• Anonym (Man)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 10:09:07 följande:

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

Man ska ärligt talat ha lärt sitt barn när detr 12. Det tillhör allmänbildning.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Ugglan) skrev 2021-01-11 18:22:34 följande:

Men nu fanns det en förklaring i tråden att barnet har diagnos och absolut inte vill. TS övriga två barn kan cykla.

Jag vet liksom inte hur man lyckas lära en tolvåring cykla om de

är stela av skräck pga bristande balans?

Men själv hade jag panik för ett tandläkarbesök med lagning i den åldern och värre var det ju inte än att när jag blev lovad en väldigt väldigt fin leksak så gick det.

Det är ingen ursäkt. Bara en lam bortförklaring.

Barn har ofta rädslor. Som förälder är det ens uppgift att komma övervinna dessa. Finns föräldrar som är så svaga att de låter vara hemma från skolan för att de är rädda för den. Det blir bara värre om man bejakar rädslorna.
  • Anonym (Man)
    Ess skrev 2021-01-11 18:27:04 följande:

Varken maken eller ena särkullen kunde cykla vid 12 års ålder, de hade varken balansen eller koordinationen att klara det.

Klart de hade men de hade inte fått öva... Min son har kass balans och koordination men likväl kunde han cykla när han var sex år.

Lata och överbeskyddande föräldrar är tyvärr ett allvarligt problem för barn i dagens samhälle
  • Anonym (Man)
    AndreaBD skrev 2021-01-11 18:43:46 följande:

Jag antar att du inte har barn, eller åtminstone att du aldrig har haft att göra med ett barn på autism-spektrum. Det är fullständigt orimligt att försöka tvinga ett barn med autism-diagnos att cykla, om barnet är rädd. 

Jag har barn själv och arbetar dessutom med barn som har autism. Du behöver ta saker steg för steg. Jobbar du målmedvetet, dagligen under lång tid når du resultat.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 19:09:21 följande:

Dina föräldrar verkar ju inte direkt ha gjort ett toppenjobb med att forma dig som människa, så utifrån det kan man ju förstå att du verkligen brinner för detta med föräldrarnas ansvar för att göra barn till fungerande vuxna. Fint på nåt vis även om tåget gått för din del

Att ursäkta dåligt föräldraskap är ingen god egenskap.

Det är inget märkligt i sig att misslyckas i vissa avseenden i sitt föräldraskap. Det gör alla. Vad som däremot är anmärkningsvärt är om man blundar för de misstag man gör och därmed inte gör det man kan gör att åtgärda dem.
  • Anonym (Man)
    AndreaBD skrev 2021-01-12 08:53:04 följande:

Jag jobbar också med barn som har autism och jag håller inte med dig riktigt där. Minst en del av dem, egentligen ganska många av dem, blir då ännu mer rädda och vägrar totalt.

I så fall har man pushat för hårt och på fel sätt. Gäller att hålla posivitet och att med små steg hjälpa barnet så att det lyckas. Barnet ska i det här fallet lära sig cykla, inte att bli klassens bästa kompis.

Det är på det sociala området som de med autism har sitt handikapp även om de ofta dessutom är ovanligt klumpiga. Men det är fortfarande ingen ursäkt för att inte lära sig att cykla. Det tar bara mer energi och längre tid att lära sig.

Sedan används tyvärr diagnos ofta som en ursäkt av föräldrar för att agera. Det är tvärtom ett skäl till att agera då sådana barn behöver extra mycket stöd för att utvecklas tillfredsställande.

Jag har inga egentliga synpunkter på TS annat än att det tycks inte finnas någon vilja att faktiskt lära barnet att cykla. Läggs den typen av brister i förmågor på autismdiagnosen hamnar barnet än mer utanför än vad det normalt sett hade.

Och om detta barn nu länge behöver lära sig att cykla. Vad är det mer som är onödigt? Att simma? Att laga mat? Att motionera?

