• Anonym (orolig)

Överviktig 8 åring

Jag börjar bli allt mer orolig för min 8 åriga dotter. Tidigt på höstterminen kontaktade skolsköterskan mig om att hon låg ca ett steg över viktkurvan, 34 kg till sina 132cm. Hon sa att det inte är någon panik i dagsläget men att vi ska försöka se över hennes matvanor hemma och kanske minska portionerna, hennes vikt skulle vara ca 28-30kg till den längden. Vi skulle ta en ny vägning till våren. Min tanke var att vi gör mindre förändringar hemma, men nu väger hon än mer! Hon har gått upp nästan 2 kg till sedan dess. Visserligen rör hon sig mindre nu när det nästan regnat konstant, men hon går på dans 1g/v och ridning g/v. Är det bra väder går vi ut hela familjen i flera timmar på promenad och lek. Hon äter frukost, lunch och mellanmål i skolan och endast middag hemma. Och vi ser inte att hon äter mycket, hon gillar varken potatis eller ris någon nämnvärt. Igår åt hon en pannbiff och tre broccolibitar till middag. Ingen juice/saft/läsk till vardags bara möjlk och vatten. Finns det någon sjukdom som kan ligga bakom det? Hur äter era 8 åringar en vanlig dag?

• Svar på tråden Överviktig 8 åring
  • Anonym (svårt_att_fixa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-05 10:14:33 följande:
    Det är ju svårt att ändra kosten i skolan?
    Ja. 
  • hammarhajen
    Anonym (svårt_att_fixa) skrev 2021-01-05 09:46:12 följande:
    Rörelse utvecklar hela kroppen, skelettet och hjärnan på det sätt naturen tänkt. Det håller jag med om. Men det kommer ändå inte hindra en åttaåring från att gå upp i vikt om åttaåringen bara reagerar på en kost som är dålig för henne. Hon kommer fortsätta reagera på den dåliga kosten. 

Kosten i skolan är kanske bara operfekt för många barn, kanske perfekt för många andra och orsakar samtidigt stora hälsoproblem för andra. 

Det finns människor som reagerar mycket dåligt på att inte få tillräckligt med mättat fett i kosten. Ibland är dessa människor bara åtta år. 

Vad som är ok mat för dig behöver inte vara ok mat för mig. Det är som att ha en matintolerans eller allergier. Människan är anpassningsbar och kan klara sig bra på nästan alla typer av föda. Men en och annan människa kan inte anpassa sig till den moderna kosten, utan behöver kost som ser mer ut som den gjorde tidigare under människans historia. 
    Men innan man testar att föda ett barn på kost som går emot den samlade forskningen och ökar risken för hjärt-kärlsjukdom och cancer, så kan man prova att följa de forskningsbaserade rekommendationer som finns om rörelse.

Det är så lätt att se bakom sitt eget ansvar och skylla på skolmaten, istället för att ge sig ut i regnet till en lekpark...

Visst kan barn precis som vuxna äta lite lagom med ost och smör, men inte för mycket. Och det är väl bara dumt att vänja barn vid en kost de kommer behöva ändra när de blivit vuxna, i synnerhet barn som redan har tendens att lägga på sig.
  • Anonym (svårt_att_fixa)
    hammarhajen skrev 2021-01-05 10:20:41 följande:
    Men innan man testar att föda ett barn på kost som går emot den samlade forskningen och ökar risken för hjärt-kärlsjukdom och cancer, så kan man prova att följa de forskningsbaserade rekommendationer som finns om rörelse.

Det är så lätt att se bakom sitt eget ansvar och skylla på skolmaten, istället för att ge sig ut i regnet till en lekpark...

Visst kan barn precis som vuxna äta lite lagom med ost och smör, men inte för mycket. Och det är väl bara dumt att vänja barn vid en kost de kommer behöva ändra när de blivit vuxna, i synnerhet barn som redan har tendens att lägga på sig.
    Den samlade forskningen säger inte det du tror att den gör. 
  • Silverjenny

Båda mina döttrar gick upp i vikt och var ganska runda just från åttaårsåldern och till tonåren. Jag var också lite orolig och jag begrep inte var övervikten kom ifrån, vi åt nyttig mat hemma och normala mängder lördagsgodis, smaksatt vatten istället för läsk osv. De var smala som barn och blev slanka när de blev tonåringar, det bara rann av dem utan att vi ändrade kosten hemma. Jo de började träna på gym båda två i tonåren, men de var fysiskt aktiva även som barn. Den ena dottern dansade halvprofessionellt och den andra gick på cirkusträning och red. Jo den yngre dottern brukade faktiskt norpa sött i köket och småäta kommer jag ihåg nu, men när hon blev tonåring och mer medveten om sitt utseende slutade hon med det och idag är hon mycket intresserad av matlagning och att äta hälsosamt.

