• Lillalilo

    Vi som längtar efter liten

    Hej! Så mysigt att följas åt och med fler trådar! :) Har inte vågat berätta för min bästa vän pga lite rädd för hennes reaktion, så känns så skönt att ha dessa trådar! :)

    Jag är 29, min sambo 30 och vi har precis haft vårt första försök med första barnet!

    Håller med om att dagarna går såååå långsamt! Tog ut min p-stav i slutet på december, och har ännu bara loggat en mens så har svårt att veta när nästa kommer. Och bara den väntan kryper ju något enormt i kroppen. Sen vet man ju att det troligtvis kommer krävas fler än ett försök, och det snabbar ju inte på tiden direkt..

    Enligt appen (använder Fitbit) bör jag ha ÄL 9/1, men är helt säker på att den redan varit (alternativt pågår just nu) pga flytningar osv. Började med ÄL-tester på cd9, och alla stickor har hittills visat negativt, men är ju novis på området så gör säkert fel.. haha

    BIM 23/1 enligt appen, men är ganska säker på att den bör komma tidigare. Har alla möjliga symptom i kroppen, men känner också efter mer än någonsin så inbillar mig väl antar jag. Lite molande värk i ländryggen på ena sidan och i tjejmagen till och från. Förra gången jag hade ont ländryggen (har samma typ av värk regelbundet i menscykeln) kom mensen 9 dagar efteråt.

    Min sambo har åkt iväg på jobb i fyra-fem veckor så man kan ju bara hoppas att det tagit! Annars får vi vänta till mars-april innan nästa försök..

  • Lillalilo
    tessispuff skrev 2021-01-07 19:03:01 följande:

    Roligt att ni vill hänga på!

    Stickling, hur många dagar är din cykel och lutealfas? Jag har en cykel på 32 dagar och tror en lutealfas på 14 dagar. Tog ägglossningsrest denna gång och fick fast glad gubbe den 4/1.

    Lillalilo, kul!! Jag förstår att det kryper i kroppen. Och ja, logiska jag tänker samma att det troligtvis krävs fler försök. Men jag längtar på mycket och trots att man inte vill gå säker i förväg så har jag såklart redan planerat massor.. Vårt första försök tog det sig inte, men mensen behagade ändå att vara tre dagar sen trots att jag alltid har väldigt regelbunden. Det är typiskt! Hoppas det går sig för er, vi får uppdatera varandra. Har inte heller vågat säga något till mim bästa vän, så skönt att få snacka av sig här!

    Hur gör jag för att svara på inläggen individuellt?


    Stickling skrev 2021-01-07 19:06:06 följande:

    För att svara på inläggen individuellt får du klicka där det står citera, till höger om inlägget du vill svara på. Sen skriver du bara under det den andra skrivit :)

    Min cykel är lite oregelbunden, men i snitt är den 32 dagar, med 13 dagars lutealfas. Så där tajmar vi också! :) Vilket försök är du på? Minns inte om du skrev det, och ser inte ditt första inlägg nu när jag skriver :)


    Jag är exakt likadan, går händelserna 1000% i förväg och har redan börjat planera barnrum.. Samtidigt måste man ju behålla förståndet, eftersom det kan dröja väldigt länge innan något händer!

    Smärtan i ryggen har tilltagit nu och är densamma som den regelbundna värk jag haft tidigare. Och om mina chansningar varit rätt så betyder det typ ÄL-ish, men det skulle nog innebära att jag har en kort lutealfas. För det normala är väl 12-16 dagar som ni har? Idag på dagen var det exakt 3 veckor sedan förra gången jag hade samma värk i ryggen. Isåfall kan jag ha en på 9-10 dagar.. och det har man ju hört kan ställa till det lite, så hoppas inte!

    Känner ni av när ni har ÄL? Eller har ni använt tester? Tycker alla verkar så himla hemma på området ÄL, och själv kan man ingenting..
  • Lillalilo
    AloeVvera skrev 2021-01-07 20:04:54 följande:

    Känner igen mig så mycket, har heller ingen koll.

    Jag har "kramper" i livmodern, typ som mensvärk när jag förmodligen har ÄL. Det brukar vara i ca 3 dagar lite till och från, så jag vet inte riktigt om kroppen förbereder för ÄL, eller om ägget redan släppt och det gör ont för att det "vandrar". Ska nu försöka mig på tempning nästa cykel för att kanske få ett hum om när ÄL egentligen sker.

    Har aldrig försökt med ÄL-tester, verkar lite krångligt för min del.

    Har du försökt ha koll på ditt sekret? Har hört att det är det säkraste sättet att veta att man verkligen har ÄL.


    Det är verkligen svårt! Hade haft p-stav i nio år fram till december, så har inte bemödat mig med att hålla minsta koll på min cykel tidigare, och det ställer ju till det en del.

    Förut har jag enbart reagerat över värken i ryggen, för att det är frustrerande med smärtan. Den brukar hålla i sig ett par timmar. Men idag har jag helt plötsligt mensvärksliknande symptom dessutom?

    Noterade det såklart inte i appen (idiot), men någon gång mellan 1-4 så vet jag att jag sa högt till mig själv att det var ovanligt ?glidigt? där nere, haha. Alltså som i att jag hade mycket flytningar och kände det när jag gick. Så hade jag ÄL för några dagar sedan? Eller idag? Eller kommer den nu i helgen? Gaaaah blir galen på min okunskap och att jag inte loggat tidigare! Haha

    Temp tror jag kan vara en bra idé! Du får gärna uppdatera om hur det funkar för dig!
  • Lillalilo
    Babymonitor skrev 2021-01-07 20:52:41 följande:

    Hej allihop!

    Kul med en ny tråd! Jag har också läst alla gamla trådar och ser fram emot att vara mer aktiv här med er :)

    Jag är 29 och min sambo 30 och vi försöker med första barnet. Varit av p-piller ett tag men började försöka aktivt för ca 3 månader sedan. Blev gravid i december men fick tidigt missfall tre dagar efter BIM. Fick ägglossning nu runt den 5/1 så BIM 20/1 för mig.

    Haft jätteont och konstig känsla i tjejmagen i två dagar nu, vilket jag inte brukar ha vid ägglossning. Endast lätt mensvärk. Vet inte om det är bra eller dåligt.. men pratade med barnmorska som sa att det nog bara var ägglossningen som jag kände av tydligare eftersom jag precis varit gravid.

    Hoppas hoppas att vi alla snart får gratulera varandra till plus :)


    Kul med fler som kommer in! Tråkigt med missfallet <3 Hoppas det blir något detta försök!
    tessispuff skrev 2021-01-07 21:05:44 följande:

    Åh jag hoppas! Orolig att det blev för få dagar!Då är du ÄL+3-4 som mig alltså? Jag har också haft konstig känsla i magen. Ni vet som när det pirrar i magen när man blir exalterad typ fast lite annorlunda. Samt att det spänner i tjejmagen. Men jag försöker bara vifta bort det för inte kan det väl vara tecken så tidigt, men det kanske är möjligt?

    Hoppas också vi får gratulera varandra inom snar framtid! :)


    Vad innebär ÄL+3-4? Haha ÄL+3 förstår jag, men inte -4.. Känns ju väldigt tidigt, men konstigare saker har ju hänt så vi får verkligen hoppas på att det betyder något! :)
  • Lillalilo
    tessispuff skrev 2021-01-07 21:25:36 följande:

    Jag menade alltså ÄL 3 till 4 dagar haha! Vi får hålla tummarna att det är så :)


    Hahaha nej men dags för mig att sova snart kanske!
  • Lillalilo
    Stickling skrev 2021-01-07 21:48:01 följande:

    Hänger inte riktigt med på hur du räknar :) De flesta kvinnor har en lutealfas på ca 14 dagar, dvs mellan ägglossning och mens. Det som varierar mellan personer (och för en och samma person mellan cykler) är follikelfasen, dvs mellan mens och ägglossning. Min follikelfas är ca 18 dagar, plus/minus några dagar. Eftersom en normal menscykeln räknas som allt mellan 21 och 35 dagar, kan follikelfasens längd variera från 1-3 veckor hos olika personer. 

    Angående ägglossningen har jag märkt att jag brukar få fertilt sekret ca tre dagar före positivt ägglossningstest. Då brukar jag börja testa med Clearblues digitala tester, som visar en tom ring vid negativt test och en glad smiley vid LH-ökning. Det testet kan visa positivt i två dagar och sedan bör ägglossningen ske ca 24 timmar senare. Jag föredrar de testerna framför stickor, orkar inte hålla på och tolka en massa svaga streck, vill få det svart på vitt :) Men det där är så olika vad man föredrar. Det finns tester från Clearblue som blinkar och ger en en förvarning om att ägglossningen är på väg, men dem har jag inte provat. Jag använder Natural cycles också, så tempar varje morgon och får på så vis bekräftelse på att ägglossningen har skett, via tempökning. Ett positivt LH-test visar bara att kroppen förbereder sig, inte att ägglossning faktiskt sker. Jag brukar känna av ägglossningssmärta några dagar också, för mig brukar det kännas på en punkt på ena sidan långt ner i magen, vilken sida det är varierar, så jag antar att det kan bero på vilken sida det växande ägget sitter på. Eftersom jag kan känna av smärtan några dagar kan jag dock inte använda den för att veta exakt när ägget släpper, då är de andra metoderna tillförlitligare.

    Nu fick du en hel föreläsning här, förlåt! Jag har hållit på ett tag med detta nu, så om det kan hjälpa någon annan är det ju bra :)


    Det är bara uppskattat, som sagt helt novis då jag inte loggat något tidigare! :)

    Det jag menade var att om den molande värken i ryggen (som jag fått en gång per cykel sedan ett par år tillbaka) skulle vara ett tecken på ägglossning så kan det väl hända att jag har en kort lutealfas, alltså mellan ÄL och mens? Senast jag hade denna värk var för tre veckor sedan, och då kom mensen efter 9 dagar.. Jag tror nämligen att jag har en ganska kort menscykel. Däremot tog jag ut p-staven några dagar innan mensen, så mensen kan kanske ha varit en ?reaktion? på det och kommit tidigare än vad den annars skulle gjort. Förmodligen kommer det inte ha gett något resultat denna gång så då hinner jag lära känna min kroppens signaler lite bättre :)

    Ja efter att ha gjort lite efterforskningar på stickor så tror jag att jag ska testa dom digitala från Clearblue nästa gång! Verkar som om man behöver använda stickor flera gånger per dag för att kunna pricka in ordentligt. Tror att jag ska börja tempa också, det låter ju onekligen som ett bra sätt att hålla koll! :)
  • Lillalilo
    Byfriidha skrev 2021-01-07 23:36:31 följande:

    Jag och sambon fick våran såååå efterlängtade dotter för 3 månader sedan. Fick ett MA 19 november 2019, var gravid igen efter det 4 februari 2020, och den 6 oktober kom våran lilla flicka. Livet är underbart.

    Och vi vill ha barnen så tätt som det bara går och är igång med äl tester igen. Hoppas på en glad gubbe nu vilken dag som helst, sååå spännade. Och sen börjar den olidliga väntan för att kunna ta gravtestet...

    Så rädd bara för att det inte ska gå så lätt att bli gravid som det gick båda graviditeterna innan. Är faktiskt jobbigare nu, när man vet hur fantastiskt det är att vara förälder och att man nu vet vad man går miste om när man inte blir gravid eller får missfall. Herrgud alltså, aldrig kan man slappna av haha.


    Åh grattis till er dotter! Vad mysigt!! :)

    Längtar så efter vårt första barn, trodde aldrig jag skulle känna så! Har fram till för ett år sedan enbart känt ångest inför tanken på framtida barn.

    Håller tummarna för oss alla, och så skönt att kunna följas åt! :)
  • Lillalilo
    AloeVvera skrev 2021-01-10 12:56:39 följande:

    Bim+1 idag, fortfarande ingen mens..

    Har mensvärk, men det känns annorlunda än vanligt, då jag oftast har molvärk ca 3-4 dagar innan mens, den är då konstant. Nu känner jag att det krampar i livmodern lite då och då, men inget däremellan.

    Fick också en brun flyttning bim-1, trodde då mensen var på väg, men inget sen dess.

    Ska försöka vänta till tisdag eller onsdag för att testa, men man blir ju galen när man sitter och analyserar >.


    Skulle kanske kunnat vara en nidblödning du hade? Eftersom mensen inte satte igång tänker jag. Håller verkligen tummarna! :)
  • Lillalilo
    tessispuff skrev 2021-01-12 16:25:41 följande:

    JAAAA, stort grattis!! Åh va roligt :D

    Här är väntan nu olidlig... ÄL + 8. Men jag känner mig gravid. Jag vet inte vad det är, men känslan är så stark.

    Hur går det för er andra? Några uppdateringar? Någon som börjat smygtesta?

    AloeVvera: Bim 9/1, PLUSSADE 11/1

    Maramba: Bim 16 eller 17/1

    Stickling: Bim 18/1

    Tessispuff: Bim 18/1

    C20swb: 18/1

    BoringBrick92: 18/1

    Babymonitor: Bim 20/1

    Orkidé8181: Bim 22/1

    Lillalilo: Bim 23/1

    Carolaline: 28/1

    Byfriidha: Bim 7/2


    Åh spännande! När hade du tänkt testa? Känner du det typ fysiskt, eller mer liksom en stark magkänsla?

    Eftersom jag inte riktigt har stenkoll på ÄL eller BIM så tänker jag att jag inbillar mig.. haha! Men dom senaste tre-fyra dagarna har jag haft molande värk, helt knas i magen, det sticker och hugger kring livmodern och så.himla.trött. Igår hade jag svår smärta i ländryggen som strålade ner i låren. Är med största sannolikhet skenis, men tänkte börja testa på söndag (som kan vara allt mellan ÄL+8-12 haha) och typ varannan dag tills mensen tittar fram!
  • Lillalilo
    tessispuff skrev 2021-01-12 21:57:28 följande:

    Jag har en molande värk i nedre delen av magen och har nog haft det sedan ÄL + 1 och det är inget jag brukar uppleva mellan ÄL och mens. Sen så känns det i höger äggstock konstant. Inte att det gör ont eller ömmar, bara en känsla.

    Men mest är det en magkänsla!

    Spännande!! Håll oss uppdaterade :D


    Hoppas verkligen att den stämmer och att du plussar denna månad!! :D
  • Lillalilo
    Maramba skrev 2021-01-14 07:43:32 följande:

    Äl+10 idag.

    Fick lite puls när jag såg en svag skugga av ett streck på testet imorse. Tog två till som var superblanka tyvärr så det var bara ett spökstreck. Jag börjar tappa hoppet för den här cykeln, men inväntar test imorgonbitti innan jag räknar ut mig själv helt.

    Hur går det för er andra?


    Åh, tappa inte hoppet ännu! Det är fortfarande tidigt, så länge mensen håller sig borta finns det hopp! <3

    Har du några symptom?

    Tog också ett test imorse, negativt såklart. Har allt mellan 6-9 dagar kvar till BIM! Tänkte fortsätta testa tills mensen kommer, så håller jag mig ändå sysselsatt. Tror dock inte att det kommer vara något och att mensen tittar fram så småningom :)
  • Lillalilo
    Maramba skrev 2021-01-14 09:16:55 följande:

    Tack snälla för hopp <3

    Jag har inga direkt symptom förutom typ lite svajigare temperament än annars vid pms. Knappt nå känningar i mage eller brösten alls, vilket för mig skulle kunna vara ett gott tecken i och för sig eftersom de två gånger jag varit gravid (ett barn och ett MA) hade jag inga symptom alls innan jag plussade.

    Hur många dagar efter äl är du? Har du några symptom?


    Det låter ju ändå lite lovande, om det stämmer med tidigare gånger! När plussade du dom gångerna? Hur brukar du känna inför mens annars?

    Vet inte riktigt, kanske ÄL+7-9 baserat på flytningarna. Första gången jag försökte spåra ÄL och testade nog inte rätt/tillräckligt med stickorna så lyckades inte spåra den.

    Vi hade dock sex i princip varje dag efter mensen, så hoppas vi prickat in den! Min sambo åkte iväg på tjänsteresa i mitten på förra veckan, så vi kan lika gärna ha missat den om den kom senare än så. Stressande att inte veta, vill egentligen bara att mensen ska komma så man kan gå vidare med nästa försök.

    Tycker mig ha haft en del symptom som jag inte känner igen från tidigare cykler, men det kan lika gärna vara att jag känner efter. Ont i huvudet till och från, hård i magen, molande värk då och då, ont i nedre delen av ryggen som strålar ut på sidorna och ofantligt trött. Förmodligen skengravid eftersom det är så tidigt efter ÄL, vill ju så gärna plussa men tror väl egentligen inte att det betyder något!
  • Lillalilo

    Kan tillägga sämre tålamod! Min sambo reagerade när jag sa att både jag och vår hund hade en dålig dag, han bara skrattade och sa ?finns ju ingen som har så mycket tålamod med hundar som du, så det är nog dig det är fel på?. Försökte tänka på det promenaden efter att vi pratat, och mycket riktigt så hade ju inte hunden en dålig dag!

    Men det kan ju vara PMS också, liksom alla dom andra symptomen!

  • Lillalilo
    Maramba skrev 2021-01-14 13:46:13 följande:

    De tidigare gångerna plussade jag ganska precis runt Bim vill jag minnas, men hade då inte testat något innan. Det var ganska tydliga plus så jag vill tro att det borde synts svagt åtminstone två dagar tidigare. Jag hade inte exakt koll på äl de gångerna jag blev gravid men vet att min lutealfas var lite längre innan jag födde barn så jag skulle tippa på att jag var runt äl+14 när jag fick mina relativt starka plus.

    Hehe ja mitt tålamod är inte heller det bästa, men för mig är det nog ganska vanligt den här tiden på månaden.

    Dina symptom låter ju lovande i alla fall, samt att ni verkligen täckt upp alla chanser med sex varje dag, åtminstone så länge ni hade möjlighet.

    Jag har också haft supersvårt att hitta min äl med äl-test tills jag hittade en metod som funkade för mig och nu hittar jag den utan problem varje månad. Du kan få mina tips om du vill? De kanske hjälper dig också. :)


    Ja men då finns det ju ändå lite tid kvar för att det skulle kunna bli ett plus! Håller verkligen tummarna! :)

    Men absolut, tar jättegärna emot tips! :D
  • Lillalilo
    Maramba skrev 2021-01-15 08:12:28 följande:

    Jag testade nog fyra olika märken på äl-test innan jag fann att jag får starkast utslag på babyplans tester. Så det kan vara en idé att testa olika märken.

    Sen skulle jag säga att tricket är att inte stirra sig blind på hur många timmar man hållit urin innan man kissar utan snarare att försöka få urinen så koncentrerad som möjligt. Jag brukar kissa det första jag gör när jag vaknar för att ?tömma systemet? på det som finns kvar av vätska jag drack innan jag gick och la mig kvällen innan. Sen väntar jag 45 min - 1 h utan att dricka ngt innan jag kissar på nytt och den urinen testar jag på.

    Vet inte om jag är någon form av låghormonare men jag behöver göra den proceduren för att hitta äl och då får jag väldig tydliga resultat. Kan låta drygt men nu har jag lärt mig ungefär vilka dagar äl brukar komma så oftast är det bara en-tre morgnar jag brukar köra detta per månad. :)


    Maramba skrev 2021-01-15 09:06:35 följande:

    För övrigt helblankt test idag på äl+11 så nu har jag inget hopp kvar för den här cykeln. Inväntar mens imorgon eller senast söndag.

    Tack för stöttningen tjejer och stort lycka till!


    Tack snälla för tipset! Ska definitivt prova det inför nästa cykel (om jag inte plussar, men det vågar jag inte tro), så kanske jag förhoppningsvis hittar den! Tänkte försöka börja tempa också, det verkar ju toppen! :)

    Åh, förstår att det är nedslående! Men jag kommer fortsätta hoppas för din skull så länge du inte fått mens! En av mina vänner tog ett test hos mig i måndags som var blankt negativt, och var helt säker på att hon skulle få sin mens, men efter lite övertalning testade hon idag igen och plussade! Så jag håller helt klart tummarna för dig, än är det inte avgjort <3
  • Lillalilo

    Eftersom jag inte vet exakt när jag har BIM eller om vi ens prickat in ägglossningen går tiden såååå långsamt, och har testat negativt i ett par dagar. Inte så konstigt, det är förmodligen alldeles för långt kvar till BIM.

    Nu tycker jag att symptomen jag hade har försvunnit, förutom konstant huvudvärk (vilket förmodligen beror på för lite vatten). Så det är nog ingenting denna månad, och det känns så tråkigt! Får försöka leva på hoppet tills mensen tittar fram!

    Hur går det för alla andra? <3

Svar på tråden Vi som längtar efter liten