• Anonym (Jag)

Vad kan jag jobba med?

Jag är 30 år, har på grund av psykiska problem aldrig haft ett jobb. Min enda erfarenhet är några veckors praktik på förskola (som inte passade min stresskänslighet alls).

1. Jag vill hitta något jag kan göra hemifrån.

2. Det måste vara så pass "kravlöst" att jag kan ha dåliga dagar utan att någon är på mig om det.

3. Helst ska kontakt ske via text, inte telefonsamtal.

4. Det får inte kräva någon utbildning då jag inte ens gått ut gymnasiet.

5. Flexibla tider som jag kan styra mycket över själv.

6. Det behöver inte dra in någon större summa, jag vill bara komma igång och känna att jag inte är helt hopplös.

7. Har inte utrymme för att ha lager av varor etc.

Det är vad jag kunde komma på.

• Svar på tråden Vad kan jag jobba med?
  • Anonym (Ej jobb)

Jag tror tyvärr inte det finns särskilt många såna jobb. Skulle väl vara typ översättare men då måste man ju vara riktigt bra och stress antar jag det kan finnas iom deadlines. Telefonsamtal kommer man nog aldrig undan eftersom av nån konstig anledning vill folk alltid kommunicera så. Kanske är dom äldre generationerna, och att det kommer ändras i framtiden när yngre generationer tar över som förstår att det enklaste och smartaste alltid är att ta saker över text.

Sen tror jag det är många som vill ha såna jobb, även utan psykisk ohälsa.

• Anonym (.........)

Jättesvårt.

Du får kanske bli bloggare och hoppas på att det ger intäkter. Börja skriva böcker? Noveller? Kom på något eget? Sticka, sy, måla- har du någon talang?

Blir nog svårt att finna en sådan tjänst annars som du beskriver. Men vem vet.

• Anonym (St)

Jag tror tyvärr inte det finns såna jobb som du beskriver. Det låter mer som någon form av daglig verksamhet. Alla jobb är idag, mer eller mindre, resultatstyrda t ex.

• Anonym (.........)
    Anonym (.........) skrev 2021-01-09 10:06:13 följande:

Jättesvårt.

Du får kanske bli bloggare och hoppas på att det ger intäkter. Börja skriva böcker? Noveller? Kom på något eget? Sticka, sy, måla- har du någon talang?

Blir nog svårt att finna en sådan tjänst annars som du beskriver. Men vem vet.

Ja menar såklart att du kanske kan tjäna pengar på dina talanger.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-09 09:51:40 följande:

Jag är 30 år, har på grund av psykiska problem aldrig haft ett jobb. Min enda erfarenhet är några veckors praktik på förskola (som inte passade min stresskänslighet alls).

1. Jag vill hitta något jag kan göra hemifrån.

2. Det måste vara så pass "kravlöst" att jag kan ha dåliga dagar utan att någon är på mig om det.

3. Helst ska kontakt ske via text, inte telefonsamtal.

4. Det får inte kräva någon utbildning då jag inte ens gått ut gymnasiet.

5. Flexibla tider som jag kan styra mycket över själv.

6. Det behöver inte dra in någon större summa, jag vill bara komma igång och känna att jag inte är helt hopplös.

7. Har inte utrymme för att ha lager av varor etc.

Det är vad jag kunde komma på.

Ett kravlöst jobb som går att sköta hemifrån när man känner för det, utan utbildning och utan verbal kommunikation. Det gödslas inte med såna jobb direkt. Chattvärdinna är väl det första jag tänker på. Följer tråden för bra tips.
  • Anonym (Ej jobb)
    Anonym (.........) skrev 2021-01-09 10:06:54 följande:

Ja menar såklart att du kanske kan tjäna pengar på dina talanger.

Tyvärr extremt svårt. Jag är en driven hantverkare med utbildning inom tex marknadsföring och design, kan dra in 2000 en månad om jag jobbar svinhårt, men inget som går att leva på tyvärr. :( Man ska ha nåt helt sjuk unikt eftersom allt redan finns och folk hellre köper billigt från eBay.
  • Anonym (I)

Anställning på Hunddagis. Då behöver man inte jobba så mkt med andra utan sköter sina promenader. 

• Anonym (I)

Sen finns det i vissa fall anpassade anställningar, där du kan få jobba på en vanlig arbetsplats under särskilda villkor. Men jag vet inte om man behöver ha tex autism diagnos för detta, eller om stresskänslighet räcker. 

• Anonym (I)
    Anonym (I) skrev 2021-01-09 10:26:18 följande:

Anställning på Hunddagis. Då behöver man inte jobba så mkt med andra utan sköter sina promenader. 

Detta är även bra att satsa på nu, då det förväntas bli överflöd på hundar efter virus et. Då folk skaffat hund när de jobbat hemma och ej kommer ha den möjligheten framöver. 

Har själv jobbat på hunddagis och det var ett mkt självständigt arbete. Visst, man har promenad tider att följa, men allt man gör är att promenera. Vilket är avstressande i sig. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (I) skrev 2021-01-09 10:36:30 följande:

Detta är även bra att satsa på nu, då det förväntas bli överflöd på hundar efter virus et. Då folk skaffat hund när de jobbat hemma och ej kommer ha den möjligheten framöver. 

Har själv jobbat på hunddagis och det var ett mkt självständigt arbete. Visst, man har promenad tider att följa, men allt man gör är att promenera. Vilket är avstressande i sig. 

Det hade varit jättekul tror jag, men två saker, jag behöver jobba hemifrån och jag har barn som är allergisk mot hund.

Förstår att det är svårt att komma på något. Jag behöver som sagt inte tjäna så mycket på det, utan det är mer för att jag känner att jag behöver göra något som är utanför att sköta hem och familj.

Jag älskar att skriva och har i perioder satsat mycket på det, men det blir FÖR beroende på eget driv när det inte finns någon som checkar av hur det går. Då räcker det med att jag hamnar i en svacka så kan det ta månader innan jag lyckas hitta motivationen igen.
Svar på tråden Vad kan jag jobba med?