Överviktig 8 åring
Jag börjar bli allt mer orolig för min 8 åriga dotter. Tidigt på höstterminen kontaktade skolsköterskan mig om att hon låg ca ett steg över viktkurvan, 34 kg till sina 132cm. Hon sa att det inte är någon panik i dagsläget men att vi ska försöka se över hennes matvanor hemma och kanske minska portionerna, hennes vikt skulle vara ca 28-30kg till den längden. Vi skulle ta en ny vägning till våren. Min tanke var att vi gör mindre förändringar hemma, men nu väger hon än mer! Hon har gått upp nästan 2 kg till sedan dess. Visserligen rör hon sig mindre nu när det nästan regnat konstant, men hon går på dans 1g/v och ridning g/v. Är det bra väder går vi ut hela familjen i flera timmar på promenad och lek. Hon äter frukost, lunch och mellanmål i skolan och endast middag hemma. Och vi ser inte att hon äter mycket, hon gillar varken potatis eller ris någon nämnvärt. Igår åt hon en pannbiff och tre broccolibitar till middag. Ingen juice/saft/läsk till vardags bara möjlk och vatten. Finns det någon sjukdom som kan ligga bakom det? Hur äter era 8 åringar en vanlig dag?