• Anonym (Va......???)

Vikariebanken spärr???

Jag är med i vikariebanken snart 1 år.

Tror jag skrevs in i februari, mars förra året.

Förra året på sommaren sommarjobbade jag på samma boende.

Har jobbat en del men i september hade jag en inbokad dag men jag sjukade mig dagen innan då jag hade feber och förkyld.

I september la jag in mig tillgänglig hela julen.

I oktober blev jag inbokad att jobba julen i december. Perfekt tänkte jag

I november var jag med i bilolycka och skadade ryggen, så jobbade inget alls på 1 månad och la mig inte ens tillgänglig. Sen kom 24e och jag skulle jobba. Min rygg hade blivit lite lite bättre så jag tänkte jag klarar jobba.

Jag jobbade och sen kom hem och hade lite mer ont än vanligt.

Dagen efter vaknar jag 4.30 på morgonen av kraftiga smärtor och kunde inte ta mig upp ur sängen. Jag tänkte för mig själv att jag för allt i världen inte kommer klara av att jobba. Så jag ringer in och säger jag rtvärr inte kan jobba idag och förklarat även att jag har skadat ryggen förra månaden och trodde jag skulle klara jobba men det blev värre efter 1 dags jobb och därför inte kan jobba och avbokade mig hela jul-helgen.

Inget mer med det.

Nu skulle jag lägga in mig tillgänglig slutet av januari och februari men det att från 1 februari och framåt är det massa streck och när jag trycker på info så står det spärr?

Blir man spärrad för att man sjukat sig när man lagt sig tillgänglig??? :( det är ju inte rättvist!!

Jag brukar lägga mig tillgänglig 1 månad framåt och vad som kan ju hända. Kan förstå om man lagt sig tillgänglig 2 dagar innan och sen samma dag sjukat sig.

Varför kan jag inte lägga in mig tillgänglig? Snälla någon som vet

• Svar på tråden Vikariebanken spärr???
  • EpicF

Bästa svaret får du när du ringer till dem som har hand om vikariebanken då alla kommuner har olika regler för det.

Jag vet att i min kommun blir man inte spärrad om man sjukare sig för ofta på bokade pass. Döremor händer det för ofta så bokas man helt enkelt inte in även om man står tillgänglig.

• Anonym (Florence)

Olika kommuner har säkert olika system på sina vikariebanker så det kan vara bra om du berättar i vilken kommun det gäller (om du känner dig bekväm med det, förstår om du inte vill det om du bor i en mycket liten kommun).

Om vi repeterar lite då:
    du hade en sjukdag i september, men arbetade du sedan mellan september och fram till bilolyckan i november?

Var julhelgen det första du skulle försöka jobba överhuvudtaget efter bilolyckan? Det var ju i så fall väldigt olyckligt att du inte kunde testa något enstaka pass/ enstaka dag innan du skulle gå på hela julhelgen. Förstår att det blev väldigt väldigt krångligt och besvärligt för boendet och den kvarvarande personalen.

Kan de ha tolkat det som om att du faktiskt inte kan arbeta pg ryggen och olyckan och därför spärrat dig i systemet, för att de trott att du inte skulle göra det själv/glömt det?

Går du på någon rehabilitering för ryggen?

• Anonym (Va......???)

Jobbar i Malmö. Skåne.

Jobbade september 2 dagar och 1 pass var jag sjuk.

Oktober jobbade jag 2 dagar början på månaden.

November jobbade jag 2e och 3e och sen inte förrän julen i december. Så har alltså jobbat varje månad.

Och ja julen var det första jag skulle jobba efter olyckan.

Jag går hos kiropraktor och det känns redan bättre eller ja mycket bättre.

Men brukar man inte få varning innan man blir spärrad? :(

Förstår inget.... har inte satt mig tillgänglig och sen struntat i att acceptera bokningen eller struntat i att dyka upp på jobb. Har alltid jobbat förutom september när jag vaknade en dag och kände mig febrig och förkyld och skulle jobba dagen efter så jag sjukade mig redan dagen innan så dem kunde hinna hitta en annan. Och sen 25e julen när jag vaknade och inte kunde ta mig upp :/

• Tow2Mater

Förstår jag rätt att du av fem uppsatta pass sjukat dig två, varav ett av dem var storhelgen? Det är ju mycket och säkert irriterande för dem som behöver vikarie.

• Anonym (Va......???)

På snart 1 år och utöver sommaren så har jag jobbat 23 pass och av dessa sjukat mig 2 ggr. Tycker inte det är mycket på 1 år..??

• Anonym (Myran)

Hur länge har du skrivit kontrakt på att vara i vikariepoolen. Du brukar ju bara skriva kontrakt på 1år i taget (iallafall här) och att du inte kan lägga in dig då dit kontrakt går ut? Kan ju då också vara så att de inte tänkt att förförlänga kontraktet pga att du jobbar för lite varje månad och de tänker att det ska ge platsen till någon annan som är beredd att jobba mera. De brukar ha ett visst antal platser i vikariepoolen och då vill de ju ha personer som lägger sig mer tillgängligt. I våran kommun finns det att för att ingå i vikariepoolen ska du lägga dig tillgänglig i genomsnitt 2 pass i veckan för att få vara kvar.

Svar på tråden Vikariebanken spärr???