• Alexi

    Ni som har klinkergolv i köket

    Ni som har klinker i köket på golvet, hur upplever ni det? Är ni nöjda? Skulle ni valt samma igen?

    Många är emot klinker för att det är så hårt, både att stå på och om man tappar något i golvet.

    Hur är det?

  • Svar på tråden Ni som har klinkergolv i köket
  • AmericanMommy

    Jag avskyr det! Väldigt hårt att gå på, kallt, och om man tappar saker går det sönder. Golvet kan också gå sönder om man tappar något på det och det är inte så lätt att fixa. Blir också halt när det är blött, har man små barn så slår dom sig lätt om dom ramlar, mycket värre att ramla på ett klinker golv än ett trägolv. Vi tänker lägga in trägolv som tål vatten när vi gör om köket.

  • aerial

    Nej jag tycker det är fult. Har dock inte valt det själv utan det var så när vi flyttade in. Vi ska inom kort byta. Tycker klinker endast gör sig i hall, badrum och groventré.

  • Medborgare

    Vi har klinker i vårt arbetskök (i matrumsdelen har vi parkett). Jag tycker det  är praktiskt och snyggt. Lätt att hålla rent, varmt (vi har golvvärme). Vi tappar saker så sällan att det inte är ett argument mot för vår del.

  • Nyllet27

    Vi har det inte men kommer eventuellt att lägga klinker av många anledningar. Framförallt för att det håller bättre än parkett om man t.ex. spiller vatten eller nåt, vilket är skönt om man har småbarn, håller garanterat om man tappar nåt hårt, om en platta går sönder är det dåligt lagt och går på garanti. Sen blir det varmare än parkett om man har golvvärme och håller värmen, mysigt som satan vintertid! :) lätt att hålla rent och så. Finns många anledningar! :)

  • Themis

    Utan golvvärme är ju bara trist, men vi som har golvvärme i köket gillar ju den biten. Älskar att kunna äta frukost utan sockar mitt i vintern.

    Sen har vi inga småbarn längre så halkrisk är inget vi är så drabbade av, och inte brukar vi fumla med porslinet heller mer än kanske en gång vart 3e-4e år, så för oss funkar det tycker jag.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Alexi

    Ni som svarar att det är bra om man har golvvärme - golvvärme kan man väl ha oavsett golvmaterial?

    Och finns det någon som har klinker utan golvvärme, för mig sitter de två liksom ihop som en självklarhet. 

  • Limeblad

    Jag har bott i hus med klinker och golvvärme i köket. Tyckte det var skönt att gå på. Kan inte säga att vi var några som brukade tappa saker som gick sönder som jag vet att några i andra tråden klagade på. Den nackdelen jag ser jämfört med andra golv är att det är mer permanent. Tröttnar man på golvet så krävs det mycket mer för att byta ett klinkergolv. Har därför sett inlagt klinkergolv i kök som något negativt när jag själv kollat på bostad.

  • Kodia

    Jag har det, och hade inte velat ha det om jag hade fått välja. Det är kallt (om man ändå inte har golvvärme i hela huset), hårt och halt. Jag har raggsockar på mig idag, och höll precis på att halka och hälla ut allt kaffet. Det är superhalt med raggsockar, ifall någon undrar...

Svar på tråden Ni som har klinkergolv i köket