• Lulamon

    ÄL antal dagar innan mens

    Hej,

    Jag har PCOS och försöker bli gravid. Har försökt 10 månader nu varav 3 månader med behandling som jag nu slutat med.

    Jag har en oregelbunden cykel som jag försöker förstå mig på. Förra månaden var jag på ultraljud den 17 december och då hade vi missat min ägglossning.

    Sedan fick jag min mena den 7 januari.

    Hur kan det då stämma att man har ägglossning 14 dgr innan mens? Jag fick ju min mens minst 21 dagar efter ägglossnings.

  • Svar på tråden ÄL antal dagar innan mens
  • Anonym (F)

    Därför att det inte är en exakt vetenskap. Alla har verkligen inte ÄL fjorton dagar före mens. Jag som har en hyfsat regelbunden cykel och normal längd på den har haft ÄL redan efter en vecka vissa gånger, men ändå har mensen kommit när den ska och alltså inte två veckor efter ÄL.

    Mitt bästa råd är att du köper in en termometer som visar två siffror efter kommatecknet och börjar läsa på om hur man tempar, det är väldigt lätt. Det är tyvärr lätt att missa ÄL då eftersom temperaturen stiger först efter att ägget släppt men då ser du iaf väldigt tydligt att du ens haft någon och precis när den var!

  • Jag är bara jag

    Så lång lutealfas har ingen. Så antingen hade du ingen äl, senare äl eller var gravid och mensen var ett jättetidigt m.f. Normal fas är 10- kanske som max 17 dagar. De flesta ligger nog på 12-15 dagar. Lutealfasen brukar dock vara konstant för en och samma kvinna. 

  • Lulamon

    Tack för bra svar. Om man utgår från att läkaren hade rätt - att jag hade haft ägglossnings så menar du att det var ett missfall? Mensen kan helt enkelt inte bara vara ?sen??

  • Jag är bara jag
    Lulamon skrev 2021-01-10 21:26:22 följande:
    Tack för bra svar. Om man utgår från att läkaren hade rätt - att jag hade haft ägglossnings så menar du att det var ett missfall? Mensen kan helt enkelt inte bara vara sen?
    Nej, har man haft äl och inte blivit gravid så får man mens när man ska. Sen mens är egentligen ingen bra definition. Senare äl än vanligt= senare mens än vanligt, men inte sen mens för den kommer ju när den ska. Vad grundade han sitt påstående på? VUL bör ju ske så tidigt att man inte kan missa äl. Sen borde äl bekräftas med progesteronprov.
  • Lulamon

    Jag var där cykeldag 14 (sent men får aldrig tid i tid så att säga) och då sa han att jag haft äl för att jag hade för många och stora ägg. Jag hade mens 4-7 december, var hos läkaren 17 december och fick blödningar igen 7 januari. Jag hade definitivt inte äl efter 17 december men då kan jag definitivt inte haft den tidigare heller om det skulle vara mens 7 januari.

    Mina bröst ömmar alltid innan mens och detta va första gången jag inte hade sådana symptom utan blödningarna kom bara den 7 januari. Om det nu är värt att nämna.

    Blir tokig ????

  • Jag är bara jag

    Men alltså, det var bland det märkligaste uttalandet jag läst av en gynläkare. Äggen syns ju inte öht på VUL så beskriva dom som stora går ju inte. Många äggblåsor är ju typiskt för PCO:are. Stora äggblåsor har man strax före äl. De släpper ägg vid minst 20 mm och ibland uppåt 30 mm. Så vad han egentligen menade vette fåglarna. Det går i vart fall inte ihop med så tidig äl och mens så sent. Jag tror tyvärr inte du hade äl, men du borde tatt progesteronprov som sagt. Enda som bekräftar äl i efterhand. 

  • Lulamon

    Det va nog mitt uttalande som va märkligt hehe. Jag menade äggblåsorna. Han kunde utifrån äggblåsorna se att jag haft äl. Får prata med honom.. men tack!

Svar på tråden ÄL antal dagar innan mens