• Anonym (JohnDoe)

Skuldsanering och studier?

Försatt mitt företag i kk och min privatekonomi föll med det. Står inför en stor skuldbörda och enligt min budget- och skuldrådgivare är jag enligt henne ett solklart fall för beviljad skuldsanering.

Går nu på a-kassa och ska börja studera till hösten, otroligt tunt på jobb i min bransch som varit en av de värst drabbade av covid. En omskolning ser jag som nödvändig på sikt, min a-kassa är högre än ett vanligt jobb ändå (får ut ca 25000k). Men hur funkar det för ev skuldsanering? Nekas jag det så kan de ju inte utmäta mig på CSN heller?

Tacksam för feedback.

• Svar på tråden Skuldsanering och studier?
  • Långbenopluto

Är en del av skulderna som du söker skuldsanering på CNS-pengar?

I så fall får du ingen CSN under tiden för skuldsanering.

• Anonym (Vänta nu)

Ligger inte taket för a-kassa på 11 000:- efter skatt? Kanske skulle jag säga upp mig då för 25 000:- skulle jag lätt klara mig på, kanske tilllochmed leva lite gott på

• Anonym (JohnDoe)
    Långbenopluto skrev 2021-01-06 09:24:19 följande:

Är en del av skulderna som du söker skuldsanering på CNS-pengar?

I så fall får du ingen CSN under tiden för skuldsanering.

Nej ingen skuld hos CSN.
  • Anonym (JohnDoe)
    Anonym (Vänta nu) skrev 2021-01-06 09:33:56 följande:

Ligger inte taket för a-kassa på 11 000:- efter skatt? Kanske skulle jag säga upp mig då för 25 000:- skulle jag lätt klara mig på, kanske tilllochmed leva lite gott på

Jag har inkomstförsäkring, annars tror jag taket är ca 16000 e skatt med de tillfälliga höjningarna.
  • Anonym (@)

Så länge du studerar tror jag skuldsanering blir svårt. Om du efter studierna får ett jobb med bra lön kanske du kan betala av själv på cirka 15 år som skuldsanering beräknas på. Ser de däremot redan nu att efter dina studier inte har en chans alls så kanske du redan nu kan beviljas.

Du ska ju också ha gjort allt som står i din makt att själv bli skuldfri och många har ju kämpat många år innan de beviljas sanering, det är ju verkligen ingen quickfix man kan få direkt.

• Anonym (@)

Du kan absolut ha utmätning på csn. Även om du nekas skuldsanering. Csn och akassa räknas som inkomst och KFM kan göra löneutmätning om du har skulder som förfallit till dem.

• Tusensköna00

Med din inställning att det är bättre gå hemma med akassa än att ta ett "vanligt" jobb så kommer du inte få skuldsanering. Den lata attityden ser handläggarna igenom. Och istället för att redan nu ta ett "vanligt" jobb och göra rätt för dig, även om du har mer i akassa, skulle öka dina chanser till sanering betydligt istället för att ta csn till hösten och medvetet skuldsatta dig mer för att du är för fin för ett vanligt jobb.

• Anonym (JohnDoe)
    Anonym (@) skrev 2021-01-06 10:20:16 följande:

Du kan absolut ha utmätning på csn. Även om du nekas skuldsanering. Csn och akassa räknas som inkomst och KFM kan göra löneutmätning om du har skulder som förfallit till dem.

CSN räknas inte som inkomst, a-kassa kan visserligen utmätas men grundbeloppet är för lågt för det och de utmäter väl inte försäkringspengar som jag förstått, dvs inkomstförsäkringen.
  • Anonym (JohnDoe)
    Tusensköna00 skrev 2021-01-06 10:42:21 följande:

Med din inställning att det är bättre gå hemma med akassa än att ta ett "vanligt" jobb så kommer du inte få skuldsanering. Den lata attityden ser handläggarna igenom. Och istället för att redan nu ta ett "vanligt" jobb och göra rätt för dig, även om du har mer i akassa, skulle öka dina chanser till sanering betydligt istället för att ta csn till hösten och medvetet skuldsatta dig mer för att du är för fin för ett vanligt jobb.

Med min inställning? Och vilken lat attityd? Jag gör ju allt jag kan för att få det så bra som möjligt, för alla.

Även om jag tar ett vanligt jobb så går jag precis runt, utan utrymme att betala av något väsentligt, och vem gynnar det? Det handlar heller inte om att medvetet skuldsätta sig mer, utan att skola om mig så jag inte behöver gå arbetslös längre än nödvändigt.
  • Anonym (@)
    Anonym (JohnDoe) skrev 2021-01-06 11:04:11 följande:

Med min inställning? Och vilken lat attityd? Jag gör ju allt jag kan för att få det så bra som möjligt, för alla.

Även om jag tar ett vanligt jobb så går jag precis runt, utan utrymme att betala av något väsentligt, och vem gynnar det? Det handlar heller inte om att medvetet skuldsätta sig mer, utan att skola om mig så jag inte behöver gå arbetslös längre än nödvändigt.

Så du går alltså hellre hemma med gott ställt och lever på bidrag än tar ett så kallat "vanligt" jobb? För att det ger lite mindre i plånboken? Istället för att visa kronofogden att du kämpar allt du kan? Du kan ju ha två jobb till och med, många som jobbar extra för att få det att gå ihop.

Nej du ska glida in på en räkmacka först på bidrag och sen skuldsanering bara för att du nyligen köra företaget i botten? De t finns många som gjorde det för 10 år sen och fortfarande inte blivit beviljad skuldsanering. Ta flera jobb, gör betalplaner med de du är skyldig pengar och ta ditt ansvar.
  • Anonym (@)
    Anonym (JohnDoe) skrev 2021-01-06 11:00:50 följande:

CSN räknas inte som inkomst, a-kassa kan visserligen utmätas men grundbeloppet är för lågt för det och de utmäter väl inte försäkringspengar som jag förstått, dvs inkomstförsäkringen.

Undertonerna i det du skriver är ju att du inte vill göra rätt för dig utan nu har har du akassa,då kan de enligt dig inte dra löneutmätning och sen vill du ha csn för då kan de heller inte dra utmätning och då ska du ha skuldsanering så när du är klar med studierna så är skulderna borta och du kan leva livet igen. Istället för att jobba och knega som vi andra på "vanliga " jobb och acceptera löneutmätning och ta DITT ansvar i den härva du själv har försatt dig i.
  • Anonym (JohnDoe)
    Anonym (@) skrev 2021-01-06 16:39:44 följande:

Undertonerna i det du skriver är ju att du inte vill göra rätt för dig utan nu har har du akassa,då kan de enligt dig inte dra löneutmätning och sen vill du ha csn för då kan de heller inte dra utmätning och då ska du ha skuldsanering så när du är klar med studierna så är skulderna borta och du kan leva livet igen. Istället för att jobba och knega som vi andra på "vanliga " jobb och acceptera löneutmätning och ta DITT ansvar i den härva du själv har försatt dig i.

Jag har inte försatt mig själv i detta, däremot en global pandemi och jag hade inget val än att försätta mitt aktiebolag i kk efter 25 år varav det sista åt upp allt kapital. I efterhand borde jag ha gjort det redan i februari men med över 20 anställda lovade jag mig själv att kämpa in. i. det. sista.

Det medförde även andra komplikationer, utbrändhet och allt möjligt för mig personligen. I hela mitt arbetsliv har jag betalat mina försäkringar och a-kassa utan att de utnyttjats. Jag har förmodligen betalat staten mer både privat och som arbetsgivare tiodubbelt mot för dig och de flesta, gemene man.

Så nej, jag skäms inte för att jag hamnat här och nej, jag försöker inte mjölka systemet, ett system jag har rätt till och betalat för. Men med det inte sagt att man kan vara smart.
  • Anonym (Vänta nu)
    Anonym (JohnDoe) skrev 2021-01-06 10:08:40 följande:

Jag har inkomstförsäkring, annars tror jag taket är ca 16000 e skatt med de tillfälliga höjningarna.

Ahh. Vilket fack tillhör du? Kan jag ansluta till det och få inkomstförsäkring eller gäller det bara inom vissa brancher. Jag jobbar i byggbranschen för övrigt.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Vänta nu) skrev 2021-01-07 15:03:18 följande:
    Ahh. Vilket fack tillhör du? Kan jag ansluta till det och få inkomstförsäkring eller gäller det bara inom vissa brancher. Jag jobbar i byggbranschen för övrigt.
    Tror nog alla fack har inkomstförsäkring att erbjuda. Alla har ju krav på bransch, så det är väl Byggnads du får vända dig till?
    Sen låter det ju som du tror att du får en viss summa oavsett tidigare lön, den är ju baserad på din lön naturligtvis. 
    Säger du upp dig själv har du dessutom en rätt lång karens. 
  • Anonym (Vänta nu)
    Anonym (Fia) skrev 2021-01-07 16:09:46 följande:

Tror nog alla fack har inkomstförsäkring att erbjuda. Alla har ju krav på bransch, så det är väl Byggnads du får vända dig till?

Sen låter det ju som du tror att du får en viss summa oavsett tidigare lön, den är ju baserad på din lön naturligtvis. 

Säger du upp dig själv har du dessutom en rätt lång karens. 

Är medlem där sen många år men fruktar att jag inte kommer få nån inkomstförsäkring. Är med i facket också men de verkar inte ha nån
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Vänta nu) skrev 2021-01-07 16:15:06 följande:
    Är medlem där sen många år men fruktar att jag inte kommer få nån inkomstförsäkring. Är med i facket också men de verkar inte ha nån
    Ja, verkar tyvärr som att Byggnads är ett av de som inte har, det finns dock privata inkomstförsäkringar att teckna också. 

Tror nog dock att alla har som villkor att du inte sagt upp dig själv. 
Svar på tråden Skuldsanering och studier?