• LaFontaine

    Hårspännen som sitter kvar?

    Sambon lekte hemmafrisör igår och lyckades kapa någon form av gardinlugg på 4-åringen. Den hänger så klart ner i ögonen. Tyvärr är håret väldigt glatt, så spännen och annat ramlar ner på en gång, med hår i ögonen som följd.

    Vad finns det för fantastiska spännen, eller lika fantastiska hårband som går att ha under mössa. Och som sitter som berget. Hon vill absolut inte ha lugg, så vi har några månader med utväxt att spänna upp håret på.

    Barnet är förvisso 4, men har tjockare hår än många vuxna, så barnspännen fungerar inte.

  • Svar på tråden Hårspännen som sitter kvar?
  • nnnnnnnn

    Tyvärr svårt, men det finns ett superknep:
    En liten sprayning med torrschampo (superkort "puff" räcker) = håret blir trögt och går att sätta upp enkelt. Det håller hela dagen. Dessutom blir det inte svårare att tvätta ur, såsom det blir om du använder hårspray eller vax.

    Det finns olika varianter på torrschampo, det jag gillar bäst är Lernberger Stafsinger men läs gärna lite tester och liknande, det viktiga i ert fall är att torrschampot ger volym och "torr känsla". Om testet visar att torrschampot ger glans och mjukhet så väljer ni en annan sort!

  • LaFontaine
    nnnnnnnn skrev 2021-01-11 10:12:40 följande:

    Tyvärr svårt, men det finns ett superknep:

    En liten sprayning med torrschampo (superkort "puff" räcker) = håret blir trögt och går att sätta upp enkelt. Det håller hela dagen. Dessutom blir det inte svårare att tvätta ur, såsom det blir om du använder hårspray eller vax.

    Det finns olika varianter på torrschampo, det jag gillar bäst är Lernberger Stafsinger men läs gärna lite tester och liknande, det viktiga i ert fall är att torrschampot ger volym och "torr känsla". Om testet visar att torrschampot ger glans och mjukhet så väljer ni en annan sort!


    Jag är ju storkonsument av torrschampo. Att jag inte tänkt på det! Tack för bra tips, här ska puffas lite torrschampo!
  • Anonym (Florence)

    När det gäller spännen så rekommenderar jag sådana där gammaldags tant-spännen som ser ut som en stor brun pinne ungefär (tänk tandpetare i storlek), dvs det är inget som direkt skall knäppas eller stängas, utan spännet sticks bara rakt in. I och med att spännet inte har någon del som skall "knäppas" är det därför inte alls "tungt" och glider inte ur ett "glatt" håret på samma sätt av sin egen tyngdkraft som andra spännen. (Spännena finns i olika bruna nyanser och blont också, dock inte rosa eller så för meningen med spännena är att de inte skall synas utan användas för håruppsättningar och så).

    Jag brukar spraya lite hårspray över själva spännet. Men torrschampo funkar också kanske toppen för detta.

  • LaFontaine
    Anonym (Florence) skrev 2021-01-11 10:33:14 följande:

    När det gäller spännen så rekommenderar jag sådana där gammaldags tant-spännen som ser ut som en stor brun pinne ungefär (tänk tandpetare i storlek), dvs det är inget som direkt skall knäppas eller stängas, utan spännet sticks bara rakt in. I och med att spännet inte har någon del som skall "knäppas" är det därför inte alls "tungt" och glider inte ur ett "glatt" håret på samma sätt av sin egen tyngdkraft som andra spännen. (Spännena finns i olika bruna nyanser och blont också, dock inte rosa eller så för meningen med spännena är att de inte skall synas utan användas för håruppsättningar och så).

    Jag brukar spraya lite hårspray över själva spännet. Men torrschampo funkar också kanske toppen för detta.


    Tänker du på hårnålar? Det kanske vi ska testa!
  • Anonym (Florence)
    LaFontaine skrev 2021-01-11 10:37:47 följande:
    Tänker du på hårnålar? Det kanske vi ska testa!
    Ja så heter det kanske.
  • nnnnnnnn

    Ja, hårnålar ska du definitivt prova, tänk bara på att sätta dem på rätt sätt dvs med det vågiga neråt, in mot huvudet och det platta uppåt, utåt.
    Sen sätter du in en hårnål och tar en annan och sätter som ett X, så de båda korsar varandra.
    DÅ håller det väldigt mycket bättre än om man bara sätter dem enskilt eller bredvid varandra.

  • LaFontaine
    nnnnnnnn skrev 2021-01-11 10:57:39 följande:

    Ja, hårnålar ska du definitivt prova, tänk bara på att sätta dem på rätt sätt dvs med det vågiga neråt, in mot huvudet och det platta uppåt, utåt.

    Sen sätter du in en hårnål och tar en annan och sätter som ett X, så de båda korsar varandra.

    DÅ håller det väldigt mycket bättre än om man bara sätter dem enskilt eller bredvid varandra.


    Vågiga neråt? Här får man lära sig nytt
  • nnnnnnnn
    LaFontaine skrev 2021-01-11 11:01:49 följande:
    Vågiga neråt? Här får man lära sig nytt smile1.gif

    Googla!


    Verkar vara en allmän felaktig användning, att det vågiga ska vara dekoration.
    Men det är ingen dekoration, tydligen, utan ett sätt att få klämman att stanna kvar i håret.


    Det var frisören som lärde oss detta, när denne visade ena barnet lite enkla och roliga frisyrer som man lätt gör med hårnålar.

  • Kusinen
    nnnnnnnn skrev 2021-01-11 11:22:31 följande:

    Eller om hårnålarna ska vara rättvända, med det vågiga neråt...  : )

     


    Tänkte skriva någpt liknande denna bild. Jag har tjockt tungt och lockigt hår och använder alltid den typen av spännen som på bilden. Att sätta dem i kryss på olika sätt underlättar för håret att sitta kvar
Svar på tråden Hårspännen som sitter kvar?