• Fri 8 Jan 2021 11:32
    369 visningar
    10 svar
    10
    369

    SSK, ge mig råd!

    Hej!



    Jag önskar lite goda råd från er.


    Jag är högkänslig och blir lätt trött och stressad av all sorts stimuli som ljud, ljus, röriga miljöer, oregelbundna tider osv. Jag kan känna mig fysiskt sjuk samt att min tankeförmåga lägger ner. 



    Nu är jag nyexad och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen och jag känner stor ånger för att jag valt denna utbildning, jag upplever att många jobb inte fungerar för mig i längden. Visst finns mottagningsjobb och den typen av arbeten men de flesta kräver vub eller år av erfarenhet. Jag är ambitiös och högpresterande och jag vet att jag klarar av mer avancerade uppgifter så länge jag får lugn och ro. Har ni några goda tips/råd på jobb med lugnt tempo och i en ordnad miljö som även en nyexad kan få (som inte är geriatrik)?

  • Svar på tråden SSK, ge mig råd!
  • Anonym (Hedvi­g)
    Fri 8 Jan 2021 11:33
    #1
    +1

    Sök dig till företagshälsovård.

  • Anonym (Lärar­e)
    Fri 8 Jan 2021 12:59
    #2
    +1

    Skulle skolsköterska kunna funka? Vet inget om vad som krävs för att arbeta som det, men där har de ju sitt eget rum och sköter sig ganska mycket själva. Det är mycket möten med vuxna och barn, men du är själv om din profession. Det kan ju vara både positivt och negativt, beroende på vad som stressar dig.

  • Fri 8 Jan 2021 13:08
    #3
    +1

    Hemsjukvården? Dom har patienter i alla åldrar, inga larm som tjuter och oftast hanterbart tempo, inte jätteoregelbundna arbetstider men ändå tidvis utmanande arbetsuppgifter.

  • Anonym (Psyk?­)
    Fri 8 Jan 2021 14:59
    #4
    +1

    Har en vän som jobbar på psyk, slutenvård, som ssk. Trivs bra, mycket rutiner, lugnt tempo, patienter som är där länge.

  • Anonym (N)
    Fri 8 Jan 2021 15:13
    #5
    +1

    Åh vännen, jag förstår PRECIS din känsla.

    Men vet du vad? Oroa dig inte, du kommer hitta ett jobb där du kan vara som du är och samtidigt leverera.

    De jobb jag haft hittills som har passat mig (som är mycket som dig) är hemsjukvården. Jag har jobbat på tre olika avdelningar också, det är kul men jag vet att jag inte håller i längden. Jag klarar inte heller av mycket ljud och stimuli och jag fixar inte när det blir för många kockar som ska lägga sig i. Därför vet jag att självständigt arbete är min grej, där jag har kollegor men som har sitt eget arbete/patienter att ta hand om. Jag börjar nu på VC och inom snar framtid ska jag bli DSK och jobba på BVC.

    Men tro mig, det finns sååååå många jobb som du inte ens vet existerar. Som mottagning specifikt för piloter, där dom gör undersökningar/hälsokontroller varje år, försäkringskassan, vissa banker vill ha SSK, vaccinationsmottagningar, du kan jobba som utskrivningssamordnare, koordinator, hittar du ändå inget så kompletera med pedagogik och bli lärare på omvårdnadsprogrammet. Det finns så mycket. Stressiga avdelningar är långt ifrån allt som finns att välja på.

    Sitt lugnt i båten, jag lovar att du kommer hitta något som passar dig <3

  • Fri 8 Jan 2021 15:30
    #6
    +1
    Aamon skrev 2021-01-08 13:08:44 följande:

    Hemsjukvården? Dom har patienter i alla åldrar, inga larm som tjuter och oftast hanterbart tempo, inte jätteoregelbundna arbetstider men ändå tidvis utmanande arbetsuppgifter.


    Hemsjukvården skulle jag då avråda ifrån. Jag har bekanta som jobbar i hemsjukvården och det är hemskt, de är helt slut när de kommer hem efter en dags arbete.

    Svårt sjuka som ska behandlas i hemmet och långt ut på landet, obekväm arbetsmiljö i hemmen, ständigt för få sjuksköterskor, ständiga sparkrav, obekväma arbetstider, hetsiga anhöriga som ständigt tror att deras sjuka anhöriga inte får rätt hjälp, märkliga politiska beslut som inte har någon verklighetsförankring, ständiga chefsbyten eftersom ingen chef orkar med arbetssituationen. Kort sagt kaos, det kanske är olika från kommun till kommun men här är det inte bra alls.
  • Kodia
    Fri 8 Jan 2021 16:32
    #7
    +1

    Kan blodcentralen vara något? Det är ju i och för sig mycket folk i rörelse, men alltid lugn och positiv stämning. (har bara erfarenhet som givare)

  • Fri 8 Jan 2021 19:00
    #8

    Tack alla fina fina människor för era tips och pepp. Känner lite mer hopp nu. <3 

  • Anonym (Ssk)
    Sat 9 Jan 2021 20:03
    #9

    Jag jobbar på vårdcentral. Dagen är indelad i 3-4 olika pass. 1-2 av dem brukar vara telefon, sitter på mitt kontor och ringer patienter som bokat telefontid. Sen kan det vara att ansvara för akuttelefonen, där kan det ringa lite/mycket, eller inget alls. Kommer det någon patient obokad så tar jag hand om den (han vara sårskada eller allergiska utslag tex, kan komma saker som inte är akuta också, då får de gå hem Och boka telefontid). Sen har jag mottagning, kan vara att ta blodtryck, ge injektion, lägga om ett sår, ta stygn osv.

    Varierande och trevligt arbete, där allt är avgränsat. Du har x antal patienter/telefonsamtal per pass, en sak i taget.. :)

  • Sat 9 Jan 2021 21:24
    #10
    Anonym (Lärare) skrev 2021-01-08 12:59:54 följande:

    Skulle skolsköterska kunna funka? Vet inget om vad som krävs för att arbeta som det, men där har de ju sitt eget rum och sköter sig ganska mycket själva. Det är mycket möten med vuxna och barn, men du är själv om din profession. Det kan ju vara både positivt och negativt, beroende på vad som stressar dig.


    Krävs vidareutbildning för det.
Svar på tråden SSK, ge mig råd!