Om någon skulle lämnat en soc-anmälan skulle min första tanke vara självkritik. Inte att såga budbäraren vilken liksom soc bara har barnets bästa i åtanke.
  • Anonym (Man)
    sextiotalist skrev 2021-01-12 11:11:08 följande:

De kanske prioriterar andra saker. Autism är ju numera en väldigt bred diagnos (när asberger räknas in). En väninna har en dotter med autism och varje sak som är nytt kan ta lång tid att öva in och då har de tagit en sak i sänder. TS kan ha arbetat med andra saker som ska fungera för flickan. 

Sedan har jag förstått att det kan bli väldigt kraftiga låsningar för barn med autism. Saker som för oss kan vara väldigt självklara kan vara omöjligt för dessa barn. 

Ja, men då kan vara öppen med det. "Ja, det är dåligt att vi inte lärt barnet att cykla. Vi hoppas få tid för det framöver."

Det är som jag tidigare sagt inget märkligt att misslyckas som förälder. Men om man ska kunna förbättras krävs det ju också vilja att se sina brister.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-12 11:26:42 följande:

Vi har INTE misslyckats som föräldrar. Hoppas så innerligt att du inte på allvar jobbar med npf-barn.

Alla föräldrar misslyckas i sitt föräldraskap då och då.det är inget konstigt utan en del i ett föräldraskap. Ingen förälder gör allt rätt. Men förhoppningsvis strävar vi efter att göra mer och mer bra och att misslyckas mindre och mindre ju länge tiden går.
  • Anonym (Man)
    AndreaBD skrev 2021-01-12 11:23:20 följande:

Mycket viktigt! Det är precis det det gör, dvs. för mycket press, för mycket krav kan trigga psykisk ohälsa som personen sedan kämpar med hela vuxenlivet, i värsta fall. 

En del som jobbar med dessa barn förstår nog inte vilket ansvar de har där. 

Samma sak kan sägas om för lite krav.

Det är ingen särskilt trevlig utveckling där det numera snart är standard att barn med diagnoser lever framför datorn.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-12 12:01:35 följande:

Att anpassa krav är inte att inte ha krav alls.

Det har jag ingen sagt heller.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-12 11:37:10 följande:

Fast att barnet inte kan cykla är inte att misslyckas i sitt föräldraskap

Det är det definitivt i det avseendet. Sedan kan man vara bra förälder i andra avseenden.
  • Anonym (Man)
    Kvarna skrev 2021-01-12 22:10:10 följande:

Jag anser att man bör tvinga aktiviteter på sina barn. Sen att man inte behöver ta det till världens ände och passar inte det ena kanske det andra gör det. Vissa saker är tråkiga i början tills barnet själv kliver över tröskeln.

För ett problem med dagens unga och unga vuxna är att dom är rotlösa, har svårigheter att göra tråkiga saker, ta sig an uppgifter som är ovanliga.

Att barnet själv ska styra på förhand vad som är kul och inte brukar leda till att dom går miste om saker dom längre fram har nytta av eller rent av blir en passion. Eftersom dom är barn och har inget att jämföra med så blir det mesta nytt en uppförsbacke.

Exempelvis jag är glad att mina föräldrar mer eller mindre tvingade mig att lära mig cykla och simma. Hade inte mina föräldrar pushat mig att delta i lagidrotter hade jag inte haft en så bekväm skolgång(då jag lärde känna de flesta innan skolan började) och senare i livet haft ett så bra kontaktnät(på arbetsmarknaden). Sen att fotboll blev min passion är ju ett stort plus. Hade jag som 5-åring fått välja så hade det inte blivit så.

En nytta är också saker som jag blev påtvingad som jag sedan kunde avfärda så som inte min grej. 

När jag tänker tillbaka på min skoltid så dom som hade det tuffast var ju andra barn som inte hade lika många sociala kontakter, ansågs som konstiga för att dom inte kunna simma eller cykla, inte deltog/samarbetade i gruppövningar eller på gympan för att dom antagligen inte visste hur dom skulle agera och dom förblev kufar under hela skolgången.  

Det är dit jag vill komma. Ett barn som lärt sig mindre än andra i livet riskerar att misslyckas i de flesta avseende, vilket i sin tur kommer att leda till fysisk och psykisk ohälsa.
  • Anonym (Man)
    AndreaBD skrev 2021-01-12 23:38:53 följande:

Men du har inte autism eller Asperger? Och där har du den stora skillnaden!

Spelar ingen roll. Om du inte ställer några som helst krav på någon med autism är risken överhängande att barnet hamnar fastlåst vid datorn och inte ens går till skolan. Det är det vi har sett på senare år när föräldrars krav minskat och hemmasittandet ökat lavinartat och då i synnerhet för barn med autism.

I relationen med barn med autism gäller det att ha ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.

Att vissa lekmän i tråden uttalar sig om att det skulle vara bra för ett barn med autism att inte ha några som helst krav är rent bedrövligt att höra. Det kan vara oerhört skadligt om man på så vis inte ens lyckas upprätthålla hälsosamma rutiner.

Så om någon förälder med barn med autism läser detta upprepar jag. Använd er av ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.
  • Anonym (Man)
    Anonym (ute&cyklar) skrev 2021-01-13 20:04:57 följande:

Vem i tråden har skrivit om att inte ha några som helst krav?

Användaren Va exempelvis. Det är väldigt olyckligt när människor som uppenbarligen inte är insatta i frågan har så hög svansföring. Obildade människor kan lyssna med negativa konsekvenser för deras barn som följd.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-13 21:23:46 följande:

Människor som har barn med autism och lever med det 24/7 är betydligt mer insatta än dig.

Nej, det är de verkligen inte.

Vi har forskning och utbildning av en anledning. Men på detta område liksom så många andra nu för tiden inbillar sig lekmän att de vet bättre än de som är utbildade på området och arbetar med det på daglig basis.
  • Anonym (Man)
    Kvarna skrev 2021-01-13 20:18:49 följande:

Så sant så sant.

Ett problem som alla hade som kom till vårt boende var att dom hamnade där för att föräldrarna gett upp. Att släppa på kraven var ett sätt att slippa tjafs och bråk.

Tro mig jag dömer ingen förälder, ett barn med autism är ett extremt krävande barn och kanske har man fler barn som knappt får någon uppmärksamhet alls. Dessutom vet jag hur jobbigt det är att jobba med det och jag kunde gå hem efter 10-12 timmar och sen släppa det hyfsat medan föräldrar lever med det 24/7.

Just datorn och inte gå till skolan var standard, rutiner för att gå upp och därmed rutiner för kost och socialt liv var satt ur spel.

Men det gäller att upprätta en rimlig handlingsplan och arbeta efter den. Det behöver inte och går inte snabbt men samtal, strikta rutiner, gränser vad ledorden.

Ja, det är den vägen det ska vandras. Vissa föräldrar må vara utmattade men det blir bara värre om de släpper på rutinerna och kraven för att det känns enklare för stunden.
  • Anonym (Man)
    Xlr8 skrev 2021-01-21 06:18:59 följande:

Ja vad jag antar är en fullt frisk 12 åring som ej kan cykla!!!!

Det om något är väl att beröva dom på en del frihet.

Tack! Någon som förstår!
  • Anonym (Man)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-21 07:02:01 följande:

Frisk ja, eftersom npf inte är en sjukdom.

Hur är det att beröva på frihet när det inte finns någon önskan att kunna cykla?

Var nog det sämsta argumentet jag hört. Så om ett barn inte har någon önskan att läsa och skriva är det inte att beröva frihet att göra barnet till analfabet.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-21 07:34:32 följande:

Det var inget argument, det var ett konstaterande. Att inte kunna cykla är inte likvärdigt med att inte kunna läsa och skriva, så du är inte rätt person att klaga på andras argument.

Jag är säker på att du inte hade lyckats lära mitt barn atr cykla heller.

.det var du som hävdade att det barnet inte önskar kan inte beröva dess frihet. Uppenbart falskt.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla