• Sun 10 Jan 2021 23:06
    1806 visningar
    40 svar
    40
    1806

    Oromantiskt med avtal

    Hej! Jag och min man har varit gifta i 7 år och nu har han kommit med idén om att skriva äktenskapsförord. Han har en hel del kapital på börsen och jag ärvde ett litet sommarhus (värderat kanske 200 tusen) när min mamma gick bort. Men annars har vi gemensam ekonomi i stort sett.
    Jag tycker bara att det känns lite olustigt/oromantiskt att skriva ett äktenskapsförord. Och jag har svårt att se att vi skulle börja bråka om pengar om vi nångång väljer att gå isär. Vi har aldrig bråkat om pengar i vår relation tidigare. Undrar också om det ens är värt att skriva avtal när vi gifte oss för 7 år sen? 


    Har ni skrivit äktenskapsförord och i sånt fall varför?


  • Svar på tråden Oromantiskt med avtal
  • ToniEr­dmann
    Sun 10 Jan 2021 23:11
    #1
    +2

    Han vill säkra sina tillgångar för att kunna känna sig trygg om något oförutsett inträffar.

  • Sun 10 Jan 2021 23:23
    #2

    Du har ingen skyldighet att skriva på

  • KittyK­80
    Sun 10 Jan 2021 23:24
    #3
    +1

    Ni har aldrig bråkat om ekonomi i er relation men det säger ju absolut inget om hur det blir om relationen tar slut och känslor såras. Det är ju inte direkt ovanligt att folk blir osams om pengar när relationen spricker. Varför har frågan kommit upp sju år in i äktenskapet?

  • Sun 10 Jan 2021 23:38
    #4

    Jag har äktenskapsförord på min att göra lista. Men jag är för lat så det har inte blivit av trots att vi är överens om att ha ett.

  • Mon 11 Jan 2021 00:19
    #5
    +2

    äktenskapsförord är en bra sak om du inte vill riskera förlora sommarhuset. Börskaptital kan foörsvinna lika fort som det växt, och du kan bli tvungen att sälja sommarhuset för att lösa ut honom.

  • Mon 11 Jan 2021 08:12
    #6
    -2

    Jag och min man skrev äktenskapsförord i somras. Vi gifte oss för tre år sen, men nu i somras tog vi äntligen tag i det. Vi använde oss av www.signat.se och vi fick jätteproffsig hjälp av en jurist. För oss var det självklart att skriva ett äktenskapsförord då vi båda har erfarenheter av dåliga skilsmässor från förr. Man vill ju gärna tro att man inte ska bråka om pengar men tyvärr är det ju ganska vanligt. Jag tycker att ni ska sätta er ner och läsa på tillsammans så att ni båda är insatta i vad det är som gäller. Och att ni pratar om varför det känns olustigt för dig. Lycka till! 

  • Mon 11 Jan 2021 08:19
    #7
    +1

    Skulle det hända något tråkigt så är det väldigt bra att ha äktenskapsförorden. Jag har några vänner som råkat riktigt illa ut vid skilsmässa. Dom trodde aldrig det skulle bli bråk om ekonomin...,,

  • Mon 11 Jan 2021 08:38
    #8
    +1

    Oromantiskt? När blev ekonomi romantiskt? Var realistisk och skydda ditt sommarhus istället för att sträva efter romantik. Så slipper du sälja stället om ni går isär.

  • Mon 11 Jan 2021 12:37
    #9
    Pinotage skrev 2021-01-11 08:19:25 följande:

    Skulle det hända något tråkigt så är det väldigt bra att ha äktenskapsförorden. Jag har några vänner som råkat riktigt illa ut vid skilsmässa. Dom trodde aldrig det skulle bli bråk om ekonomin...,,


    Vad menar du med råkat riktigt illa ut? Om du vill berätta om någon av dina vänners olika situationer!
  • Mon 11 Jan 2021 12:48
    #10
    +3
    amabilisa skrev 2021-01-11 12:37:04 följande:
    Vad menar du med råkat riktigt illa ut? Om du vill berätta om någon av dina vänners olika situationer!
    Vill inte avslöja alltför mycket detaljer, världen är lite för liten - men det kan ju bli så att den ena parten flyttade in på familjegården som gått i arv utan att betala något alls och vid skiljsmässa kräver att gården ska säljas så denna för ut halva värdet.
Svar på tråden Oromantiskt med avtal