Inlägg från: Anonym (Arg mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (Arg mamma)
    Sven19 skrev 2021-01-11 10:43:59 följande:

En begagnad cykel behöver inte kosta många kronor.

Sen är det konstigt att detta kommer upp nu mitt i vintern.

Hon fick veta det under lovet för att våra barn pratade om det. Kompisen är väldigt intresserad av cyklar och mitt barn berättade att hon inte ens kan cykla.
  • Anonym (Arg mamma)

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

• Anonym (Arg mamma)
    Anonym (ute&cyklar) skrev 2021-01-11 20:45:29 följande:

Har inte läst hela tråden så ursäkta om någon redan skrivit samma.

Nej, soc kan inget göra. Finns ingen "cykelplikt" i landet. Ditt barn lär sig när hen vill/är redo. Går tom lära sig som vuxen om man vill, som "Ess" ovan skrev.

Jag skulle i min tur anmäla grannen till soc (som någon skrev: hen har gjort okynnesanmälan eller falsk anmälan). Okunnig (kanske uttråkad) granne orsakar problem och stress för dig och din familj. Du kanske kan anmäla grannen till polis också om denne fortsätter besvära, vet inte vad det faller under dock, "stalking" eller "idioti" kanske ;).

Var inte orolig, det löser sig :)

En fråga: Är din tolvåring intresserad av att lära sig cykla?

Inte det minsta. Hon blev bara irriterad när vi frågade om hon vill ha en ny cykel till våren (syskonen ska få).
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 11:21:08 följande:

Ja, men då kan vara öppen med det. "Ja, det är dåligt att vi inte lärt barnet att cykla. Vi hoppas få tid för det framöver."

Det är som jag tidigare sagt inget märkligt att misslyckas som förälder. Men om man ska kunna förbättras krävs det ju också vilja att se sina brister.

Vi har INTE misslyckats som föräldrar. Hoppas så innerligt att du inte på allvar jobbar med npf-barn.
  • Anonym (Arg mamma)
    Xlr8 skrev 2021-01-20 20:56:13 följande:

Soc var väl att ta i men skämmas bör du.

Varför i allsindar skulle jag göra det?
  • Anonym (Arg mamma)
    Xlr8 skrev 2021-01-21 06:18:59 följande:

Ja vad jag antar är en fullt frisk 12 åring som ej kan cykla!!!!

Det om något är väl att beröva dom på en del frihet.

Frisk ja, eftersom npf inte är en sjukdom.

Hur är det att beröva på frihet när det inte finns någon önskan att kunna cykla?
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-21 07:28:10 följande:

Var nog det sämsta argumentet jag hört. Så om ett barn inte har någon önskan att läsa och skriva är det inte att beröva frihet att göra barnet till analfabet.

Det var inget argument, det var ett konstaterande. Att inte kunna cykla är inte likvärdigt med att inte kunna läsa och skriva, så du är inte rätt person att klaga på andras argument.

Jag är säker på att du inte hade lyckats lära mitt barn atr cykla heller.
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-21 08:30:07 följande:

.det var du som hävdade att det barnet inte önskar kan inte beröva dess frihet. Uppenbart falskt.

Jag hävdade inget annat än att mitt barn inte är berövad någon frihet på grund av det. Hon är fullt kapabel att gå, ta buss eller att vi föräldrar kör vid behov.
  • Anonym (Arg mamma)
    Xlr8 skrev 2021-01-21 18:56:51 följande:

Eller så kan ts låta bli att hålla undan för diskussion viktiga detaljer. Endast för att få mer respons och låtsas internet poäng.

Jag sa det tidigt i tråden och vad spelar det för roll egentligen? Det är en lika orimlig anledning att anmäla oavsett.
  • Anonym (Arg mamma)
    Ess skrev 2021-01-22 18:16:33 följande:

Har soc överhuvudtaget hört av sig ännu?

Har inte hört ett ord.
  • Anonym (Arg mamma)
    Xlr8 skrev 2021-01-23 10:09:22 följande:

Att det var orimligt vet du ju redan att vi är överens om, glömt det?

Så vad spelar ev diagnoser för roll i den här tråden? Det var du som sa att det var viktiga detaljer. Jag frågade inte om åsikter gällande att inte kunna cykla.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla