Inlägg från: nytt eller gammalt |Visa alla inlägg
  • nytt eller gammalt

    Ta mobilen nattetid.

    Alla tonåringar är olika, så jag tror det är viktigt att tänka efter vad som passar ens eget barn. Jag har aldrig behövt begränsa min son gällande skärmtid, men förstår att man kan behöva göra så i andra fall. 

    Men jag tycker det är viktigt att bemöta en tonåring som den nästan vuxna person hen ändå är. Att prata, diskutera och göra överenskommelser lägger grund för en tillitsfull och öppen relation mellan föräldrar och barn, tror jag. 

    En sak som jag tycker är verkningsfullt är att googla ihop med tonåringen om man har olika uppfattningar om nåt. Läsa på bra sajter om sånt som sömnbehov, matvanor eller liknande (inte på personliga bloggar eller företagssajter...). Samtala utifrån vad som står. 

    Sen när det gäller att hjälpa till hemma. Även här är det olika vad olika tonåringar mäktar med, tror jag. Det viktigaste är att de sköter skolan och får tid för återhämtning hemma. Att hemmet är en frizon från all press och stress de möter resten av dagen. Har själv tyckt att det är smart att ge ansvar utifrån intresseområden istället för att tänka att alla tonåringar ska hjälpa till på samma sätt (är själv uppvuxen så, var aldrig tvingad att göra nåt utan fick göra det jag själv ville och det funkade bra, samma för mina syskon. Vi hjälpte till i väldigt olika utsträckning). 

Svar på tråden Ta mobilen nattetid.