• Anonym (Anony­m)
    Fri 8 Jan 2021 13:36
    696 visningar
    5 svar
    5
    696

    Blöder nästan inte alls

    Hej, jag gjorde en medicinsk abort hemma i onsdags och har knappt blött överhuvudtaget. Läkaren sa (och även online läser man) att man ska blöda mycket samt få många blodklumpar men jag har kanske fått 1-2 och har inte ens blött igenom en hel binda på en dag. Bör jag ta kontakt med abortmottagningen och säga att jag vill bli undersökt? Kan de se såhär tidigt att det varit lyckad? Jag ringde igår och hon på mottagningen sa att jag skulle ha lite is i magen för blödningen kan komma igång efter 2-3 dagar men det känns inte som att det kommer göra det. Har någon erfarenhet av detta? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Blöder nästan inte alls
  • Anonym (Kvinn­a26)
    Fri 8 Jan 2021 15:51
    #1

    Tkr det låter konstigt att de säger att du ska ha is i magen och vänta några dagar? Vilka tabletter är det du har fått? Jag gjorde en medicinsk abort i somras men var förmodligen senare gången än du eftersom jag fick göra det inne på sjukhuset. Då sa dom iaf att det skulle komma igång efter ca 3 timmar, annars fick man 2 tabletter till. Nu misslyckades ju allt dethär och jag låg inne i ca 1 vecka eftersom min kropp inte reagerade på tabletterna och det slutade med kirurgisk abort. Men jag vet inte om man får samma tabletter om man gör den hemma?

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Fri 8 Jan 2021 19:19
    #2

    Det var Cytotec jag fick. Hon sa att jag skulle ta 4 i slidan och om blödningen inte kommer igång efter 3 timmar ska jag ta 2 till, vilket jag gjorde då den inte kom igång alls. Tycker också det är konstigt att jag ska vänta då det kan lätt bli infektion om saker finns kvar. I tisdags sa hon att jag var 6+5 och tog då tablett för att avsluta graviditeten på mottagningen sedan gjorde jag abort hemma dagen efter.

    Jag vet dock inte om jag ska vänta tills måndag för att ringa eller åka in till gynakuten imorgon för att vara säker

  • Anonym (Sames­ame)
    Fri 8 Jan 2021 23:04
    #3

    Gjorde abort för två år sen 6+5. Var precis samma för mig, blödde inte alls mycket och var bara en klump som åkte ur när jag satt på toan. Vet inte om det har med saken att göra men har väldigt sparsam mens överlag, blöder ca 1,5 dag bara.

    Tog ett negativt grav test någon vecka senare.

    DOCK så har jag nu försökt bli gravid i typ ett år utan att lyckas (med samma kille).

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 9 Jan 2021 01:05
    #4
    Anonym (Samesame) skrev 2021-01-08 23:04:13 följande:

    Gjorde abort för två år sen 6+5. Var precis samma för mig, blödde inte alls mycket och var bara en klump som åkte ur när jag satt på toan. Vet inte om det har med saken att göra men har väldigt sparsam mens överlag, blöder ca 1,5 dag bara.

    Tog ett negativt grav test någon vecka senare.

    DOCK så har jag nu försökt bli gravid i typ ett år utan att lyckas (med samma kille).


    Fick du bekräftat att allt kommit ut? Det är mest det jag är rädd för. Att något ska finnas kvar eller att jag återstår som gravid och jag skulle ta graviditetstest den 28de för att se om det funkat. Men vill inte bli för långt gången om jag skulle fortfarande vara gravid samt att jag börjar universitet igen om en vecka, så mycket stress och ångest.

    Det hjälper ändå att höra att det gick bra för dig och att du var i samma situation som mig. :)

    Var hos gynakuten idag men de ville inte undersöka mig utan bara ta blodprov och det skulle ta några timmar då de hade fullt upp. Ringer min mottagning på måndag och frågar om man kan boka en undersökning annars är det väl bara att avvakta egentligen.
  • Anonym (Kvinn­a26)
    Sat 9 Jan 2021 07:03
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-08 19:19:25 följande:

    Det var Cytotec jag fick. Hon sa att jag skulle ta 4 i slidan och om blödningen inte kommer igång efter 3 timmar ska jag ta 2 till, vilket jag gjorde då den inte kom igång alls. Tycker också det är konstigt att jag ska vänta då det kan lätt bli infektion om saker finns kvar. I tisdags sa hon att jag var 6+5 och tog då tablett för att avsluta graviditeten på mottagningen sedan gjorde jag abort hemma dagen efter.

    Jag vet dock inte om jag ska vänta tills måndag för att ringa eller åka in till gynakuten imorgon för att vara säker


    Okej då var det samma tabletter som jag fick, jag var ju dock i v.14 så det var ju mkt senare och då kanske det ska blöda mer? Eftersom allt blev så dramatiskt för mig. Som sagt vet jag inte hur en tidigare abort funkar då jag bara gjort denna och en annan för ca 10 år sen men det var en skrapning. Aldrig hört talas om ngn som råkade ut för det som jag gjorde och det verkade inte läkarna ha gjort heller då dom inte heller visste vad dom skulle göra och ville ju egentligen inte skrapa eftersom det var så pass sent. Men den andra som kommenterade verkade det ju ha gått bra för så du ska nog inte oroa dig:)
Svar på tråden Blöder nästan inte alls