• Relaxa75

    Varför går börsen så bra?

    Jag är väl inte så insatt i ekonomi, så därför ställer jag frågan här.

    Själv kan jag tycka att det finns massor av orosmoment i världen som skulle kunna dämpa börsen, men förutom det stora tappet i början på pandemin så verkar det gå som tåget. Varför?


    Jag har en summa som sitter på sparkontot och som jag skulle vilja placera i något vettigare. Vad?

  • Svar på tråden Varför går börsen så bra?
  • Mandel

    Ska man satsa på aktier behöver man vara insatt och även vara beredd att förlora hela beloppet.
    Det är inget kortsiktig sparande och med otroligt hög risk.

    Vill man ha lite mindre risker så finns det en rad olika fonder man kan spara i. Finns lågrisk och ända till högrisk att välja bland.
    Jag har en balanserad fond som är en ganska lågriskfond men den har ändå ökat bra.
    Självklart satte jag andan i halsen i våras när det sjönk 25%, men nu är det tillbaka igen.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Iarwain
    Relaxa75 skrev 2021-01-05 09:05:48 följande:

    Jag är väl inte så insatt i ekonomi, så därför ställer jag frågan här.

    Själv kan jag tycka att det finns massor av orosmoment i världen som skulle kunna dämpa börsen, men förutom det stora tappet i början på pandemin så verkar det gå som tåget. Varför?


    Jag har en summa som sitter på sparkontot och som jag skulle vilja placera i något vettigare. Vad?


    En anledning till att börsen just nu går bra sägs vara "TINA" (There is no alternative)
    Det finns alltså, enligt detta, inga alternativ, räntan är låg, ädelmetaller står redan högt, olja kan vara på väg ut.
    Så många dras till börsen. Då börserna är en myggfjärt i förhållande till räntamarknaden så finns mycket pengar om ska in, vilket ökar totalvärdet där.

    Tills du satt dig in i hur det funkar rekommenderar jag en bred indexfond, eller en "fondrobot".
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Relaxa75
    Mandel skrev 2021-01-05 09:24:58 följande:

    Ska man satsa på aktier behöver man vara insatt och även vara beredd att förlora hela beloppet.
    Det är inget kortsiktig sparande och med otroligt hög risk.

    Vill man ha lite mindre risker så finns det en rad olika fonder man kan spara i. Finns lågrisk och ända till högrisk att välja bland.
    Jag har en balanserad fond som är en ganska lågriskfond men den har ändå ökat bra.
    Självklart satte jag andan i halsen i våras när det sjönk 25%, men nu är det tillbaka igen.


    Rena aktier har aldrig varit intressant för mig. Snarare lågriskfonder med bra utspridning. 


    Det va nog många som fick en klump i magen när börsen var nere och vände i våras. Men det brukar ju lösa sig.

    Jag skulle vilja gå in med lite kapital när nästa dipp kommer, men man har ju inte en aning om och när det skulle kunna tänkas bli. Kanske är dumt att vänta och istället hiva in dom på någon lågriskfond.

  • Relaxa75
    Iarwain skrev 2021-01-05 09:30:44 följande:
    En anledning till att börsen just nu går bra sägs vara "TINA" (There is no alternative)
    Det finns alltså, enligt detta, inga alternativ, räntan är låg, ädelmetaller står redan högt, olja kan vara på väg ut.
    Så många dras till börsen. Då börserna är en myggfjärt i förhållande till räntamarknaden så finns mycket pengar om ska in, vilket ökar totalvärdet där.

    Tills du satt dig in i hur det funkar rekommenderar jag en bred indexfond, eller en "fondrobot".
    Tack för info :)
  • TvillingmammaVästgöte
    Iarwain skrev 2021-01-05 09:30:44 följande:
    En anledning till att börsen just nu går bra sägs vara "TINA" (There is no alternative)
    Det finns alltså, enligt detta, inga alternativ, räntan är låg, ädelmetaller står redan högt, olja kan vara på väg ut.
    Så många dras till börsen. Då börserna är en myggfjärt i förhållande till räntamarknaden så finns mycket pengar om ska in, vilket ökar totalvärdet där.

    Tills du satt dig in i hur det funkar rekommenderar jag en bred indexfond, eller en "fondrobot".
    Ja, anledningen är enkel. Räntorna är låga. När räntan är låg går börsen upp. När räntan är hög går börsen ned. 
  • Iarwain
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-05 09:46:51 följande:
    Ja, anledningen är enkel. Räntorna är låga. När räntan är låg går börsen upp. När räntan är hög går börsen ned. 
    Det är inte en 100% korrelation, men ofta så stämmer detta.

    Problemet just nu är att räntemarknaden är instabil och, förhållandevis, volatil. Det är inte så omtyckt för de som normalt har stora investeringar i räntemarknaden.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Excentriskan

    För 20 år sedan satte jag in en slant åt mitt barn på lite blandade fonder. Varje år såg jag att just en ökade stadigast trots att det var en chans-risk fond.

    När jag böt bank för 10 år sedan ville de gärna att man skulle börja spara lite i månaden i någon fond. Valde då bara en. Den som gått bra för barnet. Och den ökade minst 10 procent varje år.

    I år som för alla andra så tvär gick den ned med 27 procent. Men hämtade inte bara upp sig utan har fortsatt upp med över 40 procent! Önskar jag inte bara småsparat, men då man har hus kan man inte spela med pengar man kan behöva..

    Fonderna heter Svenska småbolag chans-risk och säljs av flera aktörer. Sett att de gått bra för alla oavsett om det var SEB, Handelsbanken eller LF.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Steven01
    Mandel skrev 2021-01-05 09:24:58 följande:

    Ska man satsa på aktier behöver man vara insatt och även vara beredd att förlora hela beloppet.
    Det är inget kortsiktig sparande och med otroligt hög risk.

    Vill man ha lite mindre risker så finns det en rad olika fonder man kan spara i. Finns lågrisk och ända till högrisk att välja bland.
    Jag har en balanserad fond som är en ganska lågriskfond men den har ändå ökat bra.
    Självklart satte jag andan i halsen i våras när det sjönk 25%, men nu är det tillbaka igen.


    Det är exakt det som fondförvaltare vill att man ska tro och du har gått på den bluffen. Klart dom vill att du ska tro det så att du betalar dom en massa pengar för att göra det.
    Man behöver inte alls vara insatt och nej man kan inte förlora beloppet och det är inte "otrolig hög risk"
    Jag ska ge dig ett exempel: Köp aktier i Swedbank, tror du det är en "otrolig hög risk"? Bankerna i Sverige är skyddade av staten och går aldrig omkull.
  • Limeblad
    Relaxa75 skrev 2021-01-05 09:33:28 följande:

    Rena aktier har aldrig varit intressant för mig. Snarare lågriskfonder med bra utspridning. 

    Det va nog många som fick en klump i magen när börsen var nere och vände i våras. Men det brukar ju lösa sig.

    Jag skulle vilja gå in med lite kapital när nästa dipp kommer, men man har ju inte en aning om och när det skulle kunna tänkas bli. Kanske är dumt att vänta och istället hiva in dom på någon lågriskfond.


    Vad räknar du som lågriskfonder?
  • Iarwain
    Steven01 skrev 2021-01-06 09:05:09 följande:
    Det är exakt det som fondförvaltare vill att man ska tro och du har gått på den bluffen. Klart dom vill att du ska tro det så att du betalar dom en massa pengar för att göra det.
    Man behöver inte alls vara insatt och nej man kan inte förlora beloppet och det är inte "otrolig hög risk"
    Jag ska ge dig ett exempel: Köp aktier i Swedbank, tror du det är en "otrolig hög risk"? Bankerna i Sverige är skyddade av staten och går aldrig omkull.
    Hur har utvecklingen för Swedbank sett ut de senaste 3 åren, jämfört med index?
    Hur har utvecklingen för Swedbank sett ut de senaste 10 åren, jämfört med index?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
Svar på tråden Varför går börsen så bra?