• sextiotalist

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Man bör absolut anmäla om man upplever att barnet far illa etc. Men att anmäla för att ett barn inte kan cykla är förkastligt, om barnet för övrigt mår bra och har trygga och närvarande föräldrar, eftersom man då tar resurser, som borde läggas på barn som verkligen far illa. Om folk slutade okynnesanmäla så skulle socialtjänsten få en möjlighet att hantera de fall när barn verkligen far illa

• sextiotalist
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 11:03:48 följande:
    I så fall har man pushat för hårt och på fel sätt. Gäller att hålla posivitet och att med små steg hjälpa barnet så att det lyckas. Barnet ska i det här fallet lära sig cykla, inte att bli klassens bästa kompis.

Det är på det sociala området som de med autism har sitt handikapp även om de ofta dessutom är ovanligt klumpiga. Men det är fortfarande ingen ursäkt för att inte lära sig att cykla. Det tar bara mer energi och längre tid att lära sig.

Sedan används tyvärr diagnos ofta som en ursäkt av föräldrar för att agera. Det är tvärtom ett skäl till att agera då sådana barn behöver extra mycket stöd för att utvecklas tillfredsställande.

Jag har inga egentliga synpunkter på TS annat än att det tycks inte finnas någon vilja att faktiskt lära barnet att cykla. Läggs den typen av brister i förmågor på autismdiagnosen hamnar barnet än mer utanför än vad det normalt sett hade.

Och om detta barn nu länge behöver lära sig att cykla. Vad är det mer som är onödigt? Att simma? Att laga mat? Att motionera?

Om någon skulle lämnat en soc-anmälan skulle min första tanke vara självkritik. Inte att såga budbäraren vilken liksom soc bara har barnets bästa i åtanke.
    De kanske prioriterar andra saker. Autism är ju numera en väldigt bred diagnos (när asberger räknas in). En väninna har en dotter med autism och varje sak som är nytt kan ta lång tid att öva in och då har de tagit en sak i sänder. TS kan ha arbetat med andra saker som ska fungera för flickan. 
    Sedan har jag förstått att det kan bli väldigt kraftiga låsningar för barn med autism. Saker som för oss kan vara väldigt självklara kan vara omöjligt för dessa barn. 
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-01-12 13:02:00 följande:

Det märks vilken kulturkrock det här är med våra barn hur dem ska uppfostras med cykling tex.

Min kultur är det välja vintersport, sport i allmänhet. Stortsett så fort du kan gå ska man sätta på sig skridskor.

Köra bil så fort man har åldern inne. Med mera.

Generellt så tycker jag att det är bra att man kan cykla, simma skridskor åker man i skolan oftast under högtid. Så det är bra om allt det där finns hemma.

Vi bor mitt i smeten i Sthlm så det är bra för oss kunna cykla, tex. Mina barn började 4-5år ålder cykla själv. Skridskor har kommit in naturligt min äldsta håller på med Hockey.

Det är ju din kultur. Jag är nog den enda i familjen som utöver någon form av vintersport (skidor, inte utför), slalom har både jag och sambon åkt innan, men ingen av nästa generation har fallit för det.
    Skridskor är jag nog den enda som gillar att åka, men brist på vinterisar här sydliga regionen gör att det inte blir av längre.
    Cykling tragglade vi från det sonen var 4 innan det släppte när han var 7, likaså simning. Det lossnade inte (vilket vi var förvånade över, eftersom han var motorisk på många andra sätt).

