• Anonym (Ll)

Graviditetsförsäkring

Är nu gravid i v 9 och har kollat lite på graviditetsförsäkring. Är det något särskilt man ska tänka på? Någon som har åsikt om vilket försäkringsbolag som är bäst?

Det är 50 % risk att mitt barn föds med en tarmsjukdom, jag kommer inte att göra fosterdiagnostik eftersom det inte är en livshotande sjukdom och läkare håller med om att det finns ingen anledning för abort. Jag själv föddes med sjukdomen och lever precis som alla andra. Det är en sjukdom som visar sig ett tag efter att barnet är fött och kan då innebära operation och lång sjukhusvistelse. Men vad jag förstår så gäller inte försäkringar i sådana fall? Någon som vet?

• Svar på tråden Graviditetsförsäkring
  • Anonym (V)
    Anonym (J) skrev 2021-01-06 20:58:03 följande:
    Stämmer inte.

Man får endast en medium försäkring som kan tecknar innan barnet är fött. Du får ingen helförsäkring.

Folksam ger helförsäkring utan hälsodeklaration genom fackförbund.
    DÅ har jag missförstått moderna. Bra att du tydliggör. I slutändan måste man ju läsa alla villkor innan man bestämmer sig.
    Men jag förstår det som att det du nämner gällande folksam endast gäller när man har via fackförbundet?
    Om nu fallet är så att annan gravförsäkting är bättre gällande barnet så skulle jag oavsett rekommendera att ÄVEN teckna modernas gravförsäkring för mammans skull
  • Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2021-01-06 21:10:57 följande:

DÅ har jag missförstått moderna. Bra att du tydliggör. I slutändan måste man ju läsa alla villkor innan man bestämmer sig.

Men jag förstår det som att det du nämner gällande folksam endast gäller när man har via fackförbundet?

Om nu fallet är så att annan gravförsäkting är bättre gällande barnet så skulle jag oavsett rekommendera att ÄVEN teckna modernas gravförsäkring för mammans skull

Ja genom fackförbund kan du få helförsäkring hos folksam utan hälsodeklaration. Vilket inget annat försäkringsbolag ger. Annars får man en light version försäkring likt moderna och andra bolag. Men inga helförsäkringar, vilket man vill ha speciellt om barnet föds med komplikationer.
  • Anonym (V)
    Anonym (J) skrev 2021-01-06 21:26:26 följande:

Ja genom fackförbund kan du få helförsäkring hos folksam utan hälsodeklaration. Vilket inget annat försäkringsbolag ger. Annars får man en light version försäkring likt moderna och andra bolag. Men inga helförsäkringar, vilket man vill ha speciellt om barnet föds med komplikationer.

Alltså jag vet att jag för något år sedan kom fram till att moderna var klart bäst gällande barnförsäkring vid eventuella komplikationer. Har något förändrats? Men då förstår jag det som att om man inte är knuten till fackförbund så är inte Nordeas bättre?
  • Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2021-01-06 21:33:57 följande:

Alltså jag vet att jag för något år sedan kom fram till att moderna var klart bäst gällande barnförsäkring vid eventuella komplikationer. Har något förändrats? Men då förstår jag det som att om man inte är knuten till fackförbund så är inte Nordeas bättre?

Kan inte säga vilket bolag som är bäst om man nöjer sig med en icke helförsäkring då jag inte forskat i det. Men kan tippa på att alla är hyffsat lika och frånskriver sig mycket, speciellt barnets komplikationer.

Jag hade ingen koll alls innan och i grupper jag rör mig i dagligen nu med barn som föds med kompikationer så är det folksam som gäller. Finns inga bolag som kan täcka så mycket likt för alla barn -friska som sjuka.

Jag har lärt mig att försäkringsbolag låter oftast alla jättebra. Men sen gäller det att ha ett bra försäkringsbolag som även finns när något händer. Och med gravidförsäkring så gäller det att tänka även steget längre -barnförsäkring.

Det gjorde inte jag tidigare och jag hade bara tur att jag valde folksam. Hade aldrig fått helförsäkring annars.
  • Limeblad
    Anonym (J) skrev 2021-01-06 22:08:23 följande:

Kan inte säga vilket bolag som är bäst om man nöjer sig med en icke helförsäkring då jag inte forskat i det. Men kan tippa på att alla är hyffsat lika och frånskriver sig mycket, speciellt barnets komplikationer.

Jag hade ingen koll alls innan och i grupper jag rör mig i dagligen nu med barn som föds med kompikationer så är det folksam som gäller. Finns inga bolag som kan täcka så mycket likt för alla barn -friska som sjuka.

Jag har lärt mig att försäkringsbolag låter oftast alla jättebra. Men sen gäller det att ha ett bra försäkringsbolag som även finns när något händer. Och med gravidförsäkring så gäller det att tänka även steget längre -barnförsäkring.

Det gjorde inte jag tidigare och jag hade bara tur att jag valde folksam. Hade aldrig fått helförsäkring annars.

Tack för bra synpunkter! Inser att jag ska läsa på lite bättre. Tur att jag har några veckor på mig hehe. Har tyvärr inte Folksam via mitt fack utan Skandia som inte verkar ha gravidförsäkring som gruppförsäkring.
  • Anonym (J)
    Limeblad skrev 2021-01-06 22:14:23 följande:

Tack för bra synpunkter! Inser att jag ska läsa på lite bättre. Tur att jag har några veckor på mig hehe. Har tyvärr inte Folksam via mitt fack utan Skandia som inte verkar ha gravidförsäkring som gruppförsäkring.