Så det kan vara bara lite småbarnsrundhet, så länge det inte är riktig övervikt och barnet äter sunt och inte massor med läsk, kakor och godis skulle jag inte oroa mig så mycket. Ät bra mat, uppmuntra barnet att röra på sig och vara fysiskt aktiv, sporta och leka. Men skuldbelägg henne inte, det är känsligt i den åldern att få höra att man är tjock.

Om jag vore du skulle jag gå till en annan läkare eller dietist för att få en second opinion. Du kan ju gå dit mer förevändning att ni ska göra hälsokontroll och få råd om hur man ska äta och leva nyttigt, sedan kan du kontakta läkaren efteråt och be om ett ärligt omdöme om vikten och om det är något att oroa sig över.

• Anonym (kolla upp)

Fundera på HUR hon äter, eftersom så mycket av dagliga måltiderna är i skolan. 

Jag hör ju om mitt barns klasskompis (de går i fyran) som är väldigt rund och om hur många pannkakor, köttbullar osv hon tar ibland. Dvs det är alltså sånt andra barn ser och kommenterar. 

Hur många mackor tar hon av olika slag till frukost, lunch mellis osv. 

Jag åt mig till min övervikt mycket genom mackor, till frukost och mellis när jag började styra över sånt själv. 

• Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (kolla upp) skrev 2021-01-05 10:50:37 följande:

Fundera på HUR hon äter, eftersom så mycket av dagliga måltiderna är i skolan. 

Jag hör ju om mitt barns klasskompis (de går i fyran) som är väldigt rund och om hur många pannkakor, köttbullar osv hon tar ibland. Dvs det är alltså sånt andra barn ser och kommenterar. 

Hur många mackor tar hon av olika slag till frukost, lunch mellis osv. 

Jag åt mig till min övervikt mycket genom mackor, till frukost och mellis när jag började styra över sånt själv. 

Du kan ju vara med en dag i skolan, det är inget konstigt när de går i tvåan, jag var med minst en dag per termin i lågstadiet.
  • Anonym (Biobonus)

You can?t outrun a bad diet, sägs det. Och sant är iallafall att kosten är den största boven vid övervikt. Visserligen är motion viktigt på alla sätt, inte enbart för vikten, men det är kosten man behöver fokusera på för att hjälpa ett barn som riskerar att bli överviktig. Hur ser kvällarna ut hos er, ingen kvällsfika? Kan barnet själv småäta i smyg kanske? Hur ser matvanorna ut på helgerna? På helgerna unnar man sig ofta lite extra: o?boy, vitt bröd, marmelad till frukost, fredagsmys, chips, läsk, lördagsgodis, efterrätt?

Sen ska man absolut försöka få in vanor och intresse för fysiska aktiviteter då är det en fördel då man förutom att bränna kalorier även ökar muskelmassa och därmed långsiktig förbränning. Men man ska som tidigare nämnts inte ha alltför stor förhoppning om att en timmes barndans i veckan ska ge resultat på vikten. Däremot kan det skapa rörelseglädje som kommer till nytta i långa loppet!

• Anonym (Hj)

Min dotter låg i viktkurvan tre steg över sin längdkurva när hon var 10 år och yngre.

När jag förändrade min egen kosthållning och började träna och visa intresse o glädje för min egen kosthållning, så började min dotter med tiden att intressera sig för vad jag gjorde som var så roligt och intressant, och som gjorde mig så glad. Jag fick många glada kommentarer från vänner också.

Gjorde specialmat till mig vid frukost, och talade tex vid tillfälle om att jag / man inte behöver så mycket socker sylt på gröten, för att socker tar bort de andra smakerna på maten tex.

Jag pratade aldrig om vad min dotter behövde göra. Bara om vad jag gjorde, och uttryckte glädje över det, tex: Å vad jag längtar efter frukosten imorrn! Då ska jag äta avocadosmörgås, chiapuddinh o kaffe!!! Ååå! Ska jag göra chiapudding till dig med?

Min dotter började träna med mig på gymmet. Och är idag vältränad och inte överviktig. Hon äter hälsosam kost.

Det är en källa till glädje för oss

• Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-01-05 11:45:06 följande:

You can?t outrun a bad diet, sägs det. Och sant är iallafall att kosten är den största boven vid övervikt. Visserligen är motion viktigt på alla sätt, inte enbart för vikten, men det är kosten man behöver fokusera på för att hjälpa ett barn som riskerar att bli överviktig. Hur ser kvällarna ut hos er, ingen kvällsfika? Kan barnet själv småäta i smyg kanske? Hur ser matvanorna ut på helgerna? På helgerna unnar man sig ofta lite extra: o?boy, vitt bröd, marmelad till frukost, fredagsmys, chips, läsk, lördagsgodis, efterrätt?

Sen ska man absolut försöka få in vanor och intresse för fysiska aktiviteter då är det en fördel då man förutom att bränna kalorier även ökar muskelmassa och därmed långsiktig förbränning. Men man ska som tidigare nämnts inte ha alltför stor förhoppning om att en timmes barndans i veckan ska ge resultat på vikten. Däremot kan det skapa rörelseglädje som kommer till nytta i långa loppet!

Ett barn på åtta skall inte träna en timme i veckan. Ett barn på åtta skall, gå ,leka, springa, hoppa och klättra i flera timmar om dagen . Tre fyra timmar om dagen var normalt innan skärmarnas tid. Då tål man både kanelbulle och oboy då och då. Eller en glass.

Excesser som litervis av läsk, jättepåsar av smågiodis och chipspåsar, det tål de flesta barn inte oavsett rörelsen. 
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2021-01-05 13:28:32 följande:

Ett barn på åtta skall inte träna en timme i veckan. Ett barn på åtta skall, gå ,leka, springa, hoppa och klättra i flera timmar om dagen . Tre fyra timmar om dagen var normalt innan skärmarnas tid. Då tål man både kanelbulle och oboy då och då. Eller en glass.

Excesser som litervis av läsk, jättepåsar av smågiodis och chipspåsar, det tål de flesta barn inte oavsett rörelsen. 

Förstår inte varför du citerar mig? Menar du att detta skiljer sig från det jag skrev? Eller vill du bara upprepa det du skrivit tidigare? Eller tycker du att jag har fel som påstår att kosten är viktigare än motion när det gäller att stävja övervikt?

Självklart ska barn även röra på sig utanför den organiserade idrotten. Fysisk lek tillför dessutom mycket mer än motion; socialt samspel, utveckling av fantasin,muskelminne, styrka, koordination, kroppskontroll, intag av dagsljus & d-vitamin, mm.

Men har man dåliga matvanor hjälper inte ens flera timmars fri fysisk lek om dagen. När det gäller övervikt är kosten viktigare att se över än motionen. Därmed inte sagt att man ska strunta i motionen. Den ger hälsofördelar som är viktiga oavsett vilken vikt barnet har. Poängen är att man kan inte motionera ett barn till normalvikt, men man ska inte därför strunta i goda motionsvanor.

Jag är ingen sockerfanatiker, jag frågade om kvällar och helger därför att det är mysko att ett barn som på vardagar bara äter tex en pannbiff och lite broccoli efter skolan ändå går upp i vikt. Om man kan utesluta sjukdom så måste kalorierna komma någonstans ifrån. Antingen i skolan, på helgerna eller när föräldrarna inte ser. Även om barnet skulle sitta still varje dag efter skolan så skulle det inte gå upp i vikt på det sättet. (Tycker dessutom att även överviktiga barn ska få godsaker emellanåt.)

För övrigt fanns det hemmasittare redan innan skärmarnas tid, de barn som låg i soffan och läste hela eftermiddagarna, ritade och byggde Lego. Håller dock med dig om excesserna, både tillgång och portionsstorlek på läsk, godis och snacks har ökat lavinartat.
  • hammarhajen
    Anonym (svårt_att_fixa) skrev 2021-01-05 10:22:09 följande:
    Den samlade forskningen säger inte det du tror att den gör. 
    Jo. Den samlade forskningen säger att vi borde minska på mättat fett och rött kött för att minska risken för sjukdom. Enstaka studier säger annat, men enstaka studier står sig ganska slätt mot den breda totala forskningen.

Kostråden i Sverige skiljer sig inte mycket från de i andra länder och världsdelar, forskare och medicinska experter är rätt överens. Sedan kan det förstås finnas undantag på individnivå, men då ligger ofta sjukdom bakom. Folk med tarmsjukdomar kan ha svårt för stora mängder fibrer till exempel, men det är ingen ursäkt för en frisk person att hävda att kött är lika bra för tarmen som fullkorn.
  • Anonym (Anna)

Min dotter är 8 år, 133 cm, väger 27 kg.

Hennes normala matdag ser ut såhär:

Frukost: ett glas juice eller mjölkbaserad smoothie och ett knäckebröd med ägg och kaviar

Frukt på förmiddagen

Lunch: skolmat eller hemlagad mat, ofta två portioner

Mellanmål på eftermiddagen typ en macka

Middag: ett par portioner hemlagad mat

Äter chips och lightläsk på fredagar, godis på lördagar

Hon är alltid i full gång. Dansar till något på youtube, cyklar med syrran eller grannen, går själv till lekplats med kompisar, leker kurragömma. Tränar gymnastik som hobby. Vi har inte bil, så ska vi nånstans åker vi kommunalt eller går.

Svar på tråden Överviktig 8 åring