Socanmäld för att barnet inte kan cykla
Det är sorgligt att grannen anmäler till soc hellre än talar med dig och jag hade också varit galet arg och förvånad.
Men om dina andra barn kan cykla borde det vara uppenbart för den som eventuellt kontaktar er att det handlar om det barnet just, och inte att du som förälder är allmänt nonchalant vad gäller barnens utveckling.
Frågan är väl om ditt barn kan ha sagt något mer som har missförståtts av din granne, eller överdrivits av barnet? Ibland kan barn i den åldern dra till med lite allt möjligt för att få uppmärksamhet, även om det kanske är svårt att tro om dem.
Så utgångspunkten får nog vara att fråga om ditt barn nu vill kunna cykla, så att det som sades kanske var en besvikelse eller så? Om barnet fortfarande inte vill för allt i världen så vet jag inte vad Soc ska göra åt det.
Själv lärde jag mig åka slalomskidor som 20-åring och när hela rumpan var blå-grön-gul av de fall man gör som nybörjare insåg jag klart att jag borde ha lärt mig det när jag var fem, men då fanns tyvärr ingen möjlighet till sånt.
Du kan inte försöka förklara att det är lättare att lära sig nu än när hon är riktigt stor, och kanske försöka provköra en sån där trehjuling på cykelaffären till att börja med? Eller börja med något annat som rullar och tränar balans, som inlines/rullskridskor?
Cykelutflykter med klassen hade i alla fall vår som och då är det ju jobbigt att inte kunna cykla med de andra.