• Imasy

Fadderbarn och sparkonto

Är det någon av er som har ett fadderbarn och samtidigt spar pengar till barnet som hen ska få när hen blir myndig t.ex?

Hur har ni gjort rent praktiskt? skaffat konto i barnets namn eller ett eget sparkonto?

• Svar på tråden Fadderbarn och sparkonto
  • Imasy
    nnnnnnnn skrev 2021-01-05 22:49:47 följande:

Menar du fadderbarn som att du är  fadder till ett barn i ett annat land? Du betalar för skolgång mm?

Eller menar du att du är barnets fadder genom dopet? Så att det är vänners eller släktingars barn som du är fadder för? Så att barnet bor och utbildas i Sverige?

Jag/vi är fadder till vänners barn, men sparar inget till dem. Det är bara en hedersbetygelse i vår vänkrets att man får vara fadder till "bästisarnas" barn.

Jag menar att jag är månadsgivare till en flicka i ett annat land via en organisation.

Ett eventuellt sparkontos syfte är väl mer att kunna ge en gåva som kan vara en liten hjälp när hon ska ut i vuxenlivet, som kanske kan underlätta för vidare studier, starta eget etc, vad hon nu kan tänkas vilja göra i som vuxen, som bidrar till försörjning, eget boende eller liknande.
Svar på tråden Fadderbarn och sparkonto