Någon anhörig då? Vad har du för fack?

Ja verkligen bra att läsa på innan! När du vet att bebisen kan födas med komplikation.

Jag är också gravid, riskgraviditet och kommer teckna folksam när det är dags :)
  • Limeblad
    Anonym (J) skrev 2021-01-06 22:16:58 följande:

Någon anhörig då? Vad har du för fack?

Ja verkligen bra att läsa på innan! När du vet att bebisen kan födas med komplikation.

Jag är också gravid, riskgraviditet och kommer teckna folksam när det är dags :)

Akavia. Min man är inte ansluten men jobbar i samma bransch så hade haft samma där.
  • Anonym (J)
    Limeblad skrev 2021-01-06 22:19:52 följande:

Akavia. Min man är inte ansluten men jobbar i samma bransch så hade haft samma där.

Inga mor/farföräldrar då?
  • Anonym (Eva)

Den bästa är i betalversion, nästan oavsett bolag. Jag hade gravidförsäkringen hos Länsförsäkringar. Det blev komplikationer vid förlossningen och sonen blev svårt sjuk. Jag anmälde det via telefon och fick pengar på kontot efter två dagar. När det var dags att teckna barnförsäkringen ville Länsförsäkringar läsa sonens journal. Sonen har fått en ärftlig sjukdom (mycket ovanlig, ger dock oftast inga men eller kräver vård, sjukdomen ej kopplad till att han blev svårt sjuk). Länsförsäkringar försäkrade ändå sonen utan några speciella villkor.

• Anonym (Jo)

Hade länsförsäkringars plusförsäkring. Fick ersättning för dygnen vi var inlagda och för att jag blev opererad. Kommer teckna den igen.

• Anonym (J)

Tillägger som Eva skrev.

Alltså gratisförsäkring täcker i princip inget. Inga kostnader om mamman blir sjukhusliggande innan, bebis behöver vård på sjukhus/hemsjukvård, förlorad inkomst etc.

Betal gravidförsäkring så är man skyddad.

(Tog nästan för givet att man tar betalvarianten)

• Anonym (Hjärtfel)

Mitt barn föddes med ett allvarligt hjärtfel, och jag drabbades dessutom av komplikationer vid förlossningen.

Vi hade Trygg Hansas gravidförsäkring och fick sammanlagt runt 80000 i ersättning.

När vi nu har kollat runt skiljer det inte jättemycket melkan alla de olika bolagen, vad jag däremot skulle göra om jag blev gravid igen är att teckna 2 försäkringar i olika bolag och därmed få ersättning x2.

Mitt barn kommer aldrig att bli friskt, men har i stort sett samma förutsättningar att få ett långt liv som alla barn.

Men det kommer att innebära flertalet riskfyllda operationer och långa sjukhusvistelser. Oavsett vad alla försäkringsbolag påstår var det endast genom facket vi fick barnförsäkring.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Hjärtfel) skrev 2021-01-07 20:31:52 följande:

Mitt barn föddes med ett allvarligt hjärtfel, och jag drabbades dessutom av komplikationer vid förlossningen.

Vi hade Trygg Hansas gravidförsäkring och fick sammanlagt runt 80000 i ersättning.

När vi nu har kollat runt skiljer det inte jättemycket melkan alla de olika bolagen, vad jag däremot skulle göra om jag blev gravid igen är att teckna 2 försäkringar i olika bolag och därmed få ersättning x2.

Mitt barn kommer aldrig att bli friskt, men har i stort sett samma förutsättningar att få ett långt liv som alla barn.

Men det kommer att innebära flertalet riskfyllda operationer och långa sjukhusvistelser. Oavsett vad alla försäkringsbolag påstår var det endast genom facket vi fick barnförsäkring.

Om man köper försäkring från två olika bolag, betalar de verkligen ut från båda ställena då? Är det inte bara ett ställe?

Har reseförsäkring på olika ställen för något år sedan då det hände en skada. Ett bolag fick betala ut bara, medan de andra två skulle avstå om ett bolag betalat. Vet dock inte hirder fungerar i gravidförsäkring?
  • Anonym (Hjärtfel)
    Anonym (Hur?) skrev 2021-01-07 22:00:27 följande:

Om man köper försäkring från två olika bolag, betalar de verkligen ut från båda ställena då? Är det inte bara ett ställe?

Har reseförsäkring på olika ställen för något år sedan då det hände en skada. Ett bolag fick betala ut bara, medan de andra två skulle avstå om ett bolag betalat. Vet dock inte hirder fungerar i gravidförsäkring?

Nej, så kanske det är. Har visserligen lusläst villkoren för nästan alla försäkringsbolag och de säger inget om det. Kanske finns något maskhål för dem ändå
  • Limeblad
    Anonym (Hur?) skrev 2021-01-07 22:00:27 följande:

Jag tror (försäkringar brukar funka så) att kostnader täcks bara en gång medan ersättning för ideell ersättning för skada kan utbetalas från flera försäkringar.
Svar på tråden Graviditetsförsäkring