• Elviram

    Fråga om provanställning

    Hoppas att någon här kan hjälpa mig. Jag fick ett nytt jobb i somras och min provanställning löper snart ut. Nu tittar jag på mitt anställningsavtal och det står följande:

    Anställningsform: provanställning max 6 månader

    Tillträde fr. O. M 2020-07-20

    Dock längst t. O. M 2021-01-19

    Vad jag har lärt mig av arbetsrätten så övergår en provanställning automatiskt till en tillsvidare om arbetsgivaren inte uppger annat och hen ska då meddela 2 veckor innan provanställningen upphör, vilket var idag. Min chef har inte pratat med mig eller sagt något om min anställning.

    Men jag blir lite tveksam när det finns ett slutdatum i mitt anställningsavtal, men samtidigt har jag ingen visstidsanställning.

    Tänker jag rätt med att jag går på en tillsvidare automatiskt den 20e januari?

  • Svar på tråden Fråga om provanställning
  • Anonym (Anonym)

    Det övergår automatiskt i en tillsvidaretjänst, grattis.

  • Anonym (H)

    Arbetsgivaren kan avsluta provanställningen fram till dagen före den övergår i tillsvidare. Men blir då skyldig att betala lön två veckor till.

    Lagen är motsägelsefull i det avseendet.

    Jag kan inte se att din anställning skulle vara annat än en visstidsanställning på pappret? Finns andra uppgifter du inte skrivit ut?

    Å andra sidan säger lagen att alla anställningar skall anses vara tillsvidare om inget annat avtalats. Så om det inte heller är tydligt att det är visstid du går på så skall det räknas som tillsvidare.

    Oavsett så kan din arbetsgivare absolut ha för avsikt att det är tillsvidare men skrivit ett märkligt avtal

  • Elviram
    Anonym (H) skrev 2021-01-05 20:56:49 följande:

    Arbetsgivaren kan avsluta provanställningen fram till dagen före den övergår i tillsvidare. Men blir då skyldig att betala lön två veckor till.

    Lagen är motsägelsefull i det avseendet.

    Jag kan inte se att din anställning skulle vara annat än en visstidsanställning på pappret? Finns andra uppgifter du inte skrivit ut?

    Å andra sidan säger lagen att alla anställningar skall anses vara tillsvidare om inget annat avtalats. Så om det inte heller är tydligt att det är visstid du går på så skall det räknas som tillsvidare.

    Oavsett så kan din arbetsgivare absolut ha för avsikt att det är tillsvidare men skrivit ett märkligt avtal


    Tack för svar!

    Finns inget mer i anställningsavtalet som är kopplat till anställningsformer. Finns info om tjänstgöringsgrad 100% min yrkestitel och ort, uppsägning enligt kollektivavta och 25 semesterdagar.

    Visstidsanställning har aldrig varit på tal så känns väldigt konstigt om avtalet skulle syfta på det.

    Men ska avvakta och se om min chef hör av sin innan den 20e. Tror inte att jag är i risk att förlora mitt jobb men jag har noll förtroende för min chef och skulle inte bli förvånad om han försöker köra fulspel.
Svar på tråden Fråga om provanställning