• Thu 7 Jan 2021 13:59
    1275 visningar
    3 svar
    3
    1275

    Hund och bebis

    Jag har en 4 månaders bebis och undrar om det är en idé att ha liten bebis och en liten chihuahua? Hunden är jätte snäll och skulle inte vad jag tror bita men vet inte om det är värt att riskera den minsta osäkerhet.. vad tror ni?

  • Svar på tråden Hund och bebis
  • Thu 7 Jan 2021 14:14
    #1

    Det beror på din hundvana, dina förutsättningar och åldern på hunden.

    Generellt är det ingen bra idé med bebis och valp, eftersom de båda kräver mycket fokus och energi. Tiden mellan liten söt valp och skitjobbig unghund är väldigt kort och det kan vara en jobbig tid.

    En snäll vuxen hund och en liten bebis, brukar inte vara något problem. Problemet är snarare en 9-månaders unge upp till ca 3 år då barn har väldigt svårt med impulskontroll och behöver mycket störning för att låta bli hunden.

    En 2-åring kan obetänksamt råka döda en chihuahua...

  • Thu 7 Jan 2021 17:46
    #2

    Om du verkligen har intresset och tiden att ha 100% kontroll på både hund och barn och kan tillgodo se bådas behov utan att någon ( oftast hunden) hamnar i kläm så varför inte. Personligen tycker jag det verkar jobbigt att dra runt ett litet barn i i barnvagn i kyla och snöfall när hunden behöver sina regelbundna långpromenader, att väcka och få på barnet kläder och bära med ut i ottan/sena kvällar när hunden är nödig och det är bråttom osv men du har kanske en partner som tar morgon/kvällspromenaderna?

  • Anonym (Matte­)
    Thu 7 Jan 2021 18:51
    #3

    Säger som en klok gammal kollega till mig.

    Små barn - stora hundar, stora barn - små hundar. Chihuahua är ju inte kända för att vara lugna och stabila, och som någon sa så kan en liten unge i princip råka döda en hund av den storleken. Nä, skaffa en stor stabil sak som kan dra pulka om några år, om du prompt ska ha jycke. Personligen skulle jag aldrig orka ha hund och småbarn samtidigt, och då har jag lång erfarenhet av diverse olika raser. Fast... Jag är ju av den åsikten att alla hundar oavsett storlek förtjänar att aktiveras och få sina behov tillgodosedda...

Svar på tråden Hund och bebis