Det är sorgligt att det är sådan hets på att barnen ska vara så tidiga med allt. 
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-01-12 13:22:50 följande:
    Ja, visst är det så! Man måste ha intresset. Jag är inte heller intresserad av vintersport, men va tvungen till det.
    Sambon och jag har erbjudit, men aldrig tvingat sonen till något, som har med fritidsintressen att göra. 
    Fritidsintressen ska just vara något man vill utöva på sin fritid. Det ska vara roligt, avkopplande och framför allt frivilligt.
    Man har, barn som vuxna, så mycket måsten i vardagen, så fritid ska vara för återhämtning och göra det man trivs med. 
    Bör väl tillägga att vi alltid haft rörelse naturligt i vår vardag. Sonen är van vid att man inte tagit bilen överallt, går, cyklar eller kollektivt har varit förstahandsval. Han och hans syskon älskar att vandra i skogen, vilket de alla gjort sedan barnsben.
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-01-12 14:20:24 följande:
    Visst är det bra när det kommer naturligt =)

Gillar och vara i naturen själv och nu i bor man i en storstad?!
    Fast du bor i rätt storstad, nära till Nacka, Tyresta etc eller hur. Till Nacka är det ju nästan gångavstånd och absolut cykelavstånd 
  • sextiotalist
    Kvarna skrev 2021-01-12 22:10:10 följande:

Jag anser att man bör tvinga aktiviteter på sina barn. Sen att man inte behöver ta det till världens ände och passar inte det ena kanske det andra gör det. Vissa saker är tråkiga i början tills barnet själv kliver över tröskeln.

För ett problem med dagens unga och unga vuxna är att dom är rotlösa, har svårigheter att göra tråkiga saker, ta sig an uppgifter som är ovanliga.

Att barnet själv ska styra på förhand vad som är kul och inte brukar leda till att dom går miste om saker dom längre fram har nytta av eller rent av blir en passion. Eftersom dom är barn och har inget att jämföra med så blir det mesta nytt en uppförsbacke.

Exempelvis jag är glad att mina föräldrar mer eller mindre tvingade mig att lära mig cykla och simma. Hade inte mina föräldrar pushat mig att delta i lagidrotter hade jag inte haft en så bekväm skolgång(då jag lärde känna de flesta innan skolan började) och senare i livet haft ett så bra kontaktnät(på arbetsmarknaden). Sen att fotboll blev min passion är ju ett stort plus. Hade jag som 5-åring fått välja så hade det inte blivit så.

En nytta är också saker som jag blev påtvingad som jag sedan kunde avfärda så som inte min grej. 

När jag tänker tillbaka på min skoltid så dom som hade det tuffast var ju andra barn som inte hade lika många sociala kontakter, ansågs som konstiga för att dom inte kunna simma eller cykla, inte deltog/samarbetade i gruppövningar eller på gympan för att dom antagligen inte visste hur dom skulle agera och dom förblev kufar under hela skolgången.  

Kan lugnt säga att jag inte delar dina erfarenheter.

Jag blev påtvingad aktiviteter, det var inte där jag träffade mina vänner.

Däremot lärde jag känna en del, vad du kallar kufar under min studietid. Flera av dessa fungerade utmärkt socialt och i dag ser man dem på rätt höga poster i samhället.

Flera av mina löparvänner var de där utstötta under idrotten. Ser på en av mina vänner, mobbad genom hela skoltiden. Som 60+ har en lång utbildning, doktorerat och ansvarsfull roll på arbetet och springer en mil utan problem.
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-21 12:57:51 följande:
    Carl-Philip kunde i alla fall inte cykla som barn, jag minns att det stod i Svensk Damtidning. Men han kanske lärde sig senare - han var ju sen på allt under uppväxten. Jag vet inte om han någonsin lärde sig läsa, dock. 

Hittade det även i en tråd på Flashback när jag googlade, kolla under "Säkra Sammy", avsnittet "Carl-Philip" (vill inte kopiera texten, då det stod en hel del otrevligt där också):

www.flashback.org/t233826p26
    Känns som att Svensk Damtidning är en väldigt trovärdig källa ;). Nåväl, en snabb googling så är han uppenbarligen fullt cykelkunnig då, eftersom det finns reportage om detta. När det gäller läsning, då har varken han eller kronprinsessan dolt att de har problem med dyslexi, men, precis som alla andra  som har dyslexi och fått adekvat hjälp, så är de läskunniga
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla