• Anonym (Nervös)

    Vad sker vid fertilitetsutredning?

    Som tråden säger, vad sker vid en fertilitetsutredning?

    Har försökt 7 försök nu med ett tidigt missfall och överhoppat försök gången efter, så 8 månader. För att lugna mig lite och se att det inte är några problem tänkte vi gå på privat utredning, också då jag är 38.

    Men vad händer normalt vid första steget i en utredning?

    Eftersom vi blivit gravida ihop, även om det blev missfall, är ingen av oss steril, jag får också ÄLutslag på sticka regelbundet så det verkar ju som jag får ÄL.

    Vad kan det annars vara för problem, och vad gör de isåfall åt det? Kan de se om det är något man kan äta/medicin för att öka chanserna? Finns det något man kan göra i förebyggande/underlättande syfte?

    Vad gör de om de inte hittar något alls som det direkt kan bero på? Rekommenderar en att bara fortsätta försöka några månader och återkomma?

  • Svar på tråden Vad sker vid fertilitetsutredning?
  • Anonym (Nervös)
    Anotherone skrev 2021-01-11 10:38:34 följande:

    Kan varmt rekommendera att du lyssnar på IVF-podden. Där berättas på ett bra sätt hur det går till.


    Får kanske göra det. Men vill helst undvika IVF så långt jag kan.
  • Anonym (Prov)

    Blodprov på dig dag 3 där man kollar TSH, FSH, AMH, LH och prolaktin. Blodprov dag 21 eller en vecka efter förmodad äl för att kolla progesteron. Spermaprov. VUL. Hälsosamtal. Hittas inga fel avvaktar man i regel och får sen remiss till IVF eller möjligen insemination. Insemination kan man oftast göra hos privata gynläkare också- det gjorde vi. 

  • Anotherone
    Anonym (Nervös) skrev 2021-01-11 11:13:48 följande:
    Får kanske göra det. Men vill helst undvika IVF så långt jag kan.
    Tänkte bara att det kunde vara en fin källa till information. Du behöver ju inte hamna i det läget att göra en IVF för att du lyssnar på en podd.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-11 13:09:15 följande:

    Blodprov på dig dag 3 där man kollar TSH, FSH, AMH, LH och prolaktin. Blodprov dag 21 eller en vecka efter förmodad äl för att kolla progesteron. Spermaprov. VUL. Hälsosamtal. Hittas inga fel avvaktar man i regel och får sen remiss till IVF eller möjligen insemination. Insemination kan man oftast göra hos privata gynläkare också- det gjorde vi. 


    Ok. Hörde också om ?spolning av äggledare?. Men det kanske hör till felen man kan åtgärda.
  • Anonym (Prov)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-01-11 13:37:20 följande:
    Ok. Hörde också om spolning av äggledare. Men det kanske hör till felen man kan åtgärda.
    Du har haft ett m.f vilket innebär att du kan bli gravid. Vid stopp i äggledarna kan man inte bli gravid alls utan då krävs IVF. Det är alltså helt onödigt att du spolar äggledarna. Stopp i äggledarna går inte göra nåt åt.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-11 13:39:00 följande:

    Du har haft ett m.f vilket innebär att du kan bli gravid. Vid stopp i äggledarna kan man inte bli gravid alls utan då krävs IVF. Det är alltså helt onödigt att du spolar äggledarna. Stopp i äggledarna går inte göra nåt åt.


    Ok. Förstår. Men vad kan man hitta vid en utredning som går att göra något åt, mer än IVF/insemination, om vi nu redan blivit gravida en gång, även om det blev missfall?

    Jag tänker att det säkert är bra att ha gjort utredning oavsett, iom att det ju krävs innan IVF vad jag förstår, så då har man checkat av det i förväg liksom. Men finns det något man rimligen kan hitta som kan hjälpa, om jag nu har ÄL regelbundet och vi redan blivit gravida en gång? Så jag inte hoppas på för mkt. Vi har ju ?bara? 7 försök så det är ju kanske bara otur.
  • Anonym (Prov)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-01-11 13:50:20 följande:
    Ok. Förstår. Men vad kan man hitta vid en utredning som går att göra något åt, mer än IVF/insemination, om vi nu redan blivit gravida en gång, även om det blev missfall?

    Jag tänker att det säkert är bra att ha gjort utredning oavsett, iom att det ju krävs innan IVF vad jag förstår, så då har man checkat av det i förväg liksom. Men finns det något man rimligen kan hitta som kan hjälpa, om jag nu har ÄL regelbundet och vi redan blivit gravida en gång? Så jag inte hoppas på för mkt. Vi har ju bara 7 försök så det är ju kanske bara otur.
    Har man inte äl finns medicin för det, men i övrigt är det insemination eller IVF som gäller som hjälp. Är man överviktig kan man bli uppmanad att gå ner i vikt. Vid BMI över ca 31 får man inte göra IVF.

    Den vanligaste orsaken till att man inte blir gravid om det gått under 1 år är att äggen inte är befruktningsbara. Men det vet du redan att du har. När det gått minst 2 år är orsaken oftast ingen eller sällan äl eller få och dåliga spermier. De orsakerna är ungefär lika vanliga. 15% beror på fel på äggledarna. Mäns fertilitet har sjunkit rejält senaste decennierna och det beror till stor del på levernet och därmed går det ofta göra nåt åt också. Äggkvalitet går däremot inte påverka. Den sjunker med åldern. Då ger FSH och AMH en vink om vilka chanser man kan ha.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-11 14:09:38 följande:

    Har man inte äl finns medicin för det, men i övrigt är det insemination eller IVF som gäller som hjälp. Är man överviktig kan man bli uppmanad att gå ner i vikt. Vid BMI över ca 31 får man inte göra IVF.

    Den vanligaste orsaken till att man inte blir gravid om det gått under 1 år är att äggen inte är befruktningsbara. Men det vet du redan att du har. När det gått minst 2 år är orsaken oftast ingen eller sällan äl eller få och dåliga spermier. De orsakerna är ungefär lika vanliga. 15% beror på fel på äggledarna. Mäns fertilitet har sjunkit rejält senaste decennierna och det beror till stor del på levernet och därmed går det ofta göra nåt åt också. Äggkvalitet går däremot inte påverka. Den sjunker med åldern. Då ger FSH och AMH en vink om vilka chanser man kan ha.


    Så krasst sett är det bara en koll att beta av då eftersom vi är hälsosamma, inte överviktiga, redan fått ett mf och jag får utslag på mina LH-tester varje månad.

    Känns ju genast aningens mindre peppande att betala pengar enskilt för, men det kanske är ett krav att genomgå om det inte tar sig kommande månader med då inför andra behandlingar...
  • Anonym (Prov)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-01-11 14:15:30 följande:
    Så krasst sett är det bara en koll att beta av då eftersom vi är hälsosamma, inte överviktiga, redan fått ett mf och jag får utslag på mina LH-tester varje månad.

    Känns ju genast aningens mindre peppande att betala pengar enskilt för, men det kanske är ett krav att genomgå om det inte tar sig kommande månader med då inför andra behandlingar...
    Jag tror ju ärligt sagt inte att nåt är fel eftersom du så lätt blev gravid. Allt under 7 försök är under medel nämligen. Så ja, på sätt och vis bara en koll. Men du/ni får ju veta i alla fall. Och kan sen ta ställning till om ni vill göra IVF eller försöka själva ett tag till. Hur som helst har ni inte rätt till IVF via regionen än. Privat går ju redan nu, men känns ju överkurs. Skulle det gå lång tid får ni nog tillgodoräkna er en privat utredning även om ni skulle söka er till vanliga vården.
Svar på tråden Vad sker vid fertilitetsutredning?