TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-11 15:41:43 följande:
Ok med 3520 kr för en tolvåring i personliga kostnader är ändå mycket pengar. Så mycket kostar inte mina barn för mat och kläder och mobil och fickpengar. Läkare, tandläkare är ju kostnadsfritt för barn.
Får man verkligen så mycket för en tolvåring eller snålar kommunerna och lägger sig under normen?
Man får inte gå under normen. Nej jag tycker inte det är stora pengar då du ska räkna med precis allt som förekommer i barnets liv. Mat, kläder, hygien, fritid, kalas, större kostnader som inköp av vinterkäder, mobiltelefon, cykel, julklappar, avgift till fotbollsförening saker som går sönder, tappas bort, insamlingar i klassen, utflykt till Kolmården en gång om året som de flesta av oss tar för givet i vårt vanliga och självförsörjande liv. etc.
Det kanske låter mycket för en enskild månad, men om du tänker att det ska täcka allt, under en längre tid, inte bara en enstaka månad så är pengarna du får mycket mindre än vad barn beräknas kosta enligt alla andra normer i samhället.
Jag tror att dina barn egentligen kostar dig väldigt mycket mer på ett år än vad du inser vid en snabb huvudräkning just denna månad. Försörjningsstöd är lågt tilltaget och beräknat att täcka livets nödtorft och inget mer. Absolut hanterbart under en kortare tid, men många lever så år ut och år in. Det är ingen kravlös dans på rosor.