AndreaBD skrev 2021-01-12 08:53:04 följande:
Jag jobbar också med barn som har autism och jag håller inte med dig riktigt där. Minst en del av dem, egentligen ganska många av dem, blir då ännu mer rädda och vägrar totalt.
I så fall har man pushat för hårt och på fel sätt. Gäller att hålla posivitet och att med små steg hjälpa barnet så att det lyckas. Barnet ska i det här fallet lära sig cykla, inte att bli klassens bästa kompis.
Det är på det sociala området som de med autism har sitt handikapp även om de ofta dessutom är ovanligt klumpiga. Men det är fortfarande ingen ursäkt för att inte lära sig att cykla. Det tar bara mer energi och längre tid att lära sig.
Sedan används tyvärr diagnos ofta som en ursäkt av föräldrar för att agera. Det är tvärtom ett skäl till att agera då sådana barn behöver extra mycket stöd för att utvecklas tillfredsställande.
Jag har inga egentliga synpunkter på TS annat än att det tycks inte finnas någon vilja att faktiskt lära barnet att cykla. Läggs den typen av brister i förmågor på autismdiagnosen hamnar barnet än mer utanför än vad det normalt sett hade.
Och om detta barn nu länge behöver lära sig att cykla. Vad är det mer som är onödigt? Att simma? Att laga mat? Att motionera?
Om någon skulle lämnat en soc-anmälan skulle min första tanke vara självkritik. Inte att såga budbäraren vilken liksom soc bara har barnets bästa i åtanke.