• Anonym (Ll)

Graviditetsförsäkring

Är nu gravid i v 9 och har kollat lite på graviditetsförsäkring. Är det något särskilt man ska tänka på? Någon som har åsikt om vilket försäkringsbolag som är bäst?

Det är 50 % risk att mitt barn föds med en tarmsjukdom, jag kommer inte att göra fosterdiagnostik eftersom det inte är en livshotande sjukdom och läkare håller med om att det finns ingen anledning för abort. Jag själv föddes med sjukdomen och lever precis som alla andra. Det är en sjukdom som visar sig ett tag efter att barnet är fött och kan då innebära operation och lång sjukhusvistelse. Men vad jag förstår så gäller inte försäkringar i sådana fall? Någon som vet?

• Svar på tråden Graviditetsförsäkring
  • Ebo88

Har ingen aning om svaret på din fråga. Dock har jag haft Folksam och Trygg-Hansa gravidförsäkring och valt den betalda varianten och det har kommit till hjälp vid alla mina graviditeter då jag har komplicerade och riskfyllda.

Jag är nöjd med båda och har fått bra hjälp.

• Anonym (V)

Kolla modernas. Till skillnad från andra försäkringsbolag får du om du haft deras gravidförsäkrinh teckna barnförsäkring utan klausuler om barnet skulle födas sjukt. Med tanke på tarmsjukdomar skulle jag välja moderna.

Utöver detta är moderna de enda som har ett riktigt bra skydd vid komplikationer för dig som föder

• Limeblad

Jag har tänkt ta moderna med förlossningsförsäkring även fast den är skitdyr.

• Anonym (Ll)
    Anonym (V) skrev 2021-01-06 18:03:18 följande:

Kolla modernas. Till skillnad från andra försäkringsbolag får du om du haft deras gravidförsäkrinh teckna barnförsäkring utan klausuler om barnet skulle födas sjukt. Med tanke på tarmsjukdomar skulle jag välja moderna.

Utöver detta är moderna de enda som har ett riktigt bra skydd vid komplikationer för dig som föder

Har kollat lite mer på de olika försäkringarna nu men kan inte hitta någon som täcker just den sjukdomen utan det verkar vara samma hos alla. Det mesta verkar väldigt lika.

Vad i modernas säger att de ger bättre skydd vid komplikationer vid födsel? Vad skiljer från de andra?
  • Anonym (Ll)
    Limeblad skrev 2021-01-06 18:08:47 följande:

Jag har tänkt ta moderna med förlossningsförsäkring även fast den är skitdyr.

Varför? Vad har moderna som inte de andra har?
  • Limeblad
    Anonym (Ll) skrev 2021-01-06 19:49:23 följande:

Vad jag vet har inga andra försäkringsbolag förlossningsförsäkring. Förlossningsförsäkringen ger rätt till ersättning för (fler) förlossningsskador och rätt till operation inom 20 arbetsdagar för vissa skador.
  • Anonym (V)
    Anonym (Ll) skrev 2021-01-06 19:49:23 följande:
    Vill tydliggöra att jag syftar på modernas största försäkring som innehåller både gravid och förlossningsförsäktring.
    Den stora skillnaden handlar om att du via moderna får hjälp med sjukvård. Blandannat reoperation vid sfinkterskada. För mig som fått en sfinkterskada, sökt vård i 10 månader efter förlossningne (vilket är förhållandevis kort), och fått den fantastiksa ersättningen på 3000 kronor (med andra ord bara ett hån för en skada som ofta påverkar dig resten av livet även om det läker bra), så finns ingen tvivel om att jag nästa gång kommer köra på moderna.
    För övrigt ersätter moderna även mjukdelsskador vid förlossning. Alla andra bolag ersätter först när du fått en skada av grad 3 eller 4 (med andra ord spruckit hela vägen)
  • Anonym (J)

Hej!

Jag har erfanheten av att bebis föddes 600 gram lätt allt för tidigt.

Jag visste inget speciellt om försäkringar och trodde aldrig jag skulle bli sjuk och få barn förtidigt.

Vi hade alla våra försäkringar hos folksam och då tog vi där med. Och vi hade sån tur i oturen ska jag säga!

Det du ska tänka på är att om barnet föds med sjukdomar eller annat så får man oftast ingen barnförsäkring. Endel försäkringsbolag erbjuder lättare försäkringar men inga helförsäkringar. Moderna försäkringsbolag säger att dom erbjuder "personliga försäkringar" utan hälsodeklaration -vilket är skitsnack och ska låta bättre än vad det är. Dom ger en light version som man kan teckna innan ens bebisen är född(personlig?!) Och det är den enda försäkring dom erbjuder om bebisen föds med sjukdommar, med låg födelsevikt etc.

Folksam ger fullförsäkring genom fackförbund (du, din sambo, hans föräldrar/dina föräldrar) kan teckna åt barnet.

Du får ersättning direkt vid allvarligt sjukt barn (endel försäkringsbolag måste det gå massor dagar innan man får ut ersättning, oftast så många dagar så barnen är friska)

Om du har folksams gravid plus försäkring så slipper du en 6 månaders karens på barnförsäkring =barnet är helförsäkrat redan från start.

Min dotter är alltså helt frisk idag och det kan ringa försäkringsbolag som vill att vi ska byta bolag till dom. När jag nämner att dottern är extremprematur så tackar dom för sig och lägger på. Det säger en hel del.

Så mitt råd är: kolla om ni är med i fackförbund och dom stödjer folksam, ta deras gravidförsäkring och ha en garanterad barnförsäkring, om barnet föds med komplikationer.

• Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2021-01-06 18:03:18 följande:

Stämmer inte.

Man får endast en medium försäkring som kan tecknar innan barnet är fött. Du får ingen helförsäkring.

Folksam ger helförsäkring utan hälsodeklaration genom fackförbund.
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2021-01-06 20:58:03 följande:

Stämmer inte.

Man får endast en medium försäkring som kan tecknar innan barnet är fött. Du får ingen helförsäkring.

Folksam ger helförsäkring utan hälsodeklaration genom fackförbund.

TILLÄGGER: dvs om barnet föds med komplikationer.
Svar på tråden Graviditetsförsäkring