• tessispuff

Vi som längtar efter liten

Hej!

Som jag har läst i trådar här inne. Man har blivit som besatt. Jag blir så ledsen för dom som längtar men sen meddelar att mensen kommit, och så enormt glad för dom som bifogar ett positivt gravtest. Det är så mysigt att följa er som försöker och räknar ned till BIM så det kan testas. Nu vill jag skapa en till sån tråd, för enl mig finns det inte för många och jag tror nog jag läst alla haha.

Jag är själv snart 29 år, jag och sambon försöker blir gravida med vår första. Jag är på ÄL + 3 (hade ÄL 4/1) och BIM beräknat runt 18/1. Jag är förvånad hur dagarna kan gå såååå sakta.

Hur går det för er? Ska vi följa varandra?

• Svar på tråden Vi som längtar efter liten
  • Lillalilo
    Stickling skrev 2021-01-07 21:48:01 följande:

Hänger inte riktigt med på hur du räknar :) De flesta kvinnor har en lutealfas på ca 14 dagar, dvs mellan ägglossning och mens. Det som varierar mellan personer (och för en och samma person mellan cykler) är follikelfasen, dvs mellan mens och ägglossning. Min follikelfas är ca 18 dagar, plus/minus några dagar. Eftersom en normal menscykeln räknas som allt mellan 21 och 35 dagar, kan follikelfasens längd variera från 1-3 veckor hos olika personer. 

Angående ägglossningen har jag märkt att jag brukar få fertilt sekret ca tre dagar före positivt ägglossningstest. Då brukar jag börja testa med Clearblues digitala tester, som visar en tom ring vid negativt test och en glad smiley vid LH-ökning. Det testet kan visa positivt i två dagar och sedan bör ägglossningen ske ca 24 timmar senare. Jag föredrar de testerna framför stickor, orkar inte hålla på och tolka en massa svaga streck, vill få det svart på vitt :) Men det där är så olika vad man föredrar. Det finns tester från Clearblue som blinkar och ger en en förvarning om att ägglossningen är på väg, men dem har jag inte provat. Jag använder Natural cycles också, så tempar varje morgon och får på så vis bekräftelse på att ägglossningen har skett, via tempökning. Ett positivt LH-test visar bara att kroppen förbereder sig, inte att ägglossning faktiskt sker. Jag brukar känna av ägglossningssmärta några dagar också, för mig brukar det kännas på en punkt på ena sidan långt ner i magen, vilken sida det är varierar, så jag antar att det kan bero på vilken sida det växande ägget sitter på. Eftersom jag kan känna av smärtan några dagar kan jag dock inte använda den för att veta exakt när ägget släpper, då är de andra metoderna tillförlitligare.

Nu fick du en hel föreläsning här, förlåt! Jag har hållit på ett tag med detta nu, så om det kan hjälpa någon annan är det ju bra :)

Det är bara uppskattat, som sagt helt novis då jag inte loggat något tidigare! :)

Det jag menade var att om den molande värken i ryggen (som jag fått en gång per cykel sedan ett par år tillbaka) skulle vara ett tecken på ägglossning så kan det väl hända att jag har en kort lutealfas, alltså mellan ÄL och mens? Senast jag hade denna värk var för tre veckor sedan, och då kom mensen efter 9 dagar.. Jag tror nämligen att jag har en ganska kort menscykel. Däremot tog jag ut p-staven några dagar innan mensen, så mensen kan kanske ha varit en ?reaktion? på det och kommit tidigare än vad den annars skulle gjort. Förmodligen kommer det inte ha gett något resultat denna gång så då hinner jag lära känna min kroppens signaler lite bättre :)

Ja efter att ha gjort lite efterforskningar på stickor så tror jag att jag ska testa dom digitala från Clearblue nästa gång! Verkar som om man behöver använda stickor flera gånger per dag för att kunna pricka in ordentligt. Tror att jag ska börja tempa också, det låter ju onekligen som ett bra sätt att hålla koll! :)
  • Babymonitor
    tessispuff skrev 2021-01-07 22:10:46 följande:

Ja man vill ju tro det!! Det är helt galet hur knäpp man blir av detta ändå. Har alltid varit intresserad av kvinnors graviditeter men sedan det blev klart att vi ska börja försöka så är jag smått besatt. Ännu värre blir det ju när man inte har någon att prata med om det, för vill inte att någon ska veta om det inte skulle gå bra. Den pressen vill jag inte sätta på oss. Men tillbaka till ämnet, det verkar lite väl otroligt att det skulle vara symtom. Bara11 dagar till bim då.... Vet redan med mig nu att det kommer bli ett testa tidigt, har satt 14/1 som absolut tidigast datum.

Ja man blev knäpp fort haha.. Hur länge har ni försökt aktivt?

Vi är på försök 3 om man ska räkna dom försök vi kört ägglossningstest och så. Så än borde man ju ta det lugnt men det är svårt när man längtar så :) Jag försöker att inte testa före BIM.. men får se hur det går.. Om jag känner några symptom (haha...gör man ju alltid) så blir det kanske testa tidigt ändå!
  • Byfriidha

Jag och sambon fick våran såååå efterlängtade dotter för 3 månader sedan. Fick ett MA 19 november 2019, var gravid igen efter det 4 februari 2020, och den 6 oktober kom våran lilla flicka. Livet är underbart.

Och vi vill ha barnen så tätt som det bara går och är igång med äl tester igen. Hoppas på en glad gubbe nu vilken dag som helst, sååå spännade. Och sen börjar den olidliga väntan för att kunna ta gravtestet...

Så rädd bara för att det inte ska gå så lätt att bli gravid som det gick båda graviditeterna innan. Är faktiskt jobbigare nu, när man vet hur fantastiskt det är att vara förälder och att man nu vet vad man går miste om när man inte blir gravid eller får missfall. Herrgud alltså, aldrig kan man slappna av haha.

• Byfriidha
    tessispuff skrev 2021-01-07 20:18:18 följande:

Tack för det!:) Vi är på andra försöket, men första försöket med ägglossningstest!Kul!! Oj då är ju bim snart, spännande! Jag håller verkligen mina tummar att det inte är mensen som är på gång.Ja men exakt! Och namn har man samlat på sig sedan år tillbaka.... Haha.

Jag har trott att när jag får vattniga flytningar så har jag ägglossning. Men det har tydligen varit fel, det har snarare signalerat att ÄL är på gång. Denna cykel har jag använt CB med monitor som visar smileys. Men det har inte varit helt lätt, tre av testerna blev det fel på och dom fick jag kasta.

Skulle vilja ha era tankar på detta: Enl CB fick jag fast glad gubbe 4/1 (högsta möjliga fertilitet) vi hade sex 1, 2 och 5/1. Tror ni detta är tillräckligt? Blev pauser mellan pga andra saker kom i mellan.

När vi körde på äl tester med smileys så hade vi sex endast första dagen med glad gubbe, och det räckte, lilla tjejen föddes för 3 månader sedan.
  • Stickling
    Lillalilo skrev 2021-01-07 22:39:59 följande:

Det är bara uppskattat, som sagt helt novis då jag inte loggat något tidigare! :)

Det jag menade var att om den molande värken i ryggen (som jag fått en gång per cykel sedan ett par år tillbaka) skulle vara ett tecken på ägglossning så kan det väl hända att jag har en kort lutealfas, alltså mellan ÄL och mens? Senast jag hade denna värk var för tre veckor sedan, och då kom mensen efter 9 dagar.. Jag tror nämligen att jag har en ganska kort menscykel. Däremot tog jag ut p-staven några dagar innan mensen, så mensen kan kanske ha varit en ?reaktion? på det och kommit tidigare än vad den annars skulle gjort. Förmodligen kommer det inte ha gett något resultat denna gång så då hinner jag lära känna min kroppens signaler lite bättre :)

Ja efter att ha gjort lite efterforskningar på stickor så tror jag att jag ska testa dom digitala från Clearblue nästa gång! Verkar som om man behöver använda stickor flera gånger per dag för att kunna pricka in ordentligt. Tror att jag ska börja tempa också, det låter ju onekligen som ett bra sätt att hålla koll! :)

Okej, då är jag med :) När man har p-stav har man oftast ingen ägglossning, men om du haft värk i mitten av cykeln kanske du haft det ändå då :) Hur som helst så tror jag som du är inne på, att din senaste blödning berodde på att p-staven togs ut, så det kommer visa sig cyklerna framöver hur lång din lutealfas är. Ibland tar det ett tag för cykeln att stabiliseras efter att man slutar med preventivmedel, så det kanske blir lite oregelbunder nu i början eventuellt.

Ja, för mig funkar tempandet och de digitala testerna bra. Du får testa dig fram :)
  • Carolaline
    tessispuff skrev 2021-01-07 16:23:15 följande:

Åh stort lycka till! Hur gammal är sonen? ????

Har längtat efter barn sen jag var liten. Man tänker att dessa dagar till bim då ska gå fort.... Men nej. Sen är man ju så rädd för att bli besviken.

Tack snälla och detsamma!! Sonen är 1,5 år och börjar förskolan nästa vecka! Förhoppningen hade varit att vara gravid lagom till det, men det har inte tagit sig så försöken fortsätter.

Så roligt att ni är igång med att försöka och jaga barndomsdrömmen! All lycka till verkligen!! De dagarna går sååååååååå långsamt och man får verkligen behärska sig för att inte testa fyra gånger per dag haha. Man blir ju lite psyko av det här!
  • Maramba

Hoppar in här jag med :)

Hade äl 4 januari och har bim 16/17 januari.

34 år och detta blir 10e försöket för ett syskon till vår dotter som snart fyller 2 år. Hon blev till efter nästan tre års försök inkl ett MA i v10 efter ca 1,5 år.

• tessispuff
    Babymonitor skrev 2021-01-07 22:42:56 följande:

Ja man blev knäpp fort haha.. Hur länge har ni försökt aktivt?

Vi är på försök 3 om man ska räkna dom försök vi kört ägglossningstest och så. Så än borde man ju ta det lugnt men det är svårt när man längtar så :) Jag försöker att inte testa före BIM.. men får se hur det går.. Om jag känner några symptom (haha...gör man ju alltid) så blir det kanske testa tidigt ändå!

Verkligen! Åh jag håller tummarna för er! Ja det är svårt att inte testa. Hahaha exakt, det hade varit en bra regel annars men 100% att man kommer ha flera symtom.
    Byfriidha skrev 2021-01-07 23:44:19 följande:

När vi körde på äl tester med smileys så hade vi sex endast första dagen med glad gubbe, och det räckte, lilla tjejen föddes för 3 månader sedan.

Åh vilken lyckoträff, stort grattis till er <3
    Carolaline skrev 2021-01-08 07:56:44 följande:

Tack snälla och detsamma!! Sonen är 1,5 år och börjar förskolan nästa vecka! Förhoppningen hade varit att vara gravid lagom till det, men det har inte tagit sig så försöken fortsätter.

Så roligt att ni är igång med att försöka och jaga barndomsdrömmen! All lycka till verkligen!! De dagarna går sååååååååå långsamt och man får verkligen behärska sig för att inte testa fyra gånger per dag haha. Man blir ju lite psyko av det här!

Va mysigt!! Hoppas det går bra på inskolningen :) Och tack så mycket <3
    Maramba skrev 2021-01-08 08:35:37 följande:

Hoppar in här jag med :)

Hade äl 4 januari och har bim 16/17 januari.

34 år och detta blir 10e försöket för ett syskon till vår dotter som snart fyller 2 år. Hon blev till efter nästan tre års försök inkl ett MA i v10 efter ca 1,5 år.

Välkommen!! Beklagar ert missfall, jag håller tummarna att det tar sig snart <3 Kul att vi är flera som har bim tight :)
  • tessispuff

AloeVvera: Bim 9/1

Maramba: Bim 16 eller 17/1

Stickling: Bim 18/1

Tessispuff: Bim 18/1

Babymonitor: Bim 20/1

Lillalilo: Bim 23/1

Carolaline: Bim ?

Byfriidha: Bim ?

Så vi kan ha lite koll på varandra :) Kopiera gärna och ändra!

• Lillalilo
    Byfriidha skrev 2021-01-07 23:36:31 följande:

Jag och sambon fick våran såååå efterlängtade dotter för 3 månader sedan. Fick ett MA 19 november 2019, var gravid igen efter det 4 februari 2020, och den 6 oktober kom våran lilla flicka. Livet är underbart.

Och vi vill ha barnen så tätt som det bara går och är igång med äl tester igen. Hoppas på en glad gubbe nu vilken dag som helst, sååå spännade. Och sen börjar den olidliga väntan för att kunna ta gravtestet...

Så rädd bara för att det inte ska gå så lätt att bli gravid som det gick båda graviditeterna innan. Är faktiskt jobbigare nu, när man vet hur fantastiskt det är att vara förälder och att man nu vet vad man går miste om när man inte blir gravid eller får missfall. Herrgud alltså, aldrig kan man slappna av haha.

Åh grattis till er dotter! Vad mysigt!! :)

Längtar så efter vårt första barn, trodde aldrig jag skulle känna så! Har fram till för ett år sedan enbart känt ångest inför tanken på framtida barn.

Håller tummarna för oss alla, och så skönt att kunna följas åt! :)
Svar på tråden Vi som längtar efter liten