• amabilisa

Oromantiskt med avtal

Hej! Jag och min man har varit gifta i 7 år och nu har han kommit med idén om att skriva äktenskapsförord. Han har en hel del kapital på börsen och jag ärvde ett litet sommarhus (värderat kanske 200 tusen) när min mamma gick bort. Men annars har vi gemensam ekonomi i stort sett.
    Jag tycker bara att det känns lite olustigt/oromantiskt att skriva ett äktenskapsförord. Och jag har svårt att se att vi skulle börja bråka om pengar om vi nångång väljer att gå isär. Vi har aldrig bråkat om pengar i vår relation tidigare. Undrar också om det ens är värt att skriva avtal när vi gifte oss för 7 år sen? 

Har ni skrivit äktenskapsförord och i sånt fall varför?

• Svar på tråden Oromantiskt med avtal
  • Skogshuggaren

Jo, vi har äktenskapsförord. Men det skrev vi innan vi gifte oss. Anledningen är samma som i ert fall, den ena av oss har en stor aktieportfölj och är delägare i ett fritidshus. De andra delägarna i huset har gjort likadant när de har gift sig.

• Mandelskorpan
    Pinotage skrev 2021-01-11 12:48:07 följande:

Vill inte avslöja alltför mycket detaljer, världen är lite för liten - men det kan ju bli så att den ena parten flyttade in på familjegården som gått i arv utan att betala något alls och vid skiljsmässa kräver att gården ska säljas så denna för ut halva värdet.

Det har varit en tråd här på forumet där en liknande situation beskrevs. Mannen och hans nya flamma ville flytta in och ta över kvinnans släktgård vid skilsmässan då hon inte hade råd att lösa ut honom. Det ordnade sig då någon släkting till kvinnan klev in med pengar, eller om det var som borgenär kanske. Minns inte. Men kvinnan fick behålla släktgården.
  • Kodia

Vilken tur att du, som ny medlem, snabbt kunde få tips om ett (nystartat) företag som kan hjälpa dig av en annan ny medlem! Dessutom har ni båda samma typsnitt som jag aldrig sett här förut.

• Kjell2
    amabilisa skrev 2021-01-10 23:06:29 följande:

Hej! Jag och min man har varit gifta i 7 år och nu har han kommit med idén om att skriva äktenskapsförord. Han har en hel del kapital på börsen och jag ärvde ett litet sommarhus (värderat kanske 200 tusen) när min mamma gick bort. Men annars har vi gemensam ekonomi i stort sett.
    Jag tycker bara att det känns lite olustigt/oromantiskt att skriva ett äktenskapsförord. Och jag har svårt att se att vi skulle börja bråka om pengar om vi nångång väljer att gå isär. Vi har aldrig bråkat om pengar i vår relation tidigare. Undrar också om det ens är värt att skriva avtal när vi gifte oss för 7 år sen? 

Tycker ni ska diskutera hur ni vill att de ska bli utifrån tre fall
    du dör
    han dör 
    ni separerar

Via ett äktenskapsord kan man reglera så att det blir som man vill. Jättebra att göra det nu när ni är sams. En jobbig skilsmässa har en förmåga att ta fram det sämsta ur parterna.

Ha ni barn, eller framförallt, särkullsbarn bör ni tänka till rejält. Ett dödsfall kan ställa till mycket.

Fundera också på att komplettera med testamente.
  • Mandelskorpan
    Mandelskorpan skrev 2021-01-11 13:41:32 följande:

Det har varit en tråd här på forumet där en liknande situation beskrevs. Mannen och hans nya flamma ville flytta in och ta över kvinnans släktgård vid skilsmässan då hon inte hade råd att lösa ut honom. Det ordnade sig då någon släkting till kvinnan klev in med pengar, eller om det var som borgenär kanske. Minns inte. Men kvinnan fick behålla släktgården.

www.familjeliv.se/forum/thread/80604546-kan-han-och-alskarinnan-ta-over-exfruns-foraldragard-hjalp
  • Noname00

Om ni aldrig bårkat om pengar varför vill du då inte skriva på?
    Gör er själva en tjänst och  gör upp innan hur ni ska göra om ni går isår.

Vill du själv inte ha kvar ditt arv?

• Magical
    amabilisa skrev 2021-01-10 23:06:29 följande:

Det är väl lika bra att ha saker på papper? Om det inte är några problem mellan er, varför skulle det då vara problem att komma överens om vad som ska stå i dessa papper? 

Oromantiskt spelar väl ingen roll? Ni skriver väl att sommarhuset är ditt (om ni väljer så) och hans kapital på börsen är hans (om ni väljer så). Ni kanske ha andra fastigheter som är värda att skriva om. Vad händer tex med er bostad om en av er skulle dö? Såna saker. 
  • Elin2014

Det är bättre att gå igenom allting och skriva ett avtal nu, när ni inte är osams, än om några år när ni kanske är det.

Men, kom ihåg att utgångspunkten är att ni som gifta ska dela 50-50 på allting. Ingen av er bör därför skriva på ett äktenskapsförord som är ofördelaktigt för er. Om motiveringen till det här är att han har kommit på att han har en massa pengar som han kan behöva dela med dig om du dumpar honom, så är det nog snarare en parterapeut ni ska gå till.

Ni har ju gift er en gång av en anledning och levt tillsammans en lång tid. Utan äktenskapsförord delas alla tillgångar lika mellan er, du kan ju fråga honom om har har någonting emot det. 

Kolla dessutom upp om du har ärvt sommarhuset som enskild egendom, för i så fall ingår inte det i er gemensamma egendom, då är det bara ditt.

• Noname00
    Elin2014 skrev 2021-01-21 16:06:38 följande:

Det är bättre att gå igenom allting och skriva ett avtal nu, när ni inte är osams, än om några år när ni kanske är det.

Men, kom ihåg att utgångspunkten är att ni som gifta ska dela 50-50 på allting. Ingen av er bör därför skriva på ett äktenskapsförord som är ofördelaktigt för er. Om motiveringen till det här är att han har kommit på att han har en massa pengar som han kan behöva dela med dig om du dumpar honom, så är det nog snarare en parterapeut ni ska gå till.

Ni har ju gift er en gång av en anledning och levt tillsammans en lång tid. Utan äktenskapsförord delas alla tillgångar lika mellan er, du kan ju fråga honom om har har någonting emot det. 

Kolla dessutom upp om du har ärvt sommarhuset som enskild egendom, för i så fall ingår inte det i er gemensamma egendom, då är det bara ditt.

Vad är det för avtal som ska skrivas menar du om utgångespunkten är 50-50 ett sådant avtal finns ju redan?

Varför ska utgångspuntken alltid vara 50/50 då finns ju inte möjligheten att skriva bort egendom?
Svar på tråden Oromantiskt med avtal