• Wimmie

    Klassiskt pojknamn med tvist

    Snälla hjälp... håller på att bli tokig. Kan inte komma på ett enda vettigt namn.

    Vill ha ett klassiskt namn, inga konstigheter. Men ändå helst inte på ?topp 50-listan?.

    Å, Ä, Ö går av olika skäl bort och helst ska namnet gå att uttala på engelsk. Behöver dock inte vara ett engelskt namn. Men t ex Göte funkar inte.

    Helst två stavelser och helst inte A eller V namn. Men detta är inga absoluta måsten.

    Vi gillar egentligen Gustav men det är för vanligt och det finns redan i vår bekantskap. Men annars hade det varit ?perfekt.? Så den stilen.

  • Svar på tråden Klassiskt pojknamn med tvist
  • AMCG

    Med den kravlistan förstår jag det är svårt. Skämt å sido, jag kommer på:

    Simon

    Fredrik

    Erik/Eric

    Eddie

    Enoch/Enock

    Peter

    Georg

    Hur de ligger till på topp-listorna vet jag dock inte.

  • Mortiscia80

    Om ni tycker om namnet Gustav så ser jag inga större problem med att använda det. Den frågan har varit uppe flera gånger på FL och konsensus verkar vara att det inte gör något om bekanta råkar ha samma namn.

  • MinaBernt

    Vad sägs om till exempel Anders eller Lennart? Vanliga namn fast inte så vanliga på barn idag. Ture tycker jag är fint också, men misstänker att det Finns på topplistorna.

  • Charlieflower

    Ett tips är att leta i den egna bekantskapskretsen eller äldre namnlistor. Många klassiska namn var populära för 30-40 år sedan. Några som kanske kan passa:

    Johan

    Jakob

    Martin

    Markus

    Simon

    Erik

    Fredrik

    Daniel

    Patrik

  • Tooja

    Tänker att Gustaf ju är ett kungligt namn i Sverige,så du kan ju snegla på andra kungliga namn och se ifall du tycker om dem, exempelvis Eugen,Sigvard, Bertil eller Folke.

  • Kusinen

    Bo, Lars, Allan, Alfred, Herman, Josef, Alf, Björn, Didrik, Filip, Gabriel, Johannes, Jonathan, Harald, Olof, Otto, Oskar, Olle, Ragnar, Sten, Tobias, Gunnar, Konrad, Jarl, Tor, Erland, John, Joar

  • fluu

    Manfred, Arthur, Osvald, Bruno, Bernard, Nicolai, Caspar, Morgan,Charles, Edgar, Edmund, Elmer, Georg, Herman, Harald, Jonas, Josef, Julius, John, Conrad, Lorens, Leander, Malcolm, Maxim, Noah, Petrus, Ruben, Rudolf, Sigvard, Tobias, Thomas, Tristan, Vendel, Willem, Vilfred.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • annabellelee

    Det finns väl många "vanliga" namn som inte ät med på topplistan:

    Gunnar

    Mauritz

    Bengt

    Sigvard

    Sigurd

    Erland

    Olle

    Sven

    Sture

    Osv

  • trollhona
    Wimmie skrev 2021-01-05 20:03:31 följande:

    Snälla hjälp... håller på att bli tokig. Kan inte komma på ett enda vettigt namn.

    Vill ha ett klassiskt namn, inga konstigheter. Men ändå helst inte på ?topp 50-listan?.

    Å, Ä, Ö går av olika skäl bort och helst ska namnet gå att uttala på engelsk. Behöver dock inte vara ett engelskt namn. Men t ex Göte funkar inte.

    Helst två stavelser och helst inte A eller V namn. Men detta är inga absoluta måsten.

    Vi gillar egentligen Gustav men det är för vanligt och det finns redan i vår bekantskap. Men annars hade det varit ?perfekt.? Så den stilen.


    Gustav är fint, liknande namn skulle kunna vara:
    Oscar, Emil, Ivar, Thor, Theodore, Leopold, Curt, Helmer, Edgar, Reinhold

    (Tänker även Axel men det börjar på A)
Svar på tråden Klassiskt pojknamn med tvist