsa för en tant som mig. Ni skriver om vad ni gör men kan inte säga hej? Vad är anledningen liksom?
  • Gunilla Andersson
    KittyK80 skrev 2021-01-04 23:24:43 följande:
    Hur gamla är ni? Kanske är andra regler som gäller för yngre generationer. Låter oerhört konstigt att inte hälsa för en tant som mig. Ni skriver om vad ni gör men kan inte säga hej? Vad är anledningen liksom?
    Går gymnasiet. Dock är mitt gymnasium ganska hetsigt och det är rätt stel stämning i korridorerna om du fattar hahah. 
  • KittyK80
    Gunilla Andersson skrev 2021-01-04 23:49:28 följande:
    Går gymnasiet. Dock är mitt gymnasium ganska hetsigt och det är rätt stel stämning i korridorerna om du fattar hahah. 
    Förmodligen inte haha. Var typ 20 år sedan jag gick gymnasiet, så då ska du nog inte ta råd av mig. Ganska glad att jag inte är ung. Verkar jobbigt.
  • Jonnynilsson

    Nu hade ju inte dinosaurierna ännu dött ut när jag gick i skolan så mycket har förändrats sedan dess.

    Men jag tycker absolut att du skall hälsa. Börja lite försiktigt med att nicka och behåll ögonkontakt så länge det går. Sen går du vidare med ett hej samtidigt som du nickar och tittar i ögonen. Och så fortsätter du trappa upp det hela.

    Snart sitter ni med villa, volvo och vovve :)

  • prometheuz

    JA, i naturlig ordning (utan social media) så säger man hej till någon som man sedan hela tiden berättar för (kanske) vad man gör eller tänker, eller vart man är?

    Sluta skriva med honom tycker jag är ännu bättre än att du säger hej.

    Låt han komma fram och presentera sig för dig istället för att han ska ha tillgång till information om dig.. Tänk på saken :) Är det inte mer logiskt att någon du känner, på riktigt, ska ha förmån att skriva och ställa frågor och få svar av dig, än en kille på skolan som inte ens pratat med dig IRL trots att ni går förbi varandra i korridorerna dagligen? Lycka till <3 

  • Stårschan2
    Gunilla Andersson skrev 2021-01-04 23:49:28 följande:
    Går gymnasiet. Dock är mitt gymnasium ganska hetsigt och det är rätt stel stämning i korridorerna om du fattar hahah. 
    Inte undra på att det är stel stämning i korridorerna om man inte hejar på folk.

    Testa att heja, eller åtminstone le och "heja med huvudet". Jag menar - vad är det värsta som kan hända?
Svar på tråden Bör man hälsa i skolan?