• ElissaLevin

    Hjälp! Min 1,5 åring slåss !!

    Hej. Som rubriken lyder så behöver jag hjälp med hur jag ska gå till väga när min son slåss. När han är arg eller irriterad kan han slå till oss. Igår slog han sin farfar i ansiktet och jag skämdes enormt mycket !! Jag förstår inte vart han fått det ifrån ? Han har inte börjat på förskolan än så det är inte därifrån heller. Vad ska man göra i en sån situation? De hjälper inte med att vi höjt rösten och säger nej till han. Han brukar aldrig röra andra barn eller andra vuxna men igår när han slog till din farfar så blev ja orolig. Varför slåss dom !??? Hur ska jag göra så han fattar att man inte får slåss. Svårt att förklara det för en 1,5 åring. Ber till Gudarna att han inte börjar slå andra barn eller pedagoger när han börjar på förskolan.

  • Svar på tråden Hjälp! Min 1,5 åring slåss !!
  • lövet2

    Han är 1 år. När han blir arg kan han inte säga "Nu är jag jättearg för att ...". Det en arg eller frustrerad 1-åring gör i stället är att slå, bita, putta, stampa med fötterna eller kanske gallskrika. Vad ska ett stackars barn annars göra när han blir arg? Det är fullt normalt och något de flesta barn gör, utom de riktigt ängsliga barnen som är rädda för allt - även sina egna känslor.

    Ni måste vara beredda på att när han blir upprörd, då gör han något. Kastar sig omkull, slår någon eller något eller vad han nu kan hitta på. Var beredda och uppmärksamma! Slår han, så fånga bara hans arm i luften så han hindras. Skriker han, så håll för era öron. Kastar han sig, så se till att han inte skadar sig. Svårare än så är det inte. Han kommer att lära sig prata och uttrycka sin ilska på det sättet. Han kommer att lära sig att man inte får slåss, men det blir när han blir äldre. Just nu är han för liten och kan inte hejda sig även om han fattar att ni blir arga.

    Jag har aldrig sagt nej till mina barn före 2 års ålder. Aldrig höjt rösten. Jag har bara sett till att hindra dem från att skada sig själva eller andra. Många tycker det är jättekonstigt, men faktum är att de alla lärt sig uppförande i precis samma ålder som alla andra.

  • coccineus86

    Jag tror att det säkert kommer att bli bättre när han börjar på förskolan. Där kommer han att se hur andra barn interagerar och pedagogerna som jobbar där har säkert erfarenhet av liknande. Men jag förstår att det är skitjobbigt <3 Han är som sagt jätteliten och han vet inte hur man uttrycker sig än! 

  • Meloon

    Jag hade inte heller varit orolig. Ni behöver inte göra en stor grej av det i hans ålder, mer än att säga att man inte får göra så. Förstår att det är pinsamt, men det är det ofta med barn i äldres sällskap. Förr var det så viktigt att visa andra att man röt ifrån och uppfostrade sitt barn till en duktig pojke. Sen om det där rytandet hjälpte eller inte var mindre viktigt.

Svar på tråden Hjälp! Min 1,5 åring slåss !!