• Imasy

    Fadderbarn och sparkonto

    Är det någon av er som har ett fadderbarn och samtidigt spar pengar till barnet som hen ska få när hen blir myndig t.ex?

    Hur har ni gjort rent praktiskt? skaffat konto i barnets namn eller ett eget sparkonto?

  • Svar på tråden Fadderbarn och sparkonto
  • Studentpappa

    Jag har ett fadderbarn men utdelning av pengar sköts av en organisation som håller koll på behovet. Det är vissa kriterier som krävs för att de ska få sina pengar och när de inte längre uppfylls byts det till ett annat barn. De ska sköta skolan, ha behovet etc. Får de jobb efter avslutad utbildning har dom inte rätt till pengarna etc.

    Rätt krångligt att ordna själv i ett annat land.


    Ride it like you stole it
  • nnnnnnnn

    Menar du fadderbarn som att du är  fadder till ett barn i ett annat land? Du betalar för skolgång mm?

    Eller menar du att du är barnets fadder genom dopet? Så att det är vänners eller släktingars barn som du är fadder för? Så att barnet bor och utbildas i Sverige?

    Jag/vi är fadder till vänners barn, men sparar inget till dem. Det är bara en hedersbetygelse i vår vänkrets att man får vara fadder till "bästisarnas" barn.

  • Imasy
    nnnnnnnn skrev 2021-01-05 22:49:47 följande:

    Menar du fadderbarn som att du är  fadder till ett barn i ett annat land? Du betalar för skolgång mm?

    Eller menar du att du är barnets fadder genom dopet? Så att det är vänners eller släktingars barn som du är fadder för? Så att barnet bor och utbildas i Sverige?

    Jag/vi är fadder till vänners barn, men sparar inget till dem. Det är bara en hedersbetygelse i vår vänkrets att man får vara fadder till "bästisarnas" barn.


    Jag menar att jag är månadsgivare till en flicka i ett annat land via en organisation.

    Ett eventuellt sparkontos syfte är väl mer att kunna ge en gåva som kan vara en liten hjälp när hon ska ut i vuxenlivet, som kanske kan underlätta för vidare studier, starta eget etc, vad hon nu kan tänkas vilja göra i som vuxen, som bidrar till försörjning, eget boende eller liknande.
  • Studentpappa
    Imasy skrev 2021-01-05 23:42:45 följande:

    Jag menar att jag är månadsgivare till en flicka i ett annat land via en organisation.

    Ett eventuellt sparkontos syfte är väl mer att kunna ge en gåva som kan vara en liten hjälp när hon ska ut i vuxenlivet, som kanske kan underlätta för vidare studier, starta eget etc, vad hon nu kan tänkas vilja göra i som vuxen, som bidrar till försörjning, eget boende eller liknande.


    Kolla med organisationen, hur ska du ge henne pengarna när det är dags tänkte du? Du kan ju inte bara starta konto åt någon i ett annat land, enklast om organisationen går med på det är väl att du sparar själv på ditt eget konto och skickar via dom när det är dags.

    Vi kan ge extra klumpsummor via vår inloggning på hemsidan, men någon större summa vill dom inte att man ger av olika anledningar.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Fadderbarn och sparkonto