• Anonym (Stjärnan)

Är Ture ett konstigt namn?

Väntar en son och jag vill han ska heta Ture. Min sambo påstår det är ett konstigt namn på en bäbis. Jag vet flera barn med det namnet och håller inte med. Vad anser ni ; Är Ture ett konstigt namn på en nyfödd?

• Svar på tråden Är Ture ett konstigt namn?
  • Anonym (Alla är vi barn i början)

Alla är bebisar i början. Alla som hetat Ture har varit nyfödda. Jag har aldrig förstått den typen av påståenden, ?namnet passar inte på en bebis, barn, tonåring, vuxen?. Är det en ursäkt för att han faktiskt inte tycker så mycket om namnet?

Ture är ett normalt namn. Precis som så många andra namn. På alla olika åldersgrupper.

• Anonym (Obv)

Det är ett gammalt namn. Jobbar som ssk och många äldre män heter Ture.

• Alessia

Ture är ett namn som verkar komma tillbaka. Har nyligen sett ett par Ture i lokaltidningens "välkommen till världen"- bilder på bebisar och deras familjer. 
    Nej, jag finner inget konstigt med det namnet. Kevin, Melvyn och Elton är konstiga för mig...
    Träffade för någon dag sedan en ung man på ca tre år som hette Yngve. Trevligt namn det också

• Anonym (Obv)

Han kommer bli kallad Ture Sventon hela sitt liv. Just saying

• Anonym (Rebecca)

Har då sett minst tre trådar om namnet Ture på sistone så antingen är det du som startat alla, eller så är Ture ett rätt populärt namn.

• Anonym (Bra)
    Anonym (Rebecca) skrev 2021-01-09 01:18:42 följande:

Har då sett minst tre trådar om namnet Ture på sistone så antingen är det du som startat alla, eller så är Ture ett rätt populärt namn.

Jag tycker om det. Sjysst, starkt, klassiskt, enkelt och icke-knepigt namn. Typ i Karl-klass, nästan. Omvärlden kan tänkas tycka att det framstår som gammalmodigt och referera till Sventon (som om det vore dåligt ...?), men jag hade lätt kunnat ha en grabb som hette Ture.
  • Panduro
    Anonym (Obv) skrev 2021-01-08 23:21:37 följande:

Han kommer bli kallad Ture Sventon hela sitt liv. Just saying

Tror du att ungarna som föds 2021 kommer att ha koll på Ture Sventon?
  • Anonym (eee)
    Anonym (Stjärnan) skrev 2021-01-08 22:09:24 följande:

Väntar en son och jag vill han ska heta Ture. Min sambo påstår det är ett konstigt namn på en bäbis. Jag vet flera barn med det namnet och håller inte med. Vad anser ni ; Är Ture ett konstigt namn på en nyfödd?

Inte konstigt men ganska så ovanligt är det väl. Jag känner en som är ca 20 som heter det och jag har tyckt det varit rätt så ovanligt (vill inte riktigt kalla det konstigt) hela tiden. Jag hajar liksom till varje gång hans mamma nämner honom vid namn. 

Han har inte blivit kallad Ture SventonDrömmer
  • Anonym (Nja...)

Inte konstigt, men inte fint heller. Tänker bara på gamla gubbar när jag hör det. Men det finns ju värre namn. 

• Elin P

Inte alls konstigt. Jag har två kollegor vars små söner heter Ture. Det är fint tycker jag. Är ju ett gammalt namn som kommer tillbaka.

• Anonym (Obv)
    Panduro skrev 2021-01-09 07:56:14 följande:

Tror du att ungarna som föds 2021 kommer att ha koll på Ture Sventon?

Givetvis. Det gjorde en ny tolkning på serien 2019.
  • Anonym (Hej)

Vem fan vill döpa sitt barn till Ture?

• Anonym (Naj)

Har en 5åring som heter Ture.

• Anonym (Skumm)

Ja. För 100 år sen var det nog ok. Nu låter det bara fånigt.

• Anonym (Jo)

Nej, det tycker jag inte.

• Anonym (Alla är vi barn i början)

Jag hade en klasskompis i gymnasiet som hette Tore. Ture och Tore är lite samma sak som Tuva och Tova. Får du fyrlingar så är det bara att satsa på alla fyra namnen!

Svar på tråden Är Ture ett konstigt